מנכ"ל קופת חולים כללית, פרופ' אהוד דודסון, שלח השבוע מכתב למנכ"ל משרד הבריאות, פרופ' חזי לוי, שבו הודיע לו שלאור ההנחיות החדשות וחוסר הוודאות סביב המקור התקציבי עבור הפסיכולוגים המתמחים - החל מינואר הקרוב תאלץ הקופה להפסיק לקלוט מתמחים חדשים. המכתב נשלח בהמשך לחשיפת ynet שלפיה משרד הבריאות מתכנן לקצץ החל מבעוד שבועיים 50% מכוח האדם של הפסיכולוגים המתמחים בקופות החולים ובמגזר השלישי, מה שיובל לקיצוץ שירותי הפסיכולוגיה הציבורית ב-25%.
2 צפייה בגלריה
"ניתן להסדיר את המשך המימון למתמחים בפסיכולוגיה". אילוסטרציה
"ניתן להסדיר את המשך המימון למתמחים בפסיכולוגיה". אילוסטרציה
"ניתן להסדיר את המשך המימון למתמחים בפסיכולוגיה". אילוסטרציה
(צילום: shutterstock)
הקיצוץ של משרד הבריאות מגיע בשיאו של המשבר הבריאותי, הכלכלי והנפשי הגדול ביותר שהיה בישראל. המתמחים מהווים 50% מכוח האדם של מערך שירותי הפסיכולוגיה הציבורית, כך שלמעשה המשרד יקצץ כרבע מהשירותים שגם ככה לא מתפקדים היטב. המהלך המדובר נובע משינוי שיטת תקציב משרד הבריאות עבור ההתמחות, לשיטה שנקראת "מבחני תמיכה" - שעד לרגע זה, כשבועיים לפני מועד השינוי, לא ברורים הקריטריונים שלה והאופן שבו היא תתנהל.
המכתב של פרופ' דודסון הגיע לידי ynet, ובו נכתב: "הפסיכולוג הארצי של משרד הבריאות הודיע על הפסקת המימון לקליטת מתמחים חדשים החל מינואר 2021, עד להסדרת מנגנון של מבחני תמיכה. בהינתן כי לא ברורים כרגע הקריטריונים למבחני התמיכה, והיקף התקציב שיוגדר לכך, הרי שכללית לא תוכל לקלוט מתמחים החל מינואר 2021".
מנכ"ל כללית הוסיף: "מערכת הבריאות כולה, בהובלת משרד הבריאות, מנהלת את אירוע הקורונה במתכונת שעת חירום – כך שכללית סבורה כי ניתן להסדיר מיד את המשך המימון למתמחים בפסיכולוגיה. אפשר אף להגדיל את המימון לצורך מניעת פגיעה בשירותי בריאות הנפש שמספק מערך בריאות הנפש הציבורי שאינו ממשלתי. נודה להתערבותך המהירה בנושא".

רק לפני חודשיים פרסמנו נתונים מדאיגים על הידרדרות במצב הנפשי בישראל כתוצאה ממשבר הקורונה. לפי הנתונים, מאז הסגר השני חלה עלייה משמעותית של חרדה, מתח, דיכאון ואובדנות. במקביל לעלייה זו, זמן ההמתנה לפסיכולוג בשירות הציבורי עומד היום על בין חצי שנה לשנה, ומסתמן שהקיצוץ המדובר יחמיר את המצב משמעותית. ההערכות הן שהמשמעות בפועל היא קיצוץ של 400 פסיכולוגים מתמחים ממערך בריאות הנפש בישראל, הכפלת זמני ההמתנה וגריעת 5,000 מטופלים לחודש מיכולות המערך.
פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית אמר בתגובה למכתב של דודסון: ״התנהלות משרד הבריאות היא שערורייה. מכתבו של מנכ"ל קופת החולים כללית משקף את הלך הרוח שנוצר לאור הודעת משרד הבריאות על עצירת התקציב להתמחויות. במצב של אי ודאות לגבי איך ובכמה כסף תתוקצב ההתמחות, המוסדות השונים מעדיפים שלא להעסיק פסיכולוגים מתמחים, וכך מתחוללת פגיעה עצומה בציבור. דווקא בתקופה הנוכחית, שבה המצוקות הנפשיות מרקיעות שחקים, מצא לנכון המשרד לפגוע במערך הפסיכולוגיה הציבורית.
"פורום הארגונים למען הפסיכולוגיה הציבורית יילחם עד חורמה, ובכל האמצעים העומדים לרשותו, בכל ניסיון לפגוע בטיפולים הפסיכולוגיים הניתנים לציבור. אנו מזמינים את הציבור להצטרף אלינו להפגנה ביום שלישי הקרוב".
גם ענבל חרמוני, יו"ר איגוד העובדות והעובדים הסוציאליים, פנתה אתמול במכתב למנכ"ל משרד הבריאות. "פגיעה זאת נעשית דווקא בתקופה שבה רבים יותר ויותר נזקקים לשירותי בריאות הנפש", ציינה חרמוני. "אנו עדים לעלייה במצוקות הרגשיות, בחרדות הנובעות מהמצב הבריאותי, הכלכלי והחברתי וחוסר הוודאות, בדיכאון והסתגרות, הפרעות אכילה ופגיעה עצמית.
"צרכים אלו מתעוררים לאחר שהמערכות ממילא נמצאות במשך שנים בתת-תקינה ובעומסים רבים. עובדות ועובדים סוציאליים עובדים בשיתוף פעולה עם הפסיכולוגים והמתמחים בתחום בריאות הנפש, ואנו צופים בדאגה במחסור העצום כבר כיום של מענים בשירות הציבורי. אנו קוראים למשרד הבריאות להפסיק באופן מיידי כל פגיעה או שינוי באופן התקצוב".
עד לפרסום הידיעה לא נמסרה תגובת משרד הבריאות