שתף קטע נבחר

שופט קבע: סבתא לא תוכל לאמץ את נכדתה

בת 3.5 שנולדה לאם עם סכיזופרנית ואב שהורשע בפדופיליה, חיה במשפחת אומנה. חרף בקשת הסבתא, ביהמ"ש סבר שטובתה להישאר שם

בית המשפט למשפחה בנצרת דחה לאחרונה בקשה של בת 67 לאמץ את נכדתהּ בת ה-3.5 ששוהה מאז ינקותה אצל משפחת אומנה משום שהוריה לא כשירים – האם מתמודדת עם סכיזופרניה והאב פדופיל שסובל מהפרעת אישיות. השופט אסף זגורי קבע שמנקודת המבט של טובת הקטינה יש עדיפות מובהקת לכך שתישאר אצל משפחת האומנה, בין היתר לנוכח גילה המתקדם של הסבתא, בעיותיה הבריאותיות ועוד.

 

הורי הילדה הכירו בהוסטל לפגועי נפש. זמן קצר אחרי שנולדה היא הועברה למשפחת אומנה שאצלה היא שוהה עד היום. לפני כשנה וחצי בית המשפט הכריז עליה כבת אימוץ בהסכמת ההורים והורה לצרף את הסבתא להליך נוכח בקשתה לאמץ אותה.

 

עמדות גורמי המקצוע והיועץ המשפטי לממשלה בנוגע ליכולת של הסבתא לגדל את הילדה היו שליליות. תסקיר עובדת סוציאלית מהשירות למען הילד העלה כי הסבתא פועלת יותר למען הבן שלה מאשר למען הילדה, לא מסוגלת לעמוד מולו ולא רואה את טובת הילדה ואת צרכיה.

אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
אילוסטרציה(צילום: shutterstock)

מומחית שמינה בית המשפט הוציאה חוות דעת דומה והוסיפה כי ניתוק הילדה ממשפחת האומנה עשוי להזיק לה מאוד ולפגוע קשות בהתפתחות שלה, בפרט נוכח הרקע הגנטי שלה.

 

הסבתא התקוממה כנגד חוות הדעת וטענה כי גם אם לא תהיה "אם אידיאלית" מוטב לילדה לחיות עם סבתהּ. היא הוסיפה כי גידלה בכוחות עצמה שישה ילדים, רובם נורמטיביים, וכי המסוגלות שלה לא נבדקה לעומק. לכל הפחות היא ביקשה לאפשר לה לשמור על קשר עם הילדה גם אם לא תאמץ אותה.

 

השופט אסף זגורי הדגיש כי השאלה המרכזית היא לא היכולת של הסבתא אלא טובת הילדה, ובהיבט המכריע הזה הוא לא סבור שהאימוץ נכון עבורה. הוא מנה כמה שיקולים מרכזיים שהובילו אותו לדחות את בקשת הסבתא. הראשון הוא הגיל ומצבה הרפואי המורכב. השופט ציין כי מדובר בילדה תזזיתית וסוערת שזקוקה לתשומת לב רבה והסבתא לא תוכל לגייס את הכוחות הפיזיים והרגשיים הדרושים כדי לגדל אותה.

 

היבט נוסף הוא שהילדה לא נקשרה לסבתא ומדיווחי גורמי המקצוע עלה כי הסבתא לא הצליחה להבין את הרגישויות שלה. מחוות הדעת אף עלה כי המניע של הסבתא אגוצנטרי והאימוץ נועד להגשים את הרצונות שלה ושל בנהּ, להבדיל מאלה של הילדה.

 

כמו כן, נראה כי הסבתא לא מסוגלת להציב לבן שלה גבולות והיא לא תוכל למנוע ממנו להיות בקרבת הילדה באופן יומיומי ולהגן עליה מפניו, עניין הכרחי על רקע הרשעתו בפדופיליה.

 

השופט ציין כי התרשם שהסבתא אישה חמה ואוהבת אבל זה לא מספיק כשמדובר בילדה בעלת מטען גנטי מורכב ויש סכנה שבידיים הלא נכונות תפתח אף היא ליקויי נפש. "הקטינה לא זקוקה ליכולות הוריות סבירות אלא להורות מיטבית... הורות מיטבית שכזו – הסבתא לא יכולה להעניק לקטינה", כתב.

 

לאור כל אלה קבע השופט כי בנסיבות המורכבות של המקרה הסבתא לא מתאימה לאימוץ הילדה, ואף לא יהיה נכון לאפשר ביניהן קשר, שעשוי להזיק לילדה יותר מאשר להועיל לה.

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: shutterstock
אילוסטרציה
צילום: shutterstock
עו"ד לאה קליין אליאב
מומלצים