בקצרה:
  • מבחני צריכת הדלק של הארגון האירופי Green NCAP נערכים (גם) בתנאי אמת
  • מנועים חשמליים מצטיינים כמובן, היברידיים וגז טבעי מפתיעים לרעה
  • המבחנים מאשרים: רכבי פנאי מזהמים יותר מדגמים "רגילים" שעליהם הם מבוססים
תכירו את NCAP הירוק: הארגון האירופי Green-NCAP' המגדיר עצמו כ"מתארח ונתמך על ידי ה-Euro NCAP" המעריך את בטיחותן של מכוניות חדשות, הוקם על מנת לבחון את צריכת הדלק ופליטת המזהמים של מכוניות חדשות, עם בדיקות מעבדה המדמות תקני WLTP, אך גם מבחני נהיגה בתנאים אמיתיים, תוך חיבור הרכב למערכת מדידת פליטת זיהום אוויר.
הבדיקה נערכת בטווח טמפרטורה שבין מינוס 7 ל-35 מעלות צלזיוס, בגובה שבין פני הים ל-1,300 מטר, וכוללת בין היתר נהיגה שגרתית לעבודה עם התנעת בוקר קרה, נסיעה בפקק תנועה, שיוט חסכוני וגם נהיגה נמרצת בעומס מנוע גבוה - בקצרה, תנאים יומיומיים של כל בעל רכב כמעט.
חשמלי מצטיין כצפוי, היברידי לא מבריק: 24 מכוניות לקחו חלק במבחן, רק שתיים סיימו אותו עם ציון מרבי של חמישה כוכבים. שלא במפתיע, שתיהן בעלות מנוע חשמלי – יונדאי קונה EV ורנו זואי.
אחריהן זכתה לציון נאה של 3.5 טויוטה C-HR, מכונית הפנאי הקטנה הציגה לדברי הארגון מנוע היברידי יעיל למדי. לעומתה, הונדה CR-V המצוידת אף היא במנוע היברידי (שאינו משווק בישראל), זכתה לציון של 2.5 כוכבים בלבד. לדברי עורכי המבחן, יחידת ההנעה שלה הציגה יעילות אנרגטית נמוכה משמעותית.
יש לציין כי הארגון לא בחן הפעם דגמים היברידיים-נטענים שלגביהם נטען לאחרונה כי הם זוכים להטבות מס על סמך נתונים מטעים, אבל מבטיח לעשות זאת בסבב המבחנים הבא.
4 צפייה בגלריה
טויוטה יאריס פיז'ו 208 רנו קליאו
טויוטה יאריס פיז'ו 208 רנו קליאו
שלא במפתיע דגמי סופר-מיני חסכוניים יותר מגרסאות הפנאי
(צילום: ניר בן זקן)
רנו נגד פיז'ו, פנאי מול סופר-מיני: לציון של שלושה כוכבים זכו דגמי סופר-מיני כמו רנו קליאו ופיז'ו 208 החדשות וגרסאות פנאי שמבוססות עליהן - קפצ'ור ו-2008 בהתאמה, כולן בגרסאות בסיס ידניות. מעניין לגלות שדווקא בהשוואה בין גרסאות הסופר-מיני, קליאו (TCe100) הייתה יעילה יותר מבחינת צריכה אנרגטית מה-208 (PureTech100) עם ציון של 6.9 לעומת 6.2, בעוד בגרסאות הפנאי ה-2008 (PureTech110) היה עדיף עם ציון של 5.8 לעומת 5.3 לקפצ'ור (TCe130). לא במפתיע, הסופר-מיני הקלות והנמוכות יותר צרכו פחות דלק ופלטו פחות זיהום.
דיזל מול בנזין, וגם גז טבעי: את כבודו של מנוע הדיזל הצילה מרצדס C220D עם ציון של 3 כוכבים, חצי כוכב יותר מהמתחרה הישירה ב.מ.וו 320d. עוד ברשימת הדיזלים עם ציון של 2.5 כוכבים סיימו דאצ'יה דאסטר (dCi115 2WD) ופיז'ו 3008 (HDI130). הסיבה לציון הנמוך כאן היא בעיקר פליטה ניכרת של גזים המקשים על הנשימה.
4 צפייה בגלריה
פיז'ו 3008 סיאט אטקה קיה ספורטאז'
פיז'ו 3008 סיאט אטקה קיה ספורטאז'
קרב הדיזלים: 3008 מפתיע לטובה, ספורטאז' עם הציון הנמוך ביותר
(צילום: ניר בן זקן)
את הציון הנמוך ביותר בקרב שתייני סולר קיבל קיה ספורטאז' (CRDi 1.6 4WD) עם כוכב וחצי בלבד. לשם השוואה, זה ציון דומה לכלי רכב מסחריים כבדים וגדולים ממנו בהרבה, כמו מרצדס V קלאס, פולקסווגן טרנספורטר ואופל זפירה (המקבילה לסיטרואן ג'אמפי וטויוטה פרואיס).
בקרב מנועי הבנזין שזכו לציונים נמוכים יחסית נמצאים ניסאן קשקאי (DIG-T140) וסוזוקי ויטרה (BoosterJet 1.0) עם 2.5 כוכבים. מאזדה CX-5 בעל מנוע אטמוספרי ותיק (SkyActiv-G165) זכתה לשני כוכבים בלבד.
עוד שווה להזכיר שני דגמים מונעים בגז טבעי (CNG) הנחשב לפחות מזהם, אבל המבחן של הארגון חשף מציאות שונה. סיאט איביזה (TGI100) למשל זכתה לציון 3 כוכבים, זהה לסופר-מיני של רנו ופיז'ו בעלות מנועי בנזין, בעוד שאודי A4 (גרסת g-tron) זכתה לציון 2 כוכבים, נמוך יותר מפולקסווגן פאסאט הדומה לה מבחינת מידות ומשקלים בעלת מנוע דיזל שזכתה ל-2.5 כוכבים.
מה אנחנו חושבים: הפערים הקיימים בין נתוני היצרן לצריכת דלק ופליטת מזהמים אמנם קטנו מעט עם המעבר לתקן WLTP העדכני, אך הפער בינם לבין המציאות על הכביש ביומיום עדיין גדול, ובמקרים מסוימים יכול להיחשב כמטעה את הצרכן באופן בוטה.
נותר לכן לקוות כי בדומה לכוח שצבר ארגון ה-EuroNCAP, אשר הצליח במהלך השנים להפוך לגורם בעל השפעה ישירה (לטובה) על בטיחות כלי הרכב החדשים שאנחנו רוכשים, גם ה-NCAP הירוק ידחק ביצרניות לפרסם נתוני אמת.