שתף קטע נבחר

חובות בישראל?

זה הזמן לטפל ישראלים רבים חיים בארה״ב ולא יכולים להגיע לישראל או אפילו לחדש דרכון בשל חובות לנושים ורשויות בישראל. עו"ד לירז נומברג מסבירה מדוע לא מדובר בגזירת גורל ולמה דווקא ימי הקורונה הם הזמן הנכון להגיע להסגרים מול הרשויות

יש לא מעט ישראלים בינינו שחיים כאן, וחייבים שם. החובות יכולים להיות כאלו ששכחנו מהם כמו דוחות שהצטברו, או חשבונות שלא שולמו, ויכולים גם להיות סכומים גדולים של חובות לרשויות כמו מס הכנסה או ביטוח לאומי. חובות כאלו, קטנים כגדולים, יכולים לשבש את חיינו. מי שמגיע לישראל יכול למצוא עצמו בבעיה משפטית ולהסתכן במאסר או עיכוב יציאה. עוד קודם, חובות שכאלו יכולים למנוע מאיתנו להגיע לישראל או אפילו לחדש דרכון. חייבים רבים בארצות הברית נקלעים למצוקה עגומה וחוששים לפתוח את הטיפול בתיק החוב שלהם בחשש שלא ידעו לספק את התשלומים הנדרשים, לא יוכלו להילחם על שינוי התנאים או על פרטי החוב. חובות אינם גזירת גורל. זו בעיה שניתן לפתור ובזאת לפתוח בדף חדש ולצאת ממעגל החובות לחיים שקטים. החובות לא ימחקו מעצמם וסילוקם מחייב טיפול של עורך דין שמתמחה בתחום ויסייע לכם להביא לביטול החובות במסגרת משא ומתן ובמסגרת הליכים משפטיים שונים והכל בהתאם לנסיבות המקרה. חשוב לציין שאין דבר כזה הליך מחיקת חובות אלה הפטר אשר מתקיים במסגרת הליך משא ומתן או במסגרת הליך מובנה. בתקופת הקורונה אנו מצויים במצב של אי וודאות כלכלית, כאשר מסביב עסקים כושלים, עסקים נסגרים, אנשים איבדו את מקור פרנסתם. לכן, רצוי דווקא עכשיו כשאזרחי מדינת ישראל רבים אשר מתגוררים בארצות הברית , ובידם חובות בהוצאה לפועל להבטיח את האפשרות שדרכונם יהיה בתוקף וההגבלה לשוב למדינת ישראל תוסר, על מנת לשוב ארצה. כמו כן, לנוכח המציאות העגומה שבצער רב פוקדת את כל העולם, יתכן ובתקופה זו יהיה קל יותר לנוכח ההבנה של הנושים להגיע להסדרים .

 

הבעיות המוכרות והנפוצות ביותר הן:

שימוש בדרכון

במקרים רבים, החובות בישראל מונעים מישראלים בארה״ב ובעולם לקבל דרכון חדש, להאריך דרכון קיים ולפעמים אפילו לקבל אותו. כאשר הגבלה זו מקשה על החייב לקבל שירותים בסיסיים בשל העובדה שדרכונו אינו בתוקף ומגבילה את חופש התנועה, כדאי לפני הכל, לערוך בירור מעמיק ולבחון האם ההגבלה הזו ניתנה כדין ובמסגרת החוק כי ניתן להגיע להסדרים שיובילו לפתרון. לפני כמה זמן פנתה אליי ישראלית תושבת ארה"ב אשר סרבו לחדש לה את תוקף הדרכון בשל חובות בהוצאה לפועל בישראל. נערך בירור והוברר ללקוחה כי קיים נגדה תיק ישן כבר למעלה מעשר שנים אשר סכומו צבר ריביות רבות בהוצאה לפועל. התנהל משא ומתן, גובה החוב בו נפתח תיק ההוצאה לפועל לא היה ריאלי וכלל ריביות גבוהות. הוסכם בין הצדדים על תשלום נמוך במקצת מסכום הקרן שנפתח ובכך החוב סולק והתיק נסגר. זהו מקרה אחד מיני רבים. ישנם גם מצבים לא צפויים, מקרה חירום או אירוע טרגי שמחייב הגעה דחופה לישראל. אנחנו נתקלים בלא מעט מקרים של ישראלים שחיים שנים ארוכות בחו״ל. הוריהם מזדקנים בישראל ולעיתים זקוקים לעזרתם הדחופה. במקרה כזה הפ פונים אלינו כשהם מבינים שהאיסורים והצווים מונעים מהם לנחות בארץ. אנחנו צריכים במהירות הבזק להגיע לכל החובות, להגיע להסדרים ולסייע בחידוש הדרכון ובמקרים כאלו אין ספק שרצוי ומומלץ להתחיל בתהליך בטרם עולה צורך בהול להגיע על מנת למנוע עוגמת נפש מיותרת.

 

 

עיקול חשבון הבנק הישראלי

ברוב המקרים, כאשר נפתח נגד החייב, גם כשהוא חי מחוץ לישראל, תיק בהוצאה לפועל, חשבון הבנק שלו בישראל מעוקל. עיקול כזה יכול גם לנבוע מחוב כלפי נושה או נושים בישראל. אלו חובות שחשוב לטפל בהם בהקדם האפשרי. אנחנו רואים הרבה מקרים בהם יש חשש בקרב ישראלים שעזבו את הארץ מגודל החוב והסיבוכים הנערמים ונראה שהמצב אבוד אבל האמת היא שנדרש טיפול ובדיקה ומשא ומתן והחוב יכול להיות הרבה פחות מאיים משחשבתם. רק לפני כמה זמן נתקלנו בשני תושבי ארצות הברית אשר עזבו לפני כ- 15 שנה את הארץ ורצו לשוב הביתה. בני הזוג השאירו בארץ חוב ישן אשר צבר ריביות ונראה להם שהאפשרות הזו ירדה מהפרק. אחרי בדיקה ולאחר משא ומתן עיקש במיוחד הושג הסכם פשרה ובני הזוג שילמו מחצית מסכום החוב, הגיעו ארצה ובשובם לארץ הסדירו את מלוא החוב.

 

צווי עיכוב יציאה רבים מהישראלים חוששים לנסוע לישראל כשחוב ישן מרחף מעל שמם. הם חוששים, ובצדק, שכשירצו לטוס בחזרה היציאה תיבלם עד שיוסדר החוב. לפני זמן מה, נאסר על ישראלי תושב ארה"ב שהגיע לביקור בארץ לשוב לארה"ב בשל צו עיכוב יציאה שהוצא נגדו בגין חוב מזונות. הוגשה בקשה ובית המשפט מצא כי אין בעיכוב היציאה כדי לתרום ולסייע בגביית החוב בפועל, ואף קבע שיש לייחס משקל משמעותי להיותו של החייב המעוכב תושב חוץ ואין לעכב את יציאתו מישראל. משא ומתן שנוהל עם עורך הדין של הזוכה הבשיל להסדר שסיים את כל המחלוקות עם האשה ושולם לה סכום מוסכם שפטר את הגבר מחובותיו. המקרה נסגר בהצחה אך כמובן גרר הרבה מאוד עיכובים ובעיות ולכן, אני ממליצה מבעוד מועד וטרם ההגעה לארץ לבדוק, רצוי דרך מומחה, האם הוטלה הגבלה ולטפלה בהקדם על מנת למנוע עיכוב ומניעה לצאת מהארץ.

 

צווי עיכוב יציאה

רבים מהישראלים חוששים לנסוע לישראל כשחוב ישן מרחף מעל שמם. הם חוששים, ובצדק, שכשירצו לטוס בחזרה היציאה תיבלם עד שיוסדר החוב. לפני זמן מה, נאסר על ישראלי תושב ארה"ב שהגיע לביקור בארץ לשוב לארה"ב בשל צו עיכוב יציאה שהוצא נגדו בגין חוב מזונות. הוגשה בקשה ובית המשפט מצא כי אין בעיכוב היציאה כדי לתרום ולסייע בגביית החוב בפועל, ואף קבע שיש לייחס משקל משמעותי להיותו של החייב המעוכב תושב חוץ ואין לעכב את יציאתו מישראל. משא ומתן שנוהל עם עורך הדין של הזוכה הבשיל להסדר שסיים את כל המחלוקות עם האשה ושולם לה סכום מוסכם שפטר את הגבר מחובותיו. המקרה נסגר בהצחה אך כמובן גרר הרבה מאוד עיכובים ובעיות ולכן, אני ממליצה מבעוד מועד וטרם ההגעה לארץ לבדוק, רצוי דרך מומחה, האם הוטלה הגבלה ולטפלה בהקדם על מנת למנוע עיכוב ומניעה לצאת מהארץ.

 

הסדרים בשלט רחוק

הסדרי חוב מול הנושים בישראל בדרך של תשלום חוב מופחת היא, כך נראה, ברוב המקרים, הדרך המהירה לצאת ממעגל החובות ללא צורך בפניה להליך חדלות פירעון והדרך המהירה ביותר להסרת עיקולים, מגבלות, וסגירת התיק בהוצאה לפועל. כדי לממש את ההליך הזה, יש לחתום על ייפוי כוח לעורך דין מומחה בישראל, לשלוח צילום דרכון ישראלי ופרטי התקשרות עדכניים. חשוב לפרט אודות כל החובות או המגבלות שכבר ננקטו. ייפוי הכוח מאפשר לנציג המשפטי בישראל לבדוק בהוצאה לפועל מה היקף החובות בישראל ואחרי גיבוש אסטרטגיה מותאמת, לפנות לעורך הדין של הזוכה בניסיון להגיע להסדר חובות מחוץ לכותלי בית משפט והוצאה לפועל על מנת להוביל לסילוק החובות באופן סופי. במידה והמשא ומתן ייכשל מכל סיבה שהיא, רק אז תשקל האפשרות לפעול באמצעות הכלים המשפטיים אשר מאפשר החוק. לא כל טיפול ומשא ומתן בנוגע לחובות מצריך פניה לערכאות משפטיות וישנה אפשרות להגיע להבנות עם הנושה בדבר סילוק החוב בדרך של פשרה באמצעות משא ומתן מקצועי ומיומן.

 

פשיטת רגל

 רבים תוהים באם הליך של פשיטת רגל פירושו ביטול החובות. ב- 15.9.2015, נכנס לתוקפו חוק חדלות פירעון, אשר מכונה חוק חדלות פירעון ושיקום כלכלי. מטרתו לסייע לשיקומו הכלכלי של החייב, אך לצד זה, הוא נועד בכדי להגדיל את סכומי החובות שהנושים יוכלו לקבל. יתכנו מצבים בהם בשל נסיבות קיצוניות חייב יוכל לקבל הפטר. אם בחרתם בהליך שכזה, חל עיכוב יציאה מן הארץ אך במקרים מסוימים, כמו למשל מגורים מחוץ לגבולות ישראל, ניתן לבקש את ביטול הצו ובכפוף להחלטה שיפוטית או להסכמתו של הזוכה. רבים מקווים שהליך שכזה יוביל להפחתה בסכום החוב אך גם זה תלוי בתקשורת מול הגורמים השונים.כאשר סכום החובות גבוה מ- 150,000 ₪ מי שממונה על הליכי חדלות פירעון ושיקום כלכלי הוא "הכונס הרשמי". בהליכי פשיטת רגל שנפתחו לפני 15.09.19, בית המשפט שבו מתנהלים ההליכים לפי החוק החדש הוא בית המשפט השלום. בהליכי פשיטת רגל שנפתחו לפי החוק החדש ההליכים התנהלו בבית המשפט המחוזי. לאורך שנים, נראה היה שלפושט הרגל נלווית סטיגמה שלילית ומהווה אות גנאי אך לאור החוק החדש, פשיטת רגל איננה סטיגמה חברתית אלה מהלך שיקומי . מאחר ואנו רואים את עשייתנו כשליחות ואנו מעוניינים לסייע לכל מי שנקלע לחובות לצאת לדרך חדשה נטולת חובות אנו משתדלים ומבינים לליבם של הפונים וכל שכר טירחה יקבע בהתאם למקרה הספיציפי.

 

חוב נסתר

לעיתים חייבים כלל אינם מודעים לכך שצברו חובות כלפי גורם מסוים בישראל ומצאים את עצמם מופתעים והמומים רק לאחר שהגיע למישהו מהמשפחה בישראל מכתב מנושים או לחילופין הגיע לידם צו עיכוב יציאה מן הארץ, או לאחר שניסו לחדש את תוקף הדרכון שלהם וזכו לסירוב. בירור בקשר למצב החובות מתבצע במסגרת ייפוי כח שנמסר לצוות המשפטי ובאמצעותו אנו עורכים בירור מול לשכת ההוצלפ מה היקף החובות. כאשר אדם מצוי בחובות, שיקול הדעת והיכולת לקבל החלטות שיטיבו עימו עלולים להיפגע. רצוי לא להזניח את החובות, לסלקם ולטפלם ללא דיחוי דבר אשר יקנה לכם ולבני משפחתכם שקט מפני הליכים מיותרים אשר ינקטו נגדכם אם לא תשימו קץ לחובות. ככל שתחלו בתהליך מוקדם יותר, ניתן יהיה לסיים את התהליך כאשר הינכם עדיין בחו"ל וטרם חזרתם ארצה. אסטרטגיית משא ומתן נכון עם החייבים ועורכי דינם הגעה לפשרות נכונות באופן מיומן ומקצועי עם עורכי הדין יכול לעשות את ההבדל.

 

עו"ד לירז נומברג, מומחית בהוצאה לפועל וחובות בינלאומיים, lirazn10@gmail.com

646-626-5544


פורסם לראשונה 04/12/2020 13:06

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים