משרד התחבורה בוחן את ביטול התקנה המחייבת התקנת קשת בטיחות בטרקטורונים, והודיע בימים האחרונים לגופים בתחום על שימוע ציבורי בנושא. מדובר בתקנה ייחודית למדינת ישראל, שנולדה בהנחה שקשת הבטיחות תוכל להגן על רוכב הכלי במקרה של התהפכות. אולם רוב יצרני הטרקטורונים בעולם, ובראשם הונדה וקוואסאקי, מסרבים למכור את הכלים שלהם בישראל מסיבה זו.
1 צפייה בגלריה
קשת על טרקטורון - מסוכנת?
קשת על טרקטורון - מסוכנת?
קשת על טרקטורון - מסוכנת?
(צילום: זיו ריינשטיין)
יצרני הטרקטורונים, המשמשים כרכבי עבודה לחקלאים לצורך תנועה בשדות אך גם לטיולים ולפעילויות פנאי, טוענים כי הקשת הגבוהה דווקא פוגעת בבטיחות הכלים בעיקר במהירות גבוהה, מעלה את מרכז הכובד ואת הסיכוי להתהפכות, עלולה לפגוע ברוכב בעת התהפכות וממילא סובלת מסדקים ובלאי מואץ בכלים. כיום מותקנת הקשת בארץ אך חלק מהרוכשים מסירים אותה לאחר הרכישה.
מחקר שערך מכון גרטנר בתל השומר, מכון המחקר של מערכת הבריאות בארץ, קבע בעבר כי לא הוכח קשר בין פציעות של רוכבי טרקטורונים לבין קיומה של קשת בטיחות. יצוין כי בעולם אין תקדים לחובת התקנת קשת, מלבד באוסטרליה שבה תיכנס לתוקף דרישה כזאת בשנה הבאה אך רק לכלים המשמשים חקלאים, ונוסעים במהירות איטית יחסית. בארה"ב ובאירופה אין דרישה דומה.
באחרונה הוחלט במשרד התחבורה על בחינה מחדש של התקנה הפוגעת בתחרות בשוק הטרקטורונים, ומשפיעה לרעה על מחירי הכלים, לאור היעדרות מרבית היצרנים הגדולים מהשוק הישראלי. גופים בתחום התבקשו להעביר את הערותיהם בנושא עד ל-6 בינואר, ואז יחליטו באגף הרכב במשרד אילו גורמים יזומנו גם להופיע בפני צוות הבדיקה. החלטה צפויה להתקבל בפברואר.