עשרות כבאים תובעים בשל פגיעה מתמשכת בשכרם: 55 כבאים מתחנות כיבוי במרכז הארץ תבעו בשבוע האחרון את רשות הכבאות וההצלה ואת משרד הביטחון ב-25 מיליון שקלים, בגין מה שהם מגדירים כפגיעה בשכרם באמצעות מספר גורמים.
בתביעה שהוגשה לבית הדין לעבודה בתל אביב מלינים הכבאים מתחנות תל אביב, הרצליה, רמת גן, בני ברק וגבעתיים אשר החלו את עבודתם אחרי שנת 2010 (דור ג׳), כי הם אינם מקבלים כספים על שעות כוננות, לא כל הארוחות במשמרת משולמות להם וכי הם התבקשו להגיע למשמרות רבע שעה לפני הזמן והם לא מקבלים על כך תוספת שכר. בנוסף טוענים הכבאים כי בעבר נערכו חישובי שכר לא נכונים, בעיקר בכל הקשור לחישוב שעות וימי חופשה לכבאים, וכי גם עליהם הם דורשים החזרי שכר.
2 צפייה בגלריה
55 כבאים נגד הרשות לכבאות והצלה ומשרד האוצר
55 כבאים נגד הרשות לכבאות והצלה ומשרד האוצר
55 כבאים נגד הרשות לכבאות והצלה ומשרד האוצר
(צילום: אליעד לוי)
בתביעה נכתב כי לאחר משמרת של 24 שעות על כל כבאי להיות בכוננות ב-48 השעות הבאות עד למשמרתו הבאה. עבור כוננות זו, שבה על פי התביעה הכבאי צריך להודיע לאיש הקשר בתחנה היכן הוא נמצא בכל רגע נתון ומצופה ממנו להיות מוכן להקפצה, דורשים הכבאים סכום פיצוי של מעל ל-16 מיליון שקלים.
בתביעה מפורט כי הנתבעת מספקת לכבאי שתי ארוחות בכל משמרת של 24 שעות - ארוחה אחת כל 12 שעות. עורכת הדין שהגישה את התביעה, עו"ד דפנה פישר, מציינת כי לפי הוראות התקשי"ר הם זכאים לארוחה נוספת - ארוחת לילה או לחלופין תשלום על ארוחה כזו שעמו יוכלו לרכוש אותה.
בתביעה אמנם תובעים הכבאים סכום כולל של 195 אלף שקלים בגין שעות נוספות, מאחר והם מחויבים להגיע לכל משמרת 15 דקות לפני הזמן, אך גורם בשירותי הכיבוי וההצלה טען היום (רביעי) כי "עניין זה טופל ברמת המערכת וכי הצדדים הגיעו להסכמות בנושא".
סוגייה נוספת בגינה דורשים 55 הכבאים פיצוי של מעל לשבעה מיליון שקלים היא פערי חישוב שעות וימי חופשה ומנוחה וכן עבור שעות נוספות. "עקב הטעיות בחישוב במשך שנים", נכתב בתביעה, "על הנתבעת לשלם בגין כל שעה נוספת או תוספת משמרת שנמנעו מהכבאים לאורך השנים".
2 צפייה בגלריה
עו"ד עופר רזניק
עו"ד עופר רזניק
עו"ד עופר רזניק
(צילום: באדיבות משרד פישר ושות')
עוה"ד דפנה פישר ועופר רזניק ממשרד גדעון פישר ושות' אמרו כי "עשרות לוחמי האש, אשר מסכנים את חייהם יום יום בעבודה, נפגעו באופן חסר תקדים ע"י המדינה, מעסיקתם, אשר רמסה את זכויותיהם ופגעה בהם מבחינה כלכלית באופן קשה ומדאיג. אנו בטוחים כי הצדק יצא לאור ובזכות בית המשפט נשיב ל-55 התובעים את שכרם שהחסירו מהם במשך שנים, ואת האמון במערכת ובמעסיקתם, המדינה, אשר למענה ולמען כולנו הם נרתמים בכל עת שנדרש".
יש לציין כי תביעה זו אינה ייחודית, ורק בחודש אוגוסט האחרון נדחתה תביעה דומה של ארבעה כבאים לבית הדין בבאר שבע, שבה הארבעה דרשו אף הם פיצויים על סעיפים דומים.
בכבאות והצלה סירבו להגיב.
ממשרד האוצר שאחראי על משכורות הכבאים נמסר: "טענות המדינה יוצגו בבית הדין. נציין כי חלק ניכר מהטענות הוסדר זה מכבר במסגרת הסכמים קיבוציים שנחתמו לפני למעלה משמונה שנים וחלקן נמצא בהליכי הסדרה מתקדמים".