האם ביוני הבא יוכלו 60 אלף משפחות לקבל משלוחי פיצות מהירים עם רחפן? כך טוען בעלי פיצה האט, אודי שמאי, שערך אתמול ניסוי רחפנים עם חברת קנדו באזור התעשייה קיסריה. גם שופרסל, בורגראנץ' וחברת החשמל מתעניינים במשלוחים ברחפנים.
>> לסיפורים הכי מעניינים והכי חמים בכלכלה - הצטרפו לערוץ הטלגרם שלנו
ב-2021, לפי התוכניות, זה אמור לקרות במסגרת תוכנית של רת"ע, נתיבי איילון, הרשות לחדשנות, משרד התחבורה ומנהל הדלקים. דומינו'ס פיצה כבר קיימה גם היא ניסוי דומה לפני שנתיים, והפיצה מהאוויר עדיין מתעכבת.
2 צפייה בגלריה
פיצה האט - הדמיית משלוחי רחפנים
פיצה האט - הדמיית משלוחי רחפנים
הניסוי של פיצה האט
(צילום: נועם מורדו)
"הניסוי עבר בהצלחה. הרעיון הוא להוביל צי של רחפנים שיעשו משלוחי פיצות מיוני הבא באזור בני ציון, בני דרור ובצרה, עד כפר יונה", אמר שמאי ל-ynet. "זה אזור שטוח של בתים פרטיים. רחפנים יטוסו בשלב הראשון לנקודות שהרשות המוניציפלית תאשר, למשל מגרש חנייה בכפר יונה. הם יטיסו משלוחים ל-20 נקודות עגינה ומשם אופנועים יעשו את המייל האחרון ללקוח. זמן המשלוח יתקצר דרמטית כי אין פקקים ומהירות הרחפן גבוהה יותר ומקצרת דרך. אם זה יצליח נרחיב את הפיילוט למקומות נוספים. מה שבטוח, עוד חצי שנה או פחות נתחיל לראות את הרחפנים".
"המדינה הוציאה מכרז על בועות אוויריות", הסביר שמאי. "היכן מותר להטיס רחפנים, ברגולציה כבדה. אנחנו עובדים עם קנדו, שמאגדת שלוש חברות העוסקות בבקרה אווירית, בהפעלת רחפנים ובאספקת רחפנים. נשיק חנות אוטונומית בינואר 2021, ואנו מקווים לחבר בין הטכנולוגיה של הרחפנים לחנות באמצעות הרחפן".
2 צפייה בגלריה
פיצה האט - הדמיית משלוחי רחפנים
פיצה האט - הדמיית משלוחי רחפנים
בשלב הראשון הרחפן ינחת במגרש, שם יחכו שליחים, ומדצמבר 2021 עד בית הלקוח: הרחפן ינחת על הגג או בחצר בין מבנים גבוהים
(צילום: נועם מורדו)
איך זה עובד? יואלי אור, מנכ"ל קנדו: "יש לנו מערכת שליטה ובקרה לרחפנים כמו ווייז ואובר, ואנחנו יכולים להתממשק לכל רחפן ולנהל צי רחפנים. יש לנו רחפנים משלנו ואנחנו גם עובדים עם רחפנים אחרים. למשל, לאמזון יש רחפנים וגם לגוגל. הרחפנים מחכים באזורים מוסכמים מראש ומוטענים בעמדת הטענה אוטומטית. ברגע שיש הזמנה, הרחפן הקרוב מגיע לסניף באור עקיבא. הוא טס עד גובה של 30 מטר ונוחת על משטח נחיתה, ברזנט עם ברקוד. מכניסים את הפיצה לקופסה שמותקנת על הרחפן והוא ממריא. בשלב הראשון ימריא הרחפן למגרשים, שם יחכו שליחים, ומדצמבר 2021 עד בית הלקוח - הרחפן ינחת על הגג או בחצר בין מבנים גבוהים. יהיו לנו רחפנים פזורים על גגות בתים שיוזנקו".
לדברי אור, "החל מחודש מרץ, ארבע חברות שמנהלות מרחב אווירי לרחפנים יחלו לפעול בבועת חדרה וקיסריה שתחולק לארבע נפות. כל חברה תתאם את התנועה האווירית עם הרחפנים האחרים עד לבית הלקוח. רחפן ינחת או יוריד כבל לברזנט עם ברקוד. יש נתיבים מותרים לטיסה שהוקצו מראש כדי לשמור על פרטיות האזרחים. בדצמבר נוסיף מצנח מעל הרחפן וכרית מתחתיו למקרה שרחפן יפגע במשהו".
כשחברות כמו פיצה האט יעברו לחנויות אוטונומיות איך הרחפן ייקח את המשלוח? "יש יחידת בקרה אווירית שמוודאת שהכל מתנהל כמו שצריך ויהיו רחפנים במרחבים שייקראו למשימות. הרחפן יגיע למכולה וייקח מגנטית את המטען. יש לנו מגנטים שיכולים לשאת עד 25 ק"ג כרגע, ובעוד שישה חודשים עד 100 ק"ג. מה שחשוב - הפיצות מגיעות חמות".