בין אם מדובר ברטיבות שחוזרת על עצמה מדי חורף ובין אם מדובר בסימני רטיבות חדשים – זה לא נעים לקבל כך את פני החורף. וכמו בכל שנה, ישראלים רבים שהצליחו איכשהו לתקן מקומית את כשל האיטום בחורף הקודם, מתחרטים שלא דאגו לאיטום מקיף בקיץ.
הבשורות הטובות הן: שיש עוד מספיק ימים חמים בעונה הזו, שבהם תוכלו להספיק לתקן את הבעיה. הבשורות הפחות טובות, הן שבמקרים של נזקים שכבר נגרמו לקירות ולתקרה, תצטרכו להמתין עד לסוף החורף, לפני שהקיר מתייבש לגמרי.
העובש, הפטריות והנזקים הכרוכים בכם, הולכים להישאר אתכם בחודשים הקרובים, ולחייב אתכם בניקוי יסודי ובטיפול במפגע הזה, כדי למנוע נזקים בריאותיים.
אבל רגע לפני שאתם מזמינים בעל מקצוע מתחום האיטום, ומגלים את כל הטעויות שעשיתם בדיעבד, הנה כל מה שחשוב שתסגרו מראש, כבר בשלב הצעת המחיר.
אמנם פעולת האיטום גלויה לעין, אך נזקי האיטום נסתרים, וגם אם נדמה לכם שפתרתם את הבעיה מהיסוד, לעתים תגלו שלא, רק כעבור מספר חודשים.
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

כיצד מתומחרות עבודות איטום?

ראשית, למדו את המושגים הבסיסיים והשוו מחירים, כך שקבלן האיטום לא יתפוס אתכם לא מוכנים, ויזרוק מחירים שרחוקים מהנהוג בשוק. אגב, גם מחיר נמוך מדי אמור לעורר חשד משמעותי.
שנית, דעו מהן שיטות האיטום הנפוצות. אם מדובר בגג שטוח (לא גג רעפים ולא גג מרוצף של דירת פנטהאוז), הרי שהשיטה המקובלת ביותר כיום היא איטום בעזרת יריעות ביטומניות.
כמובן שתוכלו להמשיך לאטום את הגג בזפת, אם יש מגבלת תקציב ויתר הדיירים בבניין מתנגדים לכך, אך מדובר בשיטת איטום פחות טובה, המחייבת סיוד בתחילת כל קיץ, אחרת היא אינה אפקטיבית.
שיטה זו כוללת גם אחריות של בין 5 ל-10 שנים, וכדי שהאחריות אכן תהיה בתוקף, עליכם לדאוג שקבלן האיטום יבצע איטום מחדש לכל הגג, ולא יסתפק באיטום מקומי.
זאת, משום שלא נהוג לתת אחריות במקרה של איטום חלקי. וגם אם כן, כל אחד מקבלני האיטום, יטען שמקור התקלה הוא בחלק שהקבלן האחר אטם. בכל מקרה, השוו גם את משך האחריות שהקבלנים השונים מציעים לכם, וכמובן שכדאי להעדיף קבלן שמעניק אחריות ארוכה יותר.
התמחור של יריעות ביטומניות הוא בהתאם לשטח הגג. ככל שהשטח גדול יותר, כך המחיר למ"ר ירד. שימו לב, שכדי שבעל המקצוע לא ימדוד בצורה שונה את הגג, כדאי שתמדדו אותו גם בעצמכם, ותוודאו שחישוב המטרים שלו תואם את המצב בשטח.
"כדאי לקחת הצעת מחיר מ-3 קבלני איטום, ולוודא שההצעה היא אכן זהה מבחינת המרכיבים שלה", ממליצים במוקד השירות של אתר "המקצוענים".
"כלומר, אם אתם משווים את המחיר שכל אחד מהם לוקח למ"ר, בדקו מה המחיר כולל. יכול להיות שתחילה יוצג לכם מחיר נמוך לכל מ"ר, אך המחיר הסופי יכלול כל מיני תוספות שונות ומשונות שמחושבות בנפרד".
מה למשל?
"ניקיון הגג והסרת כל המכשולים שמונעים את האפשרות לאטום, הרמת מתקנים (קולטי שמש, דוודי שמש ומזגנים), פתיחת סתימות במרזבים, תיקון שיפועי הניקוזים, עלות כל החומרים והעבודה, בדיקת הצפה, אחריות ומע"מ", אומרים במוקד השירות.
"אם כל אלו לא מופיעים בהצעה המקורית, אתם עלולים למצוא את עצמכם מתווכחים עם קבלן האיטום, כשהוא יוסיף אותם תוך כדי עבודה או בסיומה".
סוגיית האחריות באיטום היא קריטית. שכן מרבית התקלות מתגלות רק במערכת הגשמים שלאחר האיטום.
לכן, אין להקל ראש בכך ולוודא שהוא אכן מעניק תעודה בכתב ובה מפורטים כל סעיפי האחריות, משך האחריות, חתימה שלו, פרטים מזהים שלו (שם ותעודת זהות, כדי שהוא לא 'ייעלם' ויחליף את שם העסק בדיוק כשתצטרכו אותו).
2 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)
עוד כתבות בנושא?
מה נחשב לתוספת מחיר לגיטימית?
"אם הגג מלא בגרוטאות ונחשב לעמוס בפסולת מעבר לסביר, סביר להניח שיגבו מכם תוספת מחיר בנפרד", אומרים במוקד השירות. "אם קבלן האיטום ממליץ על גורם כלשהו מטעמו שעוסק בניקוי גגות, אל תסכימו לכך".
לעתים, במהלך ניקוי ופינוי פסולת, יכול להיגרם נזק לתשתית האיטום הקיימת. ואז, גם לאחר ביצוע עבודות האיטום, תסבלו מבעיות רטיבות.
בקשו שהקבלן יבצע זאת בעצמו (או מטעם אחד העובדים שלו). אם בכל זאת בחרתם בחברה חיצונית, דאגו לבדוק שיש להם את כל האישורים והביטוחים הנדרשים לכך.
תוספת מחיר נוספת יכולה להיות במקרים של גגות קטנים במיוחד, שהשטח שלהם הוא בין 30 ל-70 מ"ר.
במקרה כזה, המחיר למ"ר גבוה יותר, מאשר במצב של גג בגודל רגיל או גדול. זו תוספת לגיטימית, שכן יש מחיר מינימלי מסוים שקבלני איטום גובים על עצם הגעתם. בכל מקרה, שווה לבדוק ולהשוות מחירים, כדי שגם אם יש פער מחיר, הוא יהיה סביר.

מה יכול למנוע מכם את האחריות מהקבלן?

אחריות ניתנת עבור כל כשל שנגרם כתוצאה מהתקנה לא מקצועית. ואולם, אם האיטום נוצר בשל התנהגות לא נכונה שלכם, או של בעל מקצוע שמגיע לצורך תיקון כלשהו בגג, במהלך תקופת האחריות, הרי שלמרבה הצער קבלן האיטום לא יידרש לאחריות לכשל האיטום שנגרם כתוצאה מכך.

ולסיום, אל תתפשרו על קבלן ללא תעודות והיתרים

כיום יש מספיק קבלני איטום בארץ שיהיו זמינים עבורכם, והם מחזיקים בכל התעודות והאישורים הנדרשים.
לכן, גם אם קיבלתם הצעת מחיר אטרקטיבית, ואתם מתפתים לקחת את הזול ביותר, לא בטוח שתיפרדו מבעיות האיטום שלכם, ובסופו של דבר הזול הזה יכול לעלות לכם ביוקר. לא רק משום שתצטרכו להזמין קבלן נוסף, אלא גם בגלל נזק לתשתיות הבית שלכם, שהתיקון שלהם יכול להגיע לכדי עשרות אלפי שקלים.

אז מהם האישורים הנדרשים?

תעודת אוטם מורשה מטעם מכון התקנים, אישור לעבודה בגובה, ביטוח צד ג' וביטוח מעבידים (אם הוא מגיע עם עובדים מטעמו). אל תתביישו, התעקשו לראות תעודה, או הקישו את הפרטים שלו באתר של רשם הקבלנים. זו זכותכם המלאה לברר פרטים אודותיו, ולקבל תמורה עבור הכסף שאתם משלמים.