מה לא נאמר על קטגוריית רכבי הפנאי הקטנים שמבוססים על מכוניות סופר-מיני מוכרות, זו שהפכה בעשור האחרון מתת-נישה כמעט זניחה עם היצע דגמים מוגבל לאחת החשובות בשוק הרכב, שמציגה את שיעורי הצמיחה המרשימים ביותר בתעשייה. ובשונה ממרבית רכבי הפנאי הקטנים שנחתו כאן בשנים האחרונות ועבורם זו טבילת אש ראשונה, במקרה של פיז'ו ורנו זה לא המצב.
עוד מבחני רכב:
רנו קפצ'ור ו-פיז'ו 2008 הקודמים היו מהחלוצים, ובעוד שבשוק האירופי הם זכו להצלחה, כאן התקשו לשחזר אותה - בעיקר בגלל מראה שהזכיר סטיישן במקרה של הפיז'ו ומראה רך מדי במקרה של רנו. כעת הם נפגשים לקרב על התואר עם מראה מרשים בהרבה, מנועים מודרניים, אבזור עשיר וגם תג מחיר גבוה, שמקרב אותם לקטגוריה שמעל הכוללת דגמים גדולים יותר - כ-140 אלף שקל וצפונה במקרה של רכבי המבחן. ואם אתם חושבים עוד לפני המבחן שמדובר בהרבה כסף עבור מכונית סופר-מיני מוגבהת, אתם בהחלט צודקים.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
7 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, שלושה צילינדרים, 1.2 ליטר, 130 כ"ס
תמסורת: שמונה הילוכים אוטומטית, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 9.1 שניות, 198 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 16.1 ק"מ לליטר
בטיחות: שמונה כריות אוויר, בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת אקטיבית
מחיר רכב מבחן (בסיס): 144 אלף שקל (128 אלף שקל)
7 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
מנוע: טורבו-בנזין, ארבעה צילינדרים, 1.33 ליטר, 154 כ"ס
תמסורת: שבעה הילוכים כפולת מצמד, הנעה קדמית
זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית (יצרן): 8.6 שניות, 202 קמ"ש
צריכת דלק (יצרן): 15.1 ק"מ לליטר
בטיחות: שש כריות אוויר, בלימה אוטונומית, תיקון סטייה מנתיב, בקרת שיוט אדפטיבית, התרעת שטח מת
מחיר רכב מבחן (בסיס): 140 אלף שקל (125 אלף שקל)
הקפצ'ור הנוכחי שומר על קווי הדגם היוצא, אבל הפך אותם לשריריים יותר. הוא עדיין נראה יותר מדי כמו קליאו מוגבהת, ופחות כמו דגם נפרד. ה-2008 שומר לכן על תואר החתיך של הקטגוריה, עם מראה מרשים, מקורי ומודרני שללא ספק מסייע מאוד לסוכני המכירות באולם התצוגה של המותג.
7 צפייה בגלריה
פיז'ו 2008
פיז'ו 2008
פיז'ו 2008
(צילום: ניר בן זקן)
גם עיצוב הפנים של פיז'ו מוצלח יותר למרות גוונים כהים יחסית, בין היתר עם לוח מחוונים דיגיטלי מרשים, אבל התפעול מסורבל שכן הוא מתבצע בעיקר בעזרת מסך מגע קטן יחסית ("7). רנו מציגה גישה הפוכה, ומעדיפה להשקיע במסך מגע גדול ("9.3) ונוח בהרבה לתפעול ובמגוון צבעים מרענן. הוא לא מקורי במיוחד, אבל תנוחת הישיבה בו גבוהה יותר ושדה הראייה עדיף.
מושבי הרנו פשוטים ופחות נוחים ותומכים מהפיז'ו, וזווית ההגה האופקית אינה אידיאלית. גם ההגה בפיז'ו אינו חביב עלינו, שכן מדובר - שוב - ביחידה קטנטנה, והוא מחייב מיקום נמוך יחסית כדי שלא להסתיר בחלקו העליון את לוח המחוונים. המושב האחורי ברנו עדיף לארוכי רגליים (בפיז'ו עדיף לגבוהים), בעיקר הודות לאפשרות הכיוון למרחק של הספסל האחורי (16 ס"מ לפנים-אחור), והוא נוח יותר בזכות מיקומו הגבוה ופתחי מיזוג נפרדים שאין בפיז'ו. תא המטען ברנו גדול יותר - 422 עד 536 ליטר בהתאם למצב הספסל לעומת 405 ליטר - אבל הוא פחות נוח לשימוש עקב מפתח צר וגבוה.
7 צפייה בגלריה
רנו קפצ'ור
רנו קפצ'ור
רנו קפצ'ור
(צילום: ניר בן זקן)
גרסאות הבסיס בשניהם כוללות מצלמת נסיעה לאחור, ארבעה שקעי USB, מנופי שליטה ידנית בהילוכים וחישוקים קלים ("16 בפיז'ו, "17 ברנו), בעוד הרנו מסיף גם חיישני חניה היקפיים (רק אחוריים בפיז'ו), מפתח חכם ומראות מתקפלות חשמלית. ברכבי המבחן היו גם משטח טעינה אלחוטי, ריפוד משולב עור בפיז'ו ומצלמה היקפית ברנו.
אבזור הבטיחות כולל כציוד תקני בלימה אוטונומית ותיקון סטייה מנתיב, בעוד רנו מוסיפה גם בקרת שיוט אדפטיבית. גרסאות המבחן כוללות גם התרעה על שטח מת ובפיז'ו מערכת שמירה על מרכז נתיב, מניעה אקטיבית של כניסה לנתיב לא פנוי ותאורה עוקבת פנייה.
7 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
בעוד ה-2008 מוצע רק בגרסת 130 כ"ס למנוע 1.2 ליטר בנזין מוגדש עם שלושה צילינדרים, לקפצו'ר הספק של 154 כ"ס ממנוע ה-1.33 ליטר המוכר של היצרן (ויש גם חלש יותר בגרסת הבסיס). שלא במפתיע, הרנו מהיר יותר בכל מצב, הן בזינוק מהמקום והן בתאוצות ביניים המדמות עקיפה. בהתאם הוא מרגיש טוב יותר כאשר הוא נדרש להתמודד עם כביש הררי ועם תפוסת נוסעים מלאה.
את אלה הוא משיג עם תיבת הילוכים כפולת-מצמד טובה, אך פחות חלקה ונעימה בשימוש עירוני מהאוטומטית (פלנטרית) של פיז'ו. ל-2008 רעש נוכח בתא, כמקובל במנועי שלושה צילינדרים. הקפצ'ור החזק יותר היה גם החסכוני מהשניים, עם 12.6 לעומת 11.4 ק"מ לליטר בממוצע המבחן.
7 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
הפיז'ו הוא הרכב הנוח מהשניים בנסיעה בכל תוואי דרך. כיול המתלים מוצלח יותר, ומצליח לבודד באופן מרשים שיבושי אספלט במהירות נמוכה לצד שמירה על מרכב מאוזן גם תחת עומס, אולי הודות לצמיגים בחתך גבוה יותר. הרנו לא רק קופצני ממנו, הוא גם סובל מרעשי רוח מיותרים בשיוט.
אותו כיול מתלים משובח מסייע לפיז'ו להפגין עליונות גם בכביש מפותל. לעומת הרנו הוא חד ומדויק, ועשוי אפילו לייצר חדוות נהיגה. הרנו פחות מבריק מבחינה זו, עם מתלים שלעיתים קרובות מדי מתכווצים שלא לצורך ומרכינים את המרכב, ובין היתר פוגעים כך באחיזת הכביש. גם ההגה בקפצ'ור פחות מרשים ומעורפל והבלמים פחות עוצמתיים. כדאי להזכיר כאן כי רנו מתעקשת משום מה להציע בלמי תוף מיושנים מאחור.
7 צפייה בגלריה
(צילום: ניר בן זקן)
רנו קפצ'ור מציג קפיצת מדרגה משמעותית לעומת קודמו, עם תא נוסעים איכותי ושימושי יותר מזה של המתחרה, ולצד אלה ביצועים עדיפים ותג מחיר נמוך במעט - אבל הוא רק שני כאן. פיז'ו 2008 חייב לנצח הודות למראה מושך בהרבה, אבל בעיקר נוחות נסיעה עדיפה בכל מצב ויכולת דינמית גבוהה בהרבה. האריה לוקח הפעם את הכתר.