ביום חמישי הקרוב יושק המרכז הראשון של המיזם הכלכלי חברתי "נגב תשעשרה" באופקים. המיזם הוקם על ידי המשרד לפיתוח הפריפריה, הנגב והגליל בראשות השר אריה דרעי ואשכול נגב מערבי, ומופעל על ידי קבוצת תשעשרה, בבעלות היזמת החברתית חנה רדו ובסיוע בנק הפועלים.
המיזם החל את פעילותו בעיצומו של משבר קורונה בחודש מאי והוא מספק תעסוקה איכותית לעובדות ולעובדים תושבי הנגב המערבי ועוטף עזה, תוך החזרת חלק מהרווחים לקהילה ולעובדים. במסגרת המיזם התושבים מעניקים לחברות וליזמים בארץ ובעולם שירותים במיקור חוץ בתחומים שונים, ביניהם: שירות לקוחות, תחום הדיגיטל בדגש על בניית אתרים, ניהול קמפיינים, עיצוב ומנהלי קהילות, תחום הפיננסים, הנהלת חשבונות וחשבות שכר, תחום האדמיניסטרציה ועוד.
2 צפייה בגלריה
המיזם הכלכלי חברתי נגב תשעשרה
המיזם הכלכלי חברתי נגב תשעשרה
המיזם הכלכלי חברתי נגב תשעשרה
(צילום: המיזם הכלכלי חברתי נגב תשעשרה)
כיום מועסקים בנגב תשעשרה 12 עובדות ועובדים, שלפני הקמת המיזם לא מצאו עבודה שאינה בתחום האבטחה או בסופרמרקט. עשרות חברות מרחבי הארץ והעולם כבר הצטרפו למיזם, חלקן מתל אביב, ראשון לציון, נתניה, באר שבע, נגב מערבי ואפילו הולנד.
גילה אזנאו, בת 29, אם חד הורית לשלושה ילדים, חזרה לגור באופקים מהמרכז רק כדי להיות קרובה לאמה. גם לפני הקורונה מגוון העבודות שבהן יכולה הייתה לעסוק בעוד שהיא גרה בפריפריה בנגב היה מוגבל. "המבחר הוא בין עבודה עם קשישים לבין עבודה בסופרמרקט ואולי במפעלים מחוץ לעיר, וזה לא מתאים לאימהות", היא אומרת. למרות שבמרכז ניהלה מוקד שירות לקוחות, באופקים מצאה אזנאו רק עבודה עם קשישים.
2 צפייה בגלריה
גילה אזנאו
גילה אזנאו
"הציל אותי בתקופה הקורונה". גילה אזנאו
(צילום: חנה רדו)
לפני הסגר השני התחילה אזנאו לעבוד במיזם הכלכלי "נגב תשעשרה" כאחראית על שירות לקוחות של חברת טקסון, סטארט-אפ חברתי להחזרי מס שהמרכז שלו נמצא למעשה בנתניה. "אנחנו מעניקים שירות מרחוק לחברה. יש המון מוקדים שעובדים באותה צורה דרך המיזם ולכן אני לא חוששת שלא אמצא עבודה אם הם יפסיקו את השירותים.
"אני עובדת בעבודה שאני אוהבת אז זה כבר מעל ומעבר, זה המקצוע שלי, משהו שאני מתמחה בו. זה הציל אותי בתקופת הקורונה. אני מממשת את עצמי כי זו עבודה שאני צומחת בה ושגדלתי בה. אני רוצה שהמקום יתפתח ויגדל כי חסרים פה מקומות עבודה להרבה אנשים שיש להם פוטנציאל, ואני חושבת שהמקום הזה נותן מענה לאנשים האלו".
מכיוון שעלות העסקת עובדים היא אחת ההוצאות המשמעותיות ביותר לעסקים ולחברות, העסקת עובדים במיקור חוץ חוסכת ליזמים ולחברות סכומים משמעותיים, כך שכולם יוצאים נשכרים, גם החברות וגם העובדים. בתקופה הקרובה יושקו שישה מרכזים נוספים בעוטף עזה, בשדרות, ברהט ועוד.