67 מיליון שקל והיום עוד לא נגמר: זה הסכום שהוציאו ישראלים על קניות אונליין מחו"ל בבלאק פריידיי, כך לפי נתוני חברת האשראי כאל, לגבי כלל העסקאות באשראי בשוק הישראלי. מדובר בעלייה של 20% לעומת 2019. עקב כך, ישראלים קנו אונליין בנובמבר ביותר ממיליארד שקל.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
חג הקניות הבינלאומי עדיין נמשך באתרים רבים בעולם שחלקם ימתחו את החגיגות עד אחרי יום שני - בו חל חג קניות נוסף: סייבר מאנדיי.
1 צפייה בגלריה
(צילום מסך: IWOOT)
מחזור העסקאות באתרי אופנה זינק ב-130% לעומת אשתקד, אחרי שאתרים כמו אסוס יצאו בעד 70% הנחה. אתרי בריאות ומזון (בעיקר אייהרב שמציע 12% הנחה) גדלו ב-51% ואתרי גאדג'טים גדלו ב-8%. במהלך נובמבר הישראלים חצו את רף מיליארד השקלים בקניות אונליין.
ירידה של 20% נרשמה בקניות באתרי קניונים וירטואליים, למרות שבהם מתרכז עיקר נתח הרכישות של הצרכן הישראלי. אמנם עלי אקספרס התחזק מאוד השנה, אך אתרים כמו גירבסט נחלשו וגם אמזון ארה"ב בירידה, בשל ביטול השילוח חינם ובשל העובדה שבחלק מהמוצרים אתרים ישראלים מצליחים לתת לו פייט.
סל הקניות החודשי הממוצע לאדם ברכישה אונליין עמד השנה על כ-500 שקל, בהשוואה לסל החודשי הממוצע של נובמבר 2019 שעמד על כ-470 שקל ומבטא גידול של 7%. היקף הרכישות הגבוה ביותר נרשם בין השעות 15:00-16:00 ו-18:00-19:00, במהלכן בוצעו עסקאות בקצב רכישות של כ-90 אלף שקל בממוצע לדקה וכ-1,500 שקל בממוצע לשנייה.
בצל מגפת הקורונה שמאלצת אותנו להישאר בבית ושהביאה לסגירה של חנויות, היקף הרוכשים אונליין באתרים ישראלים ובינלאומיים גדל בנובמבר 2020 ב-37% לעומת נובמבר 2019. היקף הרוכשים הישראלים באתרים ישראליים בלבד גדל פי 2 לעומת נובמבר אשתקד, ואילו באתרי חו"ל נרשם גידול של 22% במספר הרוכשים, לעומת נובמבר אשתקד.
מכאל נמסר כי מחלקת האנליזה של החברה ערכה התפלגות לגילאי הרוכשים באונליין במהלך חודש נובמבר, במסגרתה נמצא כי אחוז הרכישות הגבוה יותר בוצע על ידי גילאי 30-40 (29.6%), אחריהם בני 40-50 עם אחוז לא מבוטל של 24.8% מסך הרכישות, וכן גילאי 20-30 עם אחוז רכישות של 22.4% מהנתח הכולל.
ראש מערך דאטה ודיגיטל של כאל, איתי חזן, אמר: "הישראלים שרוכשים באונליין ממשיכים לשבור גם השנה שיאי מכירות של חג הקניות בלאק פריידיי. השנה, יותר מתמיד, אנו עדים להיערכות מוקדמת של הרבה מאוד לקוחות בדרך של צבירת קופונים והשוואות מחירים טרם הקנייה. נקודה זו ממחישה יותר מכל את המשך המגמה של התפתחות לקוח האונליין כצרכן חכם, מדויק ואחראי. משבר הקורונה רק העצים והגביר את מגמה זו, אשר הופכת את הצרכן הישראלי ללקוח אונליין מתוחכם".
אתמול, בין 9:00 ל-15:00 הוציאו הישראלים למעלה מ-720 מיליון שקל בארץ ובחו"ל; ירידה של 5% לעומת השנה שעברה, אז נרשמו עסקאות בסכום של 760 מיליון שקל. ב-2018 עמד הסכום בשעות אלו על 660 מיליון שקל.
הסיבה לירידה במכירות נעוצה בקושי לערוך קניות פיזיות בישראל של עידן הקורונה. רוב החנויות בקניונים עדיין סגורות ובנוסף, ישראלים חוששים מעמידה בתור, בגלל המגפה. מעבר לכך חלק מהישראלים נמצאים בחל"ת או איבדו את מקום עבודתם וייתכן שעצרו קנייה.
למרות זאת נצפו תורים ארוכים בחנויות כשחלק מחנויות האלקטרוניקה מדווחות על שיאים במספר הקונים. בסניף מ.ל.מ ב"ש מדווחים על עסקת שיא: לקוח בודד שרכש מוצרים ב-70 אלף שקל.