בבתי קברות בארצות ערב קבורים יהודים רבים שבני משפחותיהם החיים בישראל וברחבי העולם, אינם יכולים לפקוד אותם. במסגרת פרויקט הנצחה חדש יישאו מחר (שבת) תפילות לזכרם ויאמרו עליהם "קדיש" ו"יזכור" בבתי כנסת רבים בארץ ובעולם.
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
היוזמה, שזכתה לשם "פרויקט הקדיש", נולדה בעקבות תחרות מלכת היופי של עיראק. האיש שניהל אותה איבד את המימון לתחרויות הבאות, משום שב"מיס תבל", שהתקיימה ב-2017, הצטלמה המלכה העיראקית עם מלכת היופי של ישראל. הוא ערך בירורים וגילה כי מלכת היופי הראשונה של עיראק (1947) הייתה בעצמה יהודייה, רנה דנגור שמה, וכי בנה, דוד דנגור, הוא איש עסקים ופילנתרופ החי כיום בלונדון.
האיש הצליח לאתר את בן דודו של דנגור, סאס פרץ, שגר בקנדה, וביקש ממנו מימון לתחרויות הבאות. סאס הסכים, אבל בתמורה ביקש שישלח לו תמונות של קברי בני משפחתו הקבורים בעיר סאדר שליד בגדד. כשקיבל את התמונה מבית הקברות היהודי, נחרד סאס לגלות עד כמה הוא מוזנח. התמונה הולידה את הרעיון לקיים את תפילת הזיכרון ליהודים הרבים הטמונים בארצות ערב ובאיראן.
4 צפייה בגלריה
סבו של דוד, חכם עזרא דנגור, עם משפחתו בבגדד, שנת 1910. הם קבורים בבגדד.
סבו של דוד, חכם עזרא דנגור, עם משפחתו בבגדד, שנת 1910. הם קבורים בבגדד.
משפחת דנגור בבגדד, שנת 1910

11 אלף מנהיגי קהילות נרשמו

כמאה ארגונים מישראל וארגונים יהודיים מרחבי העולם, כמו גם קהילות יהודיות המייצגות מיליוני יהודים ברחבי העולם, נרשמו למיזם, ותפילות ייאמרו לזכרם של היהודים ממדינות ערב ואיראן שנקברו בארצות ערב במזרח התיכון וצפון אפריקה, ואשר בתי הקברות באותן מדינות אינם נגישים ליהודים.
4 צפייה בגלריה
סאס ביקש תמונות של קברי משפחתו בעיר סאדר שבעירק - ונחרד לגלות עד כמה המקום מוזנח
סאס ביקש תמונות של קברי משפחתו בעיר סאדר שבעירק - ונחרד לגלות עד כמה המקום מוזנח
סאס ביקש תמונות של קברי משפחתו בעיר סאדר שבעירק - ונחרד לגלות עד כמה המקום מוזנח
(צילום: סאס פרץ)
בין הגופים המשתתפים: ארגון הגג של יוצאי מדינות ערב בישראל, תנועת מכבי העולמית, הקונגרס היהודי האירופי והתנועה הציונית האמריקאית. בסך הכול, יותר מ-11 אלף רבנים, מנהיגים קהילתיים, ראשי ארגונים ואחרים המגיעים מהזרמים החרדיים, החסידיים, האורתודוכסים מודרניים, הקונסרבטיבים והרפורמים - אשכנזים, ספרדים ומזרחיים מכל רחבי העולם - הורידו את תפילת האזכרה מהאתר "פרויקט הקדיש".
המועד למיזם נבחר כשבת הקרובה ביותר ל-30 בנובמבר, יום הזיכרון ליציאה והגירוש של יהודי ארצות ערב ואיראן, תאריך המצוין באופן רשמי בישראל ובקהילות יהודיות ברחבי העולם. יום זה קבוע ב"חוק יום לציון היציאה והגירוש של היהודים מארצות ערב ומאיראן", שנחקק בישראל ב-2014. ביום שני הקרוב יתקיים בירושלים הטקס לציון המאורע, והוא ישודר בערוץ 24.

"אין הכרה בגירוש היהודים"

שרת התפוצות, עומר ינקלביץ', הצטרפה אף היא לקריאה ליהודים ברחבי העולם לשאת את התפילות. "הזיכרון הקולקטיבי של עמנו נטוע במסורת היהודית, והוא הבסיס ליצירת עתידנו המשותף", כתבה השרה ינקלביץ במכתב התמיכה בפרויקט. "אני קוראת לכל הקהילות היהודיות ברחבי העולם לקחת חלק ביוזמה, ולהצטרף לשבת גלובלית זו של זיכרון. באמצעות קריאת תפילות 'הקדיש' ו'יזכור' ביום שבת הקרובה, שבת 'ויצא', נתאחד לזכור ולהנציח את אחינו שנקברו בארצות האסלאם, ושנבצר מאתנו לפקוד את קבריהם".
4 צפייה בגלריה
רנה דנגור, מלכת היופי הראשונה של עירק, שנת 1947.
רנה דנגור, מלכת היופי הראשונה של עירק, שנת 1947.
רנה דנגור, מלכת היופי הראשונה של עירק, הייתה בכלל יהודייה
היוזם סאס פרץ, אמר: "אמירת הקדיש ההמוני והיזכור הינה מחווה חשובה להבעת אחדות עם יהודי המזרח התיכון וצפון אפריקה יותר מאשר אירוע דתי, ועל כך שיש להכיר בהיסטוריה שלנו ולא לשכוח אותה כדי לוודא שהיא לא תחזור על עצמה".
דוד דנגור, מי שמעורב בהקמתו של הפרויקט וקיבועו בלוח השנה היהודי העולמי, הוסיף: "בניגוד למקרים אחרים שבהם התרחשו טרגדיות יהודיות, לא קיימת הכרה קהילתית או דתית להוצאה וגירוש של היהודים ממדינות ערב. על כן הכרחי שפרויקט אמירת תפילות אלו פעם בשנה בבתי כנסת ומוסדות יהודיים בישראל וברחבי העולם, יוכר באופן נרחב, גם בקהילות שבהן יש מספר מועט של יהודים מהמזרח התיכון וצפון אפריקה. תפילות אלו מייצגות אחדות דתית, שהיא דבר הכרחי לשבירת המחסומים בינינו ובין קהילות שונות".
4 צפייה בגלריה
דוד דנגור, פילנתרופ ואיש עסקים יהודי ממוצא עירקי, החי הלונדון, ואשר עומד מאחורי יוזמת הקדיש הגלובלית
דוד דנגור, פילנתרופ ואיש עסקים יהודי ממוצא עירקי, החי הלונדון, ואשר עומד מאחורי יוזמת הקדיש הגלובלית
דוד דנגור, פילנתרופ ואיש עסקים יהודי ממוצא עירקי, העומד מאחורי יוזמת הקדיש הגלובלית
(באדיבות המצולם)
ביום שני יתקיים הטקס הלאומי לציון יציאת וגירוש יהודי ארצות ערב ואיראן, באירוח שרי ירושלים ומורשת והמשרד לשוויון חברתי ולגמלאים. 14 חדרי זום ישמשו זירת מפגש לנציגי קהילות ומשפחות מישראל ומרחבי . בין המשתתפים, שרית חדד, סאבלימינל ושירי מימון לצד תזמורת פירקת אל נור, מור קרבסי, ימאן בלוז ועוד.
השר לירושלים ומורשת, רפי פרץ, קורא לצעירים לסייע לסבא וסבתא להתחבר לטקס בזום, להפיג את הבדידות הקשה בימים אלה ולקחת חלק פעיל בפריחה המחודשת של מורשת יהודי לבנון, סוריה, עיראק, תימן, מצרים, לוב, תוניסיה, אלג'יריה, מרוקו ואיראן, במה שהוא מכנה "האירוע המשפחתי-היהודי הגדול בעולם".