הצפות הגשמים של השבועיים האחרונים רק מבשרים את תחילת החורף, אך הסערות האמיתיות עוד לפנינו. רבים לא מודעים לכך שעץ הנמצא בשטחכם, ואשר עלול לקרוס יכול לחשוף אותם לאחריות משפטית במקרה של גרימת נזק לעוברים ושבים ולרכבים החונים בסמוך לביתם.
עצים שאינם בשטח פרטי, הם כמובן באחריות הרשות המקומית, אך בכל מקרה של חשד לעצים לא יציבים בסביבת מגוריכם, כדאי מאוד להתריע על כך לרשות.
לגבי עצים שבשטח ביתכם, כדאי מאוד שתמנעו מלגזום אותם בכוחות עצמכם. ראשית, משום שגיזום מהיקף מסוים נחשב לפעולה לא חוקית, אם לא קיבלתם אישור לכך. שנית, משום שגם גיזום של ענף תמים, יכול להפר את האיזון של העץ ולגרום לו לקרוס.
2 צפייה בגלריה
(צילום: Shuttersotck)

לפני הכל: מי בעל המקצוע המתאים?

רבים טועים וחושבים שמספיק לקרוא לגנן לצורך פעולת גיזום עצים, וזו טעות. דובר במלאכה מורכבת, המצריכה ידע בתחום, וכן כרוכה בעבודה בגובה רב. לכן, עליכם לבדוק שהוא מחזיק בשלושה דברים בסיסיים, שבלעדיהם אין טעם לשכור את שירותיו:
הכשרה בגיזום: בדקו שהגוזם אכן מחזיק בתעודת גוזם מומחה מטעם משרד החקלאות.
אישור עבודה בגובה: כמו כן, בדקו שהוא גם בעל תעודה לגיזום עצים בגובה מטעם משרד הכלכלה והתעשייה. אל תקלו ראש בכך, גם אם נדמה לכם שהעץ נמוך יחסית. גם נפילה מגובה נמוך יחסית, יכולה לגרום לפציעות חמורות.
פוליסת ביטוח: אל תתפשרו ודרשו לראות פוליסת ביטוח בתוקף לגוזם ולכל עובד המגיע לעבוד יחד איתו, וכן ביטוח צד ג', שיגן עליכם מפני נזקים שיכולים להיגרם לעוברי אורח במהלך עבודת הגיזום.
זכרו, קיימים מספיק גוזמים מקצועיים שתמורת בדיוק אותו סכום יעניקו לכם לא רק את שירותי הגיזום, אלא גם את כל האישורים המתאימים. הדבר האחרונים שאתם רוצים הוא למצוא את עצמו במצב של תאונת עבודה, ללא כיסוי ביטוחי.

מה נחשב לגיזום ומה נחשב לכריתת עץ?

שימו לב, שגם אם מדובר בעץ הנמצא בשטח הפרטי שלכם, הרי שלכרות אותו ללא אישור, נחשב לפעולה בלתי חוקית. רבים אינם מודעים לכך, שגם גיזום של עץ בוגר, בהיקף של מעל שליש מענפיו, נחשב להשחתה, וגורר אחריו קנסות כבדים.

מתי כדאי לגזום את העצים?

בעיקרון, הסתיו הוא העונה שבה מומלץ לבצע את הגיזום. ואולם, אם עדיין לא עשיתם את זה, אל תתמהמהו, שכן החורף רק בתחילתו. לגבי התדירות המומלצת לגיזום, הרי שזה משתנה מאוד בהתאם לסוג העץ. למשל, ישנם זנים שחייבים לגזום מדי שנה (עצי דקל, למשל), וישנם זנים שניתן לגזום רק אחת לכמה שנים.

כיצד מתבצע הגיזום והאם יש צורך בתוספת תשלום במקרים של שימוש במנוף?

במקרים קלים יחסית, הגיזום מתבצע בעזרת סולם. הוא מתאים לעצים שהגובה שלהם הוא של עד עשרה מטרים.
ישנם מקרים, שמתבצעים באמצעות טיפוס. תתפלאו, אבל גוזמים רבים מעדיפים שיטה זו, בייחוד כשהגיזום מחייב זהירות גבוהה במיוחד. זאת, כשבין הענפים יש חוטי חשמל או חוטי תקשורת, והעבודה מחייבת עדינות רבה.
אם העבודה אינה חייבת להיות מדויקת במיוחד, הגוזם יבצע אותה בעזרת מנוף. מדובר בשיטה מאוד נוחה ובטוחה, אך החיסרון שלה הוא שהגיזום פחות עדין מאשר בטיפוס. שימו לב, ששימוש במנוף, ייקר במעט את העבודה.

מה עושים עם הגזם?

הדבר הזול ביותר, יהיה לתאם את יום הגיזום עם הרשות המקומית. אמנם מרבים הגוזמים כבר מכירים את ימי הגזם בערים השונים, ואת דרישות הרשות המקומית, אך כדאי לברר זאת ישירות מול הרשות, ליתר ביטחון. יש עיריות שצריך לתאם איתם מראש את האיסוף, ויש עיריות שאוספות גזם לעתים רחוקות. אם תשאירו את הגזם ללא תיאום, ולא ביום שנקבע לכך, אתם צפויים לקנסות גבוהים.
במקרה כזה, יהיה יותר כלכלי לשלם על פינוי גזם במכולה. מכולה זו דומה למכולה שבה עושים שימוש בשיפוצים ובבנייה (לצורך פינוי פסולת בניין). עלות שכירת המכולה היא יומית ועולה כמה מאות שקלים, ויכולה להגיע גם לכ-1,200 שקל. בכל מקרה, השוו מחירים לפני שאתם סוגרים עם הגוזם.
האפשרות היקרה ביותר, היא שכירת משאית לצורך פינוי גזם. במקרה כזה, עלות הפינוי במשאית יעלה בין 1,000 ל-2,000 שקל, לכן בהחלט משתלם להשוות מחירים ולא להתפתות להצעת המחיר הראשונה.
עוד כתבות בנושא:

כמה יעלה גיזום?

"מדובר בתמחור מורכב מאוד ולא במחירון יבש וקל להשוואה", מציינים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"זאת, משום שיש הבדל גדול בין סוג העץ, גודל העץ, כמות הענפים שיש לגזום, מורכבות הגישה אליו בעזרת מנוף, כיוון הנפילה של הנפים וכן הלאה".
"טווח המחירים הוא החל מ-500 שקל במקרה של גיזום פשוט יחסית (עצי הדר נמוכים, למשל) ויכול להגיע גם ל-3,000 שקל", מוסיפים במוקד השירות. "זאת, במקרים שמגיעים לכדי כריתה או במקרה של עצים המגיעים לגובה רב במיוחד וכוללים גזם רב ומספר אנשי צוות: פיקוס, למשל.
"שימוש במנוף יכול לייקר את העבודה בסכום של כ-1,000 שקל, עבור שכירת מנוף למספר שעות. ישנם גוזמים שיש ברשותם מנוף, ויגבו תוספת מחיר נמוכה. ואולם, כפי שציינו, לא תמיד יש חובה לעשות שימוש במנוף, וגוזמי עצים מקצועיים רבים הם מיומנים, ועבור סוגי עצים מסוימים, יוכלו לבצע את העבודה גם באמצעות טיפוס".
פורסם לראשונה: 19:07, 28.11.20