קמפיין בשם "Make Amazon Pay", שהשיק בבלאק פריידי האחרון קונסורציום בינלאומי הכולל 50 ארגונים, מנסה לדחוק בענקית הטכנולוגיה לספק תנאים טובים יותר לעובדיה ולהילחם בטביעת הרגל האקולוגית שלה. הוא קורא, ביו השאר, להעלאת השכר השעתי של עובדי המחסנים, לימי מחלה בתשלום, להחזרת עובדים שפוטרו לאחר שדיברו על בריאות ובטיחות במקום העבודה, לאפשר התאגדות עובדים, להפסיק למכור ציוד שנועד למעקב המוני ולהתחיל לשלם מיסים באופן מלא בכל מקום שבו החברה פועלת.
"ההצלחה של אמזון מתבססת על העבודה והעושר של החברות שמהן היא שואבת", כתבו מובילי הקמפיין. "אך במקום להחזיר לחברה, אמזון הרעיבה מדינות בהכנסות ממיסים, התנהגה כבריון לממשלות מקומיות, סחטה עסקים קטנים והפרה באופן בוטה את פרטיותם וזכויותיהם הדיגיטליות של אנשים".
2 צפייה בגלריה
מחאת עובדי אמזון
מחאת עובדי אמזון
מחאת עובדי אמזון
(צילום: רויטרס)
זו השנה השלישית שהפגנות נגד אמזון מתקיימות ברחבי העולם בסמוך לבלאק פריידי, הפעם עובדי החברה ב-15 מדינות שונות - מתפרות בבנגלדש, מוקד טלפוני בפיליפינים ומחסנים בגרמניה - פתחו בהשבתות מתואמות. בין הארגונים שמובילים את הקמפיין נמצאים גרינפיס, UNI Global Union, אוקספם, 350org, מספר איגודי עובדי מחסנים של אמזון וקבוצות אקלים וצדק חלוקתי.
בינתיים, אמזון משלימה את הגיוס הגדול בעולם: 427 אלף עובדים חדשים התווספו לחברה בין ינואר לאוקטובר השנה, זינוק של 50% לעומת 2019. בחודשים האחרונים החברה מגייסת 2,800 עובדים כל יום, מרביתם עובדי מחסן. כל זה קורה בזמן שעסקים גדולים, בינוניים וקטנים נסגרים או עוברים תהליך פיטורים מסיביים מאז התפרצות מגפת הקורונה ובזמן ש-19,816 מעובדי המחסנים של אמזון עצמה אובחנו כחולי קורונה.

מהגן למחסן

כדי להתמודד עם הגיוס המסיבי, אמזון עשתה מה שרק אמזון יודעת לעשות - כתבה אלגוריתם ויצאה לדרך. החברה, כך לפי ארדין וויליאמס שמשמשת נשיאה לפיתוח כוח עבודה באמזון, לקחה 1,000 מתכנתים והנחתה אותם לפתח עבורה את התוכנה הטובה ביותר לגיוס כוח אדם. וויליאמס סיפרה בשיחה עם "הניו יורק טיימס" כי התוכנה החדשה אפשרה לאלפי מחפשי עבודה להגיש מועמדות ולהתקבל למשרת מחסנאי נחשקת, וכל זאת מבלי לדבר עם נציג אנושי אחד.
ווילאמס הוסיפה שבאמזון לא צופים התמתנות בצמיחה, ושבמטרה להכין את הדור הצעיר לעתיד מלא בדרישות כוח האדם של החברה, הם התחילו לעבוד עם גני ילדים בארה"ב כדי ש"כשתתפתח דרישת ההעסקה שלנו בעשר השנים הבאות, הצינור הזה יהיה מוכן".
לאיזה מציאות מכינה אמזון את ילדי ארה"ב? וויליאמס לא פירטה, אבל כנראה לזו של ריבוד חברתי קיצוני. לפי מחקר של מכון ברוקינגס שפורסם בסוף השבוע, מאז פרוץ המגיפה הגדילה אמזון את רווחיה ב-53% לעומת 2019, בתקופה מסוימת במהלך המגיפה היא אף דיווחה כי ביצעה מכירות של 11 אלף דולר כל שנייה. בהתאם מחיר המנייה זינק ב-65%, החברה הגיעה לשווי של מעל לטריליון דולר ובזוס הגדיל את עושרו ב-70 מיליארד דולר ל-200 מיליארד דולר.
עובדי המחסנים שלה לא נהנים מכל העושר הזה. אומנם הם מקבלים שכר התחלתי של 15 דולר לשעה, פי שתיים משכר המינימום הפדרלי בארה"ב (שלא השתנה מאז 2007), אבל פחות מהשכר החציוני לעובד מחסן, שעומד על 16.6 דולר לשעה. למעשה, עובד מחסן מן השורה באמזון זקוק להטבה ציבורית ממוצעת של 5,245 דולר בשנה, רובה ככולה עבור ביטוח בריאות מסובסד. אפילו תוספת סיכון של 2 דולר לשעה שהחברה העניקה לעובדי המחסנים בתמורה על סיכון חייהם בזמן מגיפה הופסקה כבר במאי. זאת למרות שאמנסטי אינטרנשיונל הזהירה שמחסני החברה צפויים להפוך מדגרת קורונה בתקופת החגים העמוסה. "אם היה אי פעם רגע שקרא לאזן מחדש את המשוואה של רווחים מול אנשים, זה עכשיו", כתבו בברוקינגס.

האלגוריתם ייקבע

"אמזון אינה חברה גרידא", אמר הכלכלן ושר האוצר היווני לשעבר יאניס ורופאקיס בסוף השבוע האחרון. "היא לא רק מגה תאגיד מונופוליסטי. היא גרועה הרבה יותר מכך. היא עמוד התווך של הטכנו-פיאודליזם החדש".
ההקבלה שמבצע ורופאקיס אינה חדשה. בשנים האחרונות הולכת וגוברת הטענה כי הצמיחה המהירה, חסרת הבלמים, של אמזון דוחפת אותנו לעידן של פוסט קפיטליזם ואל שיטה חברתית-פוליטית שדומה לזו של אירופה בימי הביניים. במציאות החדשה הזו יש שני מעמדות: העלית וכל האחרים שחיים ברמת קיום בסיסי, ואין כמעט דרך להתנייד בין השניים. בעולם כזה האלגוריתם הוא הבוס ולעובד יש רק סט משימות, פרוס לחלקים של יעילות מקסימלית.
הניהול האלגוריתמי של אמזון, שכולל גם מעקב בלתי פוסק אחרי מכסות ותנועות העובדים, תועד בשיטתיות ובהרחבה כלא אנושי ומסוכן לבריאות הנפשית והפיזית של המחסנאים והשליחים.
אמזון מודעת לביקורת סביבה, וכדי להרגיע את הרוחות היא מפזרת בחודשים האחרונים כסף כמו בעל אחוזה בזמן קציר: 10 מיליארד דולר למאבק באקלים, 700 מיליון דולר להכשרת עובדים מחדש בעולם של אוטומציה, מענקי חתימה בגובה 3,000 דולר למחסנאים חדשים, וקופונים לרכישת תרנגול הודו לוותיקים. הפזרנות החד פעמית הזו, יחד עם החיבה התקשורתית למבצעי בלאק פריידי, הצליחו לייצר נוף ציבורי חיובי סביב החברה בחודשים האחרונים. בזוס הפך לפילנתרופ ואמזון לצינור דרכו אנחנו יכולים לשים את ידנו על טלוויזיה חכמה בהנחה.
2 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס
ג'ף בזוס
מייסד אמזון, ג'ף בזוס
(צילום: AP)

הלורד בזוס

ליברלים ברחבי העולם הזהירו לא מזמן שניצחון של דונלד טראמפ בבחירות יהווה סכנה ממשית לדמוקרטיה, אבל בו בזמן העלימו עין מיחידים כמו ג’ף בזוס, שמחזיקים בהשפעה יוצאת דופן על עיצוב העתיד. ההשפעה של בזוס אינה מוגבלת לשינוי דפוסי הצריכה, אלא גם לפירוק ובנייה מחדש של שוק העבודה, להפרטת חקר החלל (באמצעות פרויקט אורג'ין שבמימונו הפרטי), לשרטוט גבולות הדיון על משבר האקלים (ב-2018 אמזון שחררה גזי חממה בכמות שווה לזו של נורבגיה כולה) ואפילו לחינוך הדור הצעיר להתמודד עם מציאות הטכנולוגית מתפתחת (שיש לו חלק מהותי בעיצובה).
ויש לזכור שאת עושרו העצום הצליח בזוס לצבור, בין היתר, משום שהוא נלחם שלא להעניק תנאי עבודה סבירים למאות אלפי עובדים והודות למיומנות חשבונאית מרהיבה שבזכותה אמזון כמעט ולא משלמת מיסים על רווחים של מיליארדי דולרים.
ב-2018, למשל, בזוס הקים קרן סיוע לחסרי דיור בסיאטל, זמן קצר אחרי שנלחם נגד שינוי קוד המס בעיר, אותם מיסים שאיתם העיר הייתה מממנת סיוע לחסרי דיור. בזוס, האיש העשיר בעולם, מרוויח ב-8 שניות מה שעובד ממוצע באמזון מרוויח בשנה, וכמו הלורדים של פעם, הוא מחלק את כספו שנעשה בזיעת אפם של מאות אלפים, במדידות ובמתינות, היכן שהדבר מקנה לו כוח או עוזר לתדמיתו ובלי שזה יהיה כרוך עבורו בדבר.