בעקבות המתווה לפתיחת עולם התרבות המושבת שהציג אתמול (א') שר התרבות חילי טרופר ופורסם לראשונה ב-ynet, התראיין מנכ"ל תיאטרון הקאמרי רן גואטה לאולפן ynet על מנת להגיב לתוכנית. "אני חייב להגיד שכל יוזמה מתקבלת בברכה", אמר גואטה, "אבל אני באמת חושב שזה קצת הזוי שפותחים את הקניונים ומאפשרים לאלפי אנשים להיכנס פנימה, ואנחנו צריכים לדון על מתווה שבו יעשו בדיקות קורונה בכניסה לאולמות תרבות. איפה השוויוניות? איפה ההבדל? אנשים שמגיעים לבקר בקניון לא מגיעים רק לבקר במרחב הציבורי. בסופו של דבר הם ייכנסו לחנויות ויכניסו שלושה וארבעה ועשרה אנשים במרחק של מטרים ספורים אחד מהשני... אני לא מבין למה אנחנו צריכים מתווה שכולל בדיקות קורונה בכניסה".
2 צפייה בגלריה
רן גואטה
רן גואטה
רן גואטה
(צילום: יאיר שגיא)
המתווה החדש טרם אושר על ידי משרד הבריאות, אך כבר בשלב זה, ולמרות שגואטה טוען כי הוא איננו מתנגד למתווה, הביקורת שלו על ההתנהלות בנוגע לפתיחת עולם התרבות ברורה. עוד קודם לכן, כפי שפורסם ב-ynet, עבד תיאטרון הקאמרי בשיתוף עם תיאטרון בית ליסין על מתווה לפתיחת התיאטראות ועולם התרבות. "אנחנו כבר מתייאשים מזה שמשאירים את התרבות בסדרי עדיפות אחרונים כל הזמן. אין לנו ברירה, אנחנו רוצים לפתוח את האולמות בכל דרך אפשרית".
אבל הנה, סוף סוף מדברים על מתווה שמגיע לא מארגון שח"ם - אלא משר התרבות. "נכון, בסדר, זה מתווה שאנחנו נילחם להשיג אותו גם אם זה ל-150, 200, 300 איש. אבל זה לא מספק. מדינת ישראל בחרה לחיות לצד הקורונה, זה כבר הוחלט, הבנו שאנחנו לא יכולים להחזיק מעמד עם 30, 40, 50 חולים מאומתים ליום. זה לא קורה, זה בשיטת האקורדיון - יש סגר ואז נפתחים, אבל לא מגיעים לתרבות. תמיד אנחנו בסדר עדיפות אחרון, ולא מצליחים לפתוח. נניח שלא רואים את התרבות כצורך קיומי, אז לפחות שיראו את האנשים מאחורי הקלעים. כמה זמן עשרות אלפי אנשים יכולים להתקיים מחל"ת של 5,000 שקל בחודש?".
2 צפייה בגלריה
רן גואטה וציפי פינס
רן גואטה וציפי פינס
רן גואטה וציפי פינס עורכים בדיקת קורונה לפני מספר ימים
אתה מאוכזב מהמתווה שהוצג? "אני לא מאוכזב, הוא לא הושג, הוא צריך לעבור את אישור משרד הבריאות. הדבר הכי מצחיק יהיה שגם את המתווה הזה הם לא יאשרו, וכשיאשרו אותו אנחנו נראה איך פותרים את הבעיות הלוגיסטיות - כמה אנשים אנחנו יכולים להביא להצגה אחת, איך אנחנו יכולים לטפל בכל הבדיקות האלה".
אתה אומר שזה לא ישים? "אני אומר שבסדר גודל של 500 איש אני חושב שהלוגיסטיקה תהיה מאוד מורכבת...חושבים להקים מתחם שאנשים יוכלו לערוך בדיקות כאן בכניסה לאולם עם תשובות של עד רבע שעה. אז יכול להיות שאם יחלקו את הדבר הזה זה יצליח".