עוד לפני נאום ההאשמות של ראש הממשלה בנימין נתניהו נגד שותפו הבכיר לקואליציה בני גנץ - שאותו כינה "נגרר אחרי יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד ויו"ר ימינה נפתלי בנט" - המערכת הפוליטית נעה אתמול צעד אחד גדול קדימה לקראת מערכת בחירות רביעית תוך שנתיים. בין הליכוד לכחול לבן שורר נתק מוחלט, ביהדות התורה הצהירו כי ימשיכו עם בלוק הימין, ברשימה המשותפת נוצר קרע בעקבות סירובו של מנסור עבאס לתמוך בפיזור הכנסת בקריאה טרומית, ונדמה שרק שחקן פוליטי אחד נותר דומם ולא אמר דבר במהלך היום הדרמטי - אביגדור ליברמן.
10 צפייה בגלריה
בני גנץ בנימין נתניהו
בני גנץ בנימין נתניהו
(צילום: אלעד מלכה, רויטרס)

10 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו ובני גנץ
בנימין נתניהו ובני גנץ
נתניהו וגנץ במליאה בזמן הדיון בחוק לפיזור הכנסת
(צילום: דני שום טוב, דוברות הכנסת)
10 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
נתניהו בכנסת
(צילום: יואב דודקביץ')
10 צפייה בגלריה
בני גנץ
בני גנץ
גנץ בדרך למליאה
(צילום: אלכס קולומויסקי)
בכחול לבן עדיין מתלבטים באיזה מסלול עדיף להם לבחור לפני הבחירות - קידום הצעות החוק לפיזור הכנסת, שעשויות לקבוע כי הבחירות ייערכו לקראת הקיץ, אז יגיעו כבר חיסונים לישראל, או להמתין שתקציב המדינה לא יעבור ב-23 בדצמבר ואז הדרך לבחירות במרץ כבר תיסלל מעצמה. כך או כך, האתגר הבא של תומכי הבחירות ומתנגדיהן כאחד יגיע ביום שני, אז תגיע ההצעה לפיזור הכנסת שאושרה בטרומית לוועדת הכנסת, שבראשה עומד איתן גינזבורג מכחול לבן ולמפלגתו יש בה רוב. במקביל, ינסו בימין למשוך את הטיפול בחוק לוועדת חוק, חוקה ומשפט, שבראשה עומד יעקב אשר מיהדות התורה.
השר מיכאל ביטון מכחול לבן אמר לאחר ההצבעה בכנסת כי התמיכה בהצעה מצד מפלגתו כלל לא נועדה להפעיל לחץ על נתניהו. "זה תהליך טבעי. אם אנחנו לא מסוגלים לשרת את האזרחים ולהביא להם את תקציב 2021 אנחנו נפזר את הכנסת", אמר במשדר המיוחד מהכנסת. "התקציב לא מגיע כי מישהו רוצה לגרור את המדינה לבחירות יותר מאוחר, וזה רע מאוד למדינה", אמר ביטון.
10 צפייה בגלריה
מנסור עבאס
מנסור עבאס
סירב לתמוך בפיזור הכנסת ויצר קרע במשותפת. עבאס
(צילום: אלכס קולומויסקי)
10 צפייה בגלריה
זאב אלקין וגבי אשכנזי
זאב אלקין וגבי אשכנזי
השרים אלקין ואשכנזי
(צילום: דני שם טוב, דוברות הכנסת)
עם זאת, השר עדיין מאמין שאפשר להציל את הממשלה. "מדינת ישראל היא מעבר לכל עלבון ולכל פגיעה או לכל חיכוך בממשלה. מביאים תקציב 2021, מביאים תקנון פריטטי, יושבים על סלע המחלוקת, מנקים שולחן ומשרתים את המדינה עוד שנתיים-שלוש ביחד", אמר. לדבריו, "אף אחד לא רוצה בחירות ואנחנו דוהרים לשם".
השר לשיתוף פעולה אזורי, אופיר אקוניס, טען בתגובה כי "השר ביטון יודע שהדבר האחרון שישראל צריכה עכשיו זה בחירות". לדבריו, התמיכה של כחול לבן בפיזור הכנסת הייתה "חרפה", אך הוא חושב שההליכה לבחירות עדיין לא בגדר עובדה.

10 צפייה בגלריה
מיכאל ביטון באולפן ynet
מיכאל ביטון באולפן ynet
מאמין שעדיין אפשר להציל את הממשלה. השר ביטון
(צילום: שמוליק דודפור)
אחרי שהאשים את נתניהו בכך שמעולם לא הייתה לו כוונה לכבד את ההסכם הקואליציוני או להעביר את התקציב כפי שבכחול לבן דורשים, חבר הכנסת אסף זמיר כינה את נתניהו אמש "השחקן היחיד שנותר עם עבודה". אך גם באופוזיציה, שהרבתה לתקוף את גנץ, עדיין משאירים דלת פתוחה ורומזים על מגעים להקמת ממשלה חלופית. חבר הכנסת משה (בוגי) יעלון אמר באולפן ynet כי ישנם גורמים בכחול לבן שמסייעים למפלגתו להקים ממשלת חירום. "בסוף זה תלוי בבני גנץ, בבנט ואולי באנשי ליכוד. בעיקר הבכירים שבספסלים האחוריים", אמר.
גנץ עצמו הבהיר כי "אין לי שיח עם יאיר לפיד, אבל יש אנשים שנמצאים במגעים". יו"ר כחול לבן אמר כי הוא מתכוון להתעקש להעביר את התקציב בשלוש קריאות - אך אתמול האשים את נתניהו בעיכובו בשל המשפט. "כל דבר שימנע בחירות הוא דבר רצוי", אמר גנץ. "הליכוד צריך להחליט שהוא מעביר את התקציב, נתניהו צריך לשים את התקציב בראש סדר העדיפויות שלו ואז הכול יסתדר".

10 צפייה בגלריה
מליאת הכנסת
מליאת הכנסת
"תמיכת כחול לבן בפיזור הכנסת - חרפה". אקוניס
(צילום: אורן בן חקון)
10 צפייה בגלריה
אסף זמיר בריאיון לאולפן ynet
אסף זמיר בריאיון לאולפן ynet
"נתניהו הוא השחקן היחיד שנותר עם עבודה". ח"כ אסף זמיר
(צילום: יריב כץ)
"גנץ צריך להרים את האמברקס ולעצור את ההידרדרות לבחירות ואת המתקפות האלה. צריך להתנהג אחרת", תקף אתמול נתניהו את שר הביטחון. "אם כחול לבן יפסיקו את פיזור הכנסת תהיה אחדות, אבל זה לא יכול להיות אם כחול לבן יקיימו ממשלה בתוך ממשלה, אופוזיציה בתוך קואליציה, 'קואזיציה'. מדברים על אחדות ולא מפסיקים לתקוף את הממשלה, מקבלים החלטות בממשלה ואחר כך מצביעים נגדן בכנסת. מדברים על ממלכתיות ומקימים ועדות חקירה", טען.
"הם מוכנים לגרור את המדינה לבחירות מסיבות אישיות. זה לא אחראי, הציבור רוצה אחדות וממשלה שעובדת יחד למענו", המשיך ראש הממשלה וטען כי יו"ר כחול לבן ומפלגתו העלו הצעות פופוליסטיות במהלך הגל השני של הקורונה - בניגוד לדבריו של שר הבריאות ממפלגתו, יולי אדלשטיין, שהאשים את שר האוצר ישראל כץ בקידום מהלכים בניגוד לנתוני הקורונה. "אנחנו פועלים אך ורק על פי נתונים, הבעיה היא שלא תמיד מקשיבים לנו", אמר אדלשטיין בריאיון לאולפן ynet לפני שבועיים.

10 צפייה בגלריה
אביגדור ליברמן ישיבת סיעה ישראל ביתנו
אביגדור ליברמן ישיבת סיעה ישראל ביתנו
היחיד שנותר דומם במשך כל היום הדרמטי. ליברמן
(צילום: ערוץ כנסת)
בכחול לבן ובמפלגות האופוזיציה תקפו, כצפוי, את נתניהו על הנאום. גנץ מסר כי "נתניהו, תמה עת התרגילים. נגמר מסע ההסתרות והשקרים - הגיע מבחן המעשים. דווקא בגלל האתגרים הגדולים שלפתחנו, הפיגוע הכלכלי שאתה עושה באזרחי ישראל בזמן שמגיפה כלכלית, רפואית וחברתית משתוללת, מראה שאיבדת את זה. כולנו יודעים את האמת. גם אתה. אם לא היה משפט - היה תקציב. אם לא היה משפט הייתה ממשלה מתפקדת. אם לא היה משפט- הייתה אחדות. האחריות עליך ורק עליך". שר החוץ אשכנזי הוסיף כי "רבע שעה של נאום, והמילה החשובה ביותר נעלמה מדף המסרים: תקציב. 9 מיליון אזרחים מבקשים ודאות כלכלית. כולם כבר יודעים שאם לא היה משפט, היה תקציב למדינה. זה הזמן לדאוג גם לחיסון כלכלי ולאשר תקציב לשנת 2021".
יו"ר האופוזיציה יאיר לפיד אמר כי "בנימין נתניהו שבר היום אפילו את שיאי הציניות של עצמו. האיש כל היום מתעסק בהסתה ושנאה, ואז הגיע בערב לטלוויזיה ודיבר נגד הסתה ושנאה. כל היום מתעסק בפוליטיקה מהסוג הכי קטן וגרוע, ואז הולך בערב לטלוויזיה ואומר תפסיקו להתעסק בפוליטיקה. הפר כל הסכם שחתם עליו אי פעם, ואז הלך בערב לטלוויזיה ואמר למה שותפיי מפרים הסכמים. נכשל כישלון טוטלי בטיפול בקורונה ובכלכלה, ואז הלך ושיקר שהוא הצלחה כבירה כשכולנו יודעים שהנתונים הם הפוכים.
"בגלל זה הוא צריך ללכת הביתה", הוסיף לפיד. "ישראל צריכה לצאת לדרך חדשה, ממשלה רזה, ישרה שתזכה לאמון הציבור, תטפל בקורונה ותטפל בכלכלה". גם בימינה הגיבו לביקורת של נתניהו ומסרו כי "שוב הליכוד עוסק בפוליטיקה, הפצת שנאה בעם ובאינטרסים אישיים על חשבון אזרחי ישראל".
פורסם לראשונה: 23:08, 02.12.20