מנכ"ל משרד הבריאות פרופסור חזי לוי וראש הצוות לטיפול במגפות ד"ר בעז לב כינסו היום (חמישי) מסיבת עיתונאים לקראת תחילת חג חנוכה וברקע נחיתת החיסונים הראשונים של חברת פייזר בישראל. השניים הציגו את סדר העדיפויות שלפיו יחוסנו אזרחי ישראל, ופרופ' לוי הדגיש כי הוא מצפה שכבר לקראת סוף החודש יהיה ניתן לחסן את אנשי הסגל הרפואי.
המנכ"ל התייחס גם לביטול הסגר הלילי שעליו המליץ משרדו והשיב: "חשבנו שזה הרע במיעוטו". לדבריו, ילדים עד גיל 16 ונשים בהיריון לא יתחסנו בשלב זה, וכך גם בעלי תגובה אלרגית חריפה ומחלימים מקורונה. במשרד הבריאות הדגישו כי כבר בתחילת מבצע החיסונים קופות החולים יאפשרו חיסון בהתאם ליכולת החיסון, כולל אוכלוסיות שאינן בתעדוף הראשוני. ynet העביר את הדברים בשידור ישיר.
4 צפייה בגלריה
סדר תעדוף המתחסנים
סדר תעדוף המתחסנים
סדר תעדוף המתחסנים
לדברי ד"ר לב, "מבחינה בריאותית, התעדוף שלנו די פשוט והוא דומה לרוב העולם - קודם כל סגלים רפואיים. קריטי שהם התחסנו ראשונים, זה סדר גודל כ-250-200 אלף בני אדם כולל קופות חולים, בתי חולים ואנשים שנמצאים במסגרת מד"א ומסיעים חולים. אחריהם יחוסנו קשישים, חולים וחוסים במוסדות והמטפלים שלהם. צריך לקבוע רף של גיל שחוצים, חשבנו שהרף יהיה 60-50 לפי מספר החיסונים שנקבל". 
לדבריו, "אזרחים עם מחלות רקע כמו סכרת או השמנת יתר וכאלה שקיבלו השתלת איברים, גם מקבלים תעדוף. יש גם גופים מיוחדים כמו צה"ל ושב"ס שנכנסים לרשימה. צריך לזכור שאנחנו רוצים לראות זרימה וניצול של החיסונים האלה, ולכן יש אפשרות שנפתח את מערך החיסונים בהתחלה לקבוצות יותר נרחבות תוך הקפדה על הקבוצות שציינתי".
באשר לשאלה מי לא יחוסן אמר: "ילדים מתחת לגיל 16 לא עברו את תהליך הניסוי, ולכן לא יקבלו את החיסון. בהמשך נשקול לפתוח את החיסון לגילאים יותר נמוכים. נשים בהיריון גם כן לא נבדקו, ויפה הזהירות והבטיחות - אז נחכה עד שנחליט למרות שאין אינפורמציה שמודיעה על סיכון במהלך ההיריון. כמובן, נשים מניקות ניתן לחסן ללא בעיה".
"אנשים עם תגובה אלרגית קשה שפיתחו בעבר אנפילקסיס לא יקבלו חיסון, ומחלימים שאמורים להיות מחוסנים גם לא", ה. אלה סוגיות שצריך להתמודד איתן, וקופות החולים קיבלו רשימת תעדופים".
לדברי פרופ' לוי, החיסונים יהיו זמינים לאחר שיעברו את הבדיקות הנדרשות. "אנחנו מקצרים שלבים ביורוקרטיים, אבל לא נתפשר על הבטיחות של החיסון", אמר. "יש עוד כמה תהליכים, לרבות אישור ה-FDA. אני מקווה שלקראת סוף החודש נוכל להתחיל לחסן את אזרחי ישראל לפי רשימת התעדופים".
פרופ' לוי הדגיש כי החיסון בטוח, ואמר שדרוש לחסן את כל מי שאפשר כדי למנוע את הפצת המחלה. "אנחנו מוכנים להתחסן ראשונים", אמר. "אנחנו מכירים את כל מסכת הניסויים והרגולציה שעברו החיסונים, ואת הבטיחות והיעילות שלהם. אנחנו אופטימים שזו תהיה הדרך להוריד את התחלואה ולחזור לחיים שאנחנו כל כך רוצים ומתגעגעים אליהם - בריאותית, כלכלית, נפשית ועוד".

"יש בעיה אמיתית"

מנכ"ל משרד הבריאות הזהיר בראשית דבריו מהעלייה בתחלואה, והדגיש כי היא לא נובעת מעלייה בשיעור הבדיקות. "יש בעיה אמיתית", אמר. "מקדם ההדבקה עומד על 1.24, שזה גבוה. ביעדים רצינו להיות מתחת ל-1.28, ועכשיו ה-R בעלייה". הוא הוסיף: "התחלואה היא נחלתם של כל המגזרים, ולא רק של מגזר כזה או אחר. יש 32 ערים שהוגדרו כאדומות, ועוד 35 יישובים כתומים. אותם 67 יישובים אחראיים על יותר מ-50 אחוז מהתחלואה".
לדברי פרופ' לוי, "בגרפים רואים מגמת עלייה קלה בתחלואה, אבל עדיין פחות מדאיגה משהיה בעיצומו של הגל השני". הוא התייחס להחלטת הממשלה שלא להטיל סגר ליל ואמר כי "כשמקדם ההדבקה R יעלה ל-1.32 ומספר הנדבקים ל-2,500, נצטרך להדק את הרסן".
פרופ' לוי נשאל מדוע משרדו המליץ על סגר לילי למרות שבתחילת התנגד לו, והשיב: "בחנו את הרע במיעוטו. חופשת חנוכה כרוכה בקניות והדלקות נרות המוניות, אבל לא קיבלו את ההמלצה שלנו. לעומת זאת, כן התקבלו דברים אחרים, שהעיקרון המנחה שלהם הוא לעקוב אחרי התחלואה ולקבוע סף תחלואה שאם נגיע אליו נלך להחמרת ההגבלות - ואולי אף לסגר".
4 צפייה בגלריה
בני גנץ ובנימין נתניהו
בני גנץ ובנימין נתניהו
שר הביטחון התנגד - והסגר הלילי בוטל. נתניהו וגנץ
(צילום: AP)
מוקדם יותר החליטה הממשלה שלא להטיל סגר בשעות הערב ביישובים יהודים במהלך חנוכה, לאחר ששר הביטחון בני גנץ ושרים נוספים התנגדו למהלך. עם זאת, הממשלה אימצה הצעה להטיל "ריסון מהודק" למשך שלושה שבועות במקרה שבו יהיו 2,500 נדבקים בקורונה ביום, או שמקדם ההדבקה יעלה ל-1.32. בריסון המהודק תמכו כל השרים מלבד יזהר שי שהתנגד ועמיר פרץ ואלון שוסטר שנמנעו.
במקרה שבו יוחלט להטיל "ריסון מהודק", המשמעות היא שמקומות עבודה עם קבלת קהל יהיו סגורים, ההתקהלות במקום סגור תוגבל ל-10 אנשים ובמקום פתוח ל-20. בנוסף, תיסגר מערכת החינוך ביישובים אדומים וכתומים, והתפוסה המותרת בתחבורה הציבורית תעמוד על 50%. כמו כן תחול החמרה בהגבלות על המגיעים לארץ מחו"ל.
במסגרת ההצעה שלא התקבלה של משרד הבריאות, הציעו אנשי המשרד שכבר מהערב ייאסר לשהות בבית מגורים של אדם אחר בין השעות 17:30 עד חצות. המשרד גם הציע שעבירה זו תוגדר פלילית והקנס עליה יהיה 500 שקלים. במקביל הוצע להחיל בשעות אלו איסור על פתיחת מסחר, כולל קניונים ושווקים, למעט חנויות חיוניות (מזון, תרופות ומוצרי היגיינה).