פקידי אגף התקציבים במשרד האוצר מתוסכלים. "אנחנו עובדים לחינם", אומרים בשיחות סגורות אנשי האגף, שמבינים שכל עבודתם על הכנת תקציב 2021 תרד לטמיון כאשר יוכרזו בחירות כבר עתה. כמו כן, אף אם הבחירות לא יוכרזו כעת, הרי שכל העבודה באגף נעשית לשווא, כי מה שצפוי הוא בכל מקרה אי אישור תקציב המדינה ב-23 בדצמבר או עד סוף חודש מרץ הקרוב.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
באגף, שמנוהל מאז התפטרותו בסערה של הממונה לשעבר, שאול מרידור, על ידי המשנה לראש האגף, יוגב גרדוס, עבדו בימים ובלילות האחרונים על גיבוש תקציב המדינה לשנה הבאה בחוסר חשק. לאנשי האגף ברור שתקציב 2021 לא יאושר בשום מקרה וכי עבודתם היא למעשה לשווא.
גורם ותיק במשרד האוצר אמר היום (שלישי) ל-ynet כי לא ראה מימיו את אנשי האגף כה מתוסכלים וכועסים. "אחד מאנשי האגף אמר לי שלא היה באגף שום חשק ליזום תוכניות ורפורמות ואפילו חישובים שונים נעשו בסכומים שהם בערך, כי ממילא לא ייצא מזה כלום".
2 צפייה בגלריה
משרד האוצר
משרד האוצר
משרד האוצר
(צילום: עמית שאבי)
עיקרי תקציב המדינה לשנת 2021 הוצגו אמש במשך חמש שעות וחצי לראש הממשלה, בנימין נתניהו, כולל כל מסגרות התקציב, דהיינו תחזיות האוצר לשנה הבאה. לדברי גורם ממשלתי, אפילו נתניהו לא נראה נמרץ ומתעניין כמו פעם, לא הרבה להציג שאלות ובשלב כלשהו ביקש לזרז את הסקירה ולסיימה.

"האווירה קשה, עובדים לשווא"

חוסר החשק בהכנת תקציב המדינה נובע מכך שבאגף התקציבים הפנימו, כי למרות ששר האוצר, ישראל כץ, הורה להם להכין את התקציב, הרי השר עצמו מבין בלית ברירה שתקציב המדינה לא יאושר בסופו של יום. זאת משום שאי אישור התקציב היא דרך המילוט היחידה של ראש הממשלה מביצועו של ההסכם הקואליציוני עם כחול לבן, שיביא למינויו בעוד 11 חודשים של ראש הממשלה החליפי כיום, בני גנץ, לראש הממשלה, והפיכת נתניהו לראש ממשלה חליפי.
"האווירה במשרד האוצר קשה. כולם מבינים שכל מה שקורה כאן עכשיו הוא חסר תקדים וממש חלום רע. עובדי המשרד המסורים עובדים ועובדים והכל לשווא, כי ממילא תכף לא יהיה אפשרי ליישם את כל התכניות הטובות שגובשו כאן בחודשים האחרונים", אמר היום בצער פקיד ותיק במשרד.
2 צפייה בגלריה
מ"מ ראש אגף תקציבים, יוגב גרדוס, ושר האוצר, ישראל כץ
מ"מ ראש אגף תקציבים, יוגב גרדוס, ושר האוצר, ישראל כץ
מ"מ ראש אגף תקציבים, יוגב גרדוס, ושר האוצר, ישראל כץ
(צילום: משרד האוצר, אבי מועלם)
פקיד אחר אמר, כי "אי אפשר להאשים את השר כץ, שמנסה לקדם את אישור התקציב. מה הוא כבר יכול לעשות, כאשר ראש הממשלה לא פועל בכוונה תחילה להביא לאישור התקציב?".
יצוין שאת אגף התקציבים עזבו לאחרונה בכירים אחדים, שהבינו כי בשלב הזה אין טעם להישאר בו ולעסוק בהכנת תקציב מדינה שממילא אין כוונה להביא לאישורו בקרוב.