1 צפייה בגלריה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
שירות החוץ של האיחוד האירופי (EEAS) פיטר באחרונה עובדת מקומית המכונה "אווה", שנחשדה שהעבירה מידע למוסד. מנגד, העובדת מכחישה את ההאשמות וטוענת לרדיפה אנטישמית. כך נחשף במהדורה הבלגית של המגזין היוקרתי "פארי מאץ'" והיומון הבלגי "לה ליברה בלג'יק".
החשיפה עוסקת בפקידה בשירות החוץ האירופי בבריסל, המכונה "אווה", כפי שצוין, שלגביה נטען כי הייתה "חפרפרת" ונחשדה בהעברת מידע לשירותי המודיעין הישראליים והטורקיים. היא, מצידה, פנתה לבית המשפט, בין היתר באמצעות השופט-החוקר הספרדי לשעבר בלתזאר גרזסן, בדרישה לנקות את שמה.
תחילתו של הסיפור ב-2013, שעה ש"אווה", פקידה בנציבות האירופית שהחלה את תפקידה ב-1996, עבדה במחלקת המזרח התיכון בשירות החוץ. הממונה עליה חשד בה כי העבירה מידע לגורמי מודיעין בישראל והיא הועברה למחלקה הטורקית - שם עוררה חשד דומה.
חקירות פנימיות של הנציבות העלו כי "אווה" עמדה בקשר עם "דיפלומטים ישראלים המוכרים כאנשי מוסד", עם דיפלומטים טורקים ואף עם אדם "בעל קשרים טובים עם רוסיה".
בהליך משמעתי שנפתח נגדה לא אומצו החשדות החמורים, אך הוועדה הגיעה למסקנה כי התנהלותה של "אווה", שכללה איחורים, אי-ציות להנחיות, מגעים לא-מורשים וחשיפת מידע מסווג - מהווה עילה מספקת לפיטורין.
כפי שצוין, "אווה" מכחישה את הטענות נגדה ומסרה באמצעות פרקליטה כי היא נרדפה ומופלית לרעה על רקע אנטישמי. היא נעזרת בדו"חות שמהם עולה כי בשירות החוץ האירופי אירעו לכאורה מקרים רבים של אפליה, הטרדה והטרדה מינית.
עורך דינה של "אווה" הוסיף כי "במשך שש שנים הלקוחה שלי נפלה קורבן ליחס מפלה בעל רקע אנטישמי, שלובה תחילה על-ידי שמועות ורמיזות, ולאחר מכן האשמות בריגול וחוסר נאמנות שמעולם לא הוכחו".
ממשלחת האיחוד האירופי בישראל נמסר בתגובה: "לגברת 'אווה' היו הרבה הזדמנויות להציג את הטענות שלה הן בהליך פנימי והן באמצעות בית משפט עצמאי ומוסדות אחרים. הטענות שלה נדחו באופן שיטתי על-ידי הרשויות. שירות החוץ נוהג מדיניות של אפס סובלנות בכל מה שנוגע לאפלייה, התעללות והטרדות".