הלידה צפויה בקרוב, הבית כבר מוכן, הילד הבכור כבר מתרגש ומצפה, אבל החשש מנקר - איך תעזרו לו לקבל את הרך הנולד אם לא יוכל לבקר בבית החולים? איך ידע שאמא שם לצידו אם תהיו רחוקים למשך מספר ימים? הרי ההנחיות המחמירות לא מאפשרות לקבל מבקרים במחלקות היולדות. אז איך בכל זאת נוכל להקל על הבכורים שלנו את המעבר לאחאות?
הצטרפות אח חדש למשפחה היא גם כך שינוי גדול ומשמעותי עבור ילדנו, אך הדבר הופך למאתגר יותר כאשר ההסתגלות לאחאות מתרחשת בבת אחת ולא מתאפשרת הסתגלות הדרגתית. מרבית הילדים יגיבו לשינוי במגוון התנהגויות, החל מהתעלמות מוחלטת ועד להתנהגויות כמו הצמדות להורה, התפרצויות זעם או בכי ונסיגה לשלב התפתחותי קודם (למשל, הרטבה בלילה או חזרה למוצץ).
אז איך מקלים על האח הבכור את המעבר החד לאחאות בעקבות הנחיות הקורונה?

1. הכנה

מעבר להכנה הרגילה של קריאת ספרים וניהול שיח על הצטרפותו הקרובה של האח למשפחה, עלינו להכין "תסריט" עבור הילד הבכור, שיתאר כיצד יראו הימים הראשונים שלאחר הלידה. השיח צריך להיות פשוט ותואם את גיל הילד. למשל, אמא תלך לבית היולדות, שם יעזרו לה להוציא מהבטן את התינוק. אמא והתינוק יהיו יחד בבית היולדות שלושה ימים עד שיחזרו הביתה. בימים האלה, סבתא ואבא ישנו בבית וייקחו אותך לגן וחזרה.
4 צפייה בגלריה
הסבירו לילד מה הולך להיות
הסבירו לילד מה הולך להיות
הסבירו לילד מה הולך להיות
(צילום: shutterstock)

2. שמירה על קשר עם האם

נכון שהבכור לא יוכל לבקר את האם בבית היולדות, אך חשוב מאוד לשמור על קשר בעיקר בימים אלו. תוכלו לשוחח בשיחת וידאו בכל בוקר לפני הגן ובכל אחר הצהריים. תוכלו לשלוח לבכור "מכתב" שהאב או סבתא יקריאו עבורו ואפילו לצלם סרטונים זה לזו. במידת האפשר, כדאי גם לתווך ולהכין את הילד מראש לאיך תשמרו על קשר בשלושת הימים שלאחר הלידה.
כדאי להכין "תסריט" עבור הילד הבכור, שיתאר כיצד יראו הימים הראשונים שלאחר הלידה

3. היכרות ראשונית

חברו בין הבכור לתינוק עוד בבית היולדות, באופן יומיומי. במידה והבכור ירצה בכך אפשרו לו לצפות בסרטונים ותמונות של התינוק הצעיר. תוכלו גם להציע לו להדפיס כמה ולהראות במפגש בגן.
בנוסף, הציעו לו לצייר ציור או להכין שלט לתינוק והציבו אותו ליד עריסת התינוק בבית היולדות. ספרו לילדכם כמה התינוק שמח לקבל את הציור והראו לו תמונה כיצד תליתם אותו בחדר שלו בבית היולדות. תוכלו גם לשלוח לבכור מתנה דובי או משחק אחר מאחיו התינוק. כך, גם מרחוק תתחילו לבסס היכרות וקשר ראשוני ביניהם.
קראו עוד:

4. שינה ושגרה

במידת האפשר, אפשרו לילד לישון בביתו בימים שלאחר הלידה, עם האב או עם בן משפחה קרוב. השינה בחדרו וקיום השגרה אליה הילד רגיל יאפשרו לו להסתגל טוב יותר לשינוי ויגבירו את תחושת הביטחון של ילדכם.

5. לדבר על התחושות

אפשרו לבכור שיח על כלל הרגשות והחוויות שהוא חווה בימי ההמתנה, ושקפו את תחושותיו. בנוסף, חשוב לאפשר לו לחוש שהדברים שמרגיש או שחושב עליהם הם לגיטימיים וטבעיים. למשל, אם הבכור משתף אתכם שהוא חושש שאמא או אבא לא יתייחסו אליו כאשר התינוק יגיע, אל תבטלו אותו ב"מה פתאום". במקום, שקפו שהוא חושש שכשיגיע התינוק יתייחסו אליו פחות, ושזה הגיוני לחשוב כך.
הסבירו שאכן התינוק זקוק לטיפול כיוון שצעיר מאוד ולא יודע בעצמו, צריך שיאכילו אותו, יחליפו לו טיטול ויטפלו בו, אך שאמא ואבא יטפלו גם בו, ישמרו עליו ויעזרו לו.
4 צפייה בגלריה
אל תבטלו את החששות של הבכור
אל תבטלו את החששות של הבכור
אל תבטלו את החששות של הבכור
(צילום: shutterstock)

6. יום המפגש

אפשרו לבכור לסייע בהכנת חדר התינוק, הרכבת רהיטים או הצבתם, והציעו לו לקשט את החדר או להכין שלט "ברוכים הבאים" הביתה. כל אלו יאפשרו לבכור לחוש שיתוף בנעשה ותחושת שייכות.
אפשרו לעצמכם ולילדכם את הזמן הדרוש על מנת להסתגל להצטרפות התינוק למשפחה וזכרו לקחת נשימה עמוקה בדרך

7. מפגש הפסגה

כדאי מאד שהילד יהיה בבית בזמן שהוא רגוע ונינוח כאשר אתם שבים מבית היולדות. בנוסף, מומלץ שאחד ההורים יכנס לבית ראשון אל הבכור ויהיה פנוי לחבק ולהתנשק עימו. לאחר מספר דקות כאשר ההתרגשות תרד מומלץ שההורה השני יעלה יחד עם התינוק, זה יאפשר לילד איזושהי הדרגתיות בהתרגשות וגם תחושה שמקומו אינו נלקח ממנו.

8. סבלנות

התקופה לאחר הלידה דורשת הסתגלות מחדש של הבכור, האם והמשפחה כולה. לעיתים, בתוך העומס קל לשכוח שמדובר בתקופה, וככזו - שהיא צפויה גם לחלוף. אפשרו לעצמכם ולילדכם את הזמן הדרוש על מנת להסתגל להצטרפות התינוק למשפחה וזכרו לקחת נשימה עמוקה בדרך.
הכותבת היא פסיכולוגית העוסקת בליווי להורים