שתף קטע נבחר

קניות בימי קורונה

סערת השופינג החגיגית נראית אחרת השנה והאמריקאים מעדיפים לערוך את הקניות בדרכים חדשניות בעזרת סטארטאפים כחול לבן. סיקור מיוחד

הרחובות מקושטים, אורות צבעוניים וקישוטים מהודרים בכל פינה. חלונות הראווה של החנויות שוב לבשו חג , אבל השנה, הקונים זהירים מתמיד ועם העלייה במספר חולי הקורונה חלה ירידה דרמטית במספר הקונים שפוקדים את החנויות לכבוד חג המולד. בשנים האחרונות עוד בטרם הגיע הוירוס האכזרי לשבש את חיינו, עולם הריטייל, הקמעונאות התערער והיצרנים ניסו לאתר דרכים חדשניות להגיע ללקוחות שלהם. כמה חברות ישראליות הרימו את הכפפה ומציעות אלטרנטיבות. ״הקורונה שינתה את הרגלי הקניות במעבר חד לכיוון האונליין״, מתאר גיא פרנקלין, מייסד מפת הסטארטאפים הישראליים בניו יורק. ״במקום להתרוצץ בין חנויות פיזיות בתקופה הזו, אנשים משוטטים בין האתרים השונים, משווים מחירים ומבצעים רכישות אונליין״.

 

על פי הNRF, National Retail Federation, הצפי לגידול במכירות האונליין בארצות הברית בתקופת החגים נע כיום בין 20 ל-30 אחוזים, ובמספרים זה מגיע ל-210 מיליארד דולר, גידול מ-168 מיליארד דולר בשנה שעברה. ״הגידול המאסיבי תוך תקופה יחסית קצרה, גרם לרבים מהריטיילרס לקשיים באספקת מוצר, ניהול שרשרת אספקה ותיאום של משלוח המייל האחרון last mile delivery. לכן, לקראת עונת הקניות הנוכחית של סוף השנה, רבים מהם השקיעו מליונים בשיפור האופרציה והלוגיסטיקה שתתמוך במכירות האונליין. השקעה זו באה לעיתים על חשבון הוצאות שיווק וזאת על מנת שתהיה תשתית רחבה שתוכל לתמוך בצמיחה אקספוננציאלית נוספת״.

 

דגעדג ()
קניה חכמה. שופינג בעידן הקורונה

 

חברת Hexa פיתחה טכנולוגיה שמאפשרת לקמעונאים לייצר מודלים תלת ממדיים ממינימום של תמונה אחת, בחצי מהמחיר ובמהירות כפולה מטכנולוגיות אחרות. ״מדי יום מדינות נוספות מורות על סגירת גבולות והטלת הגבלות״, מסביר מנכ״ל החברה יחיאל אטיאס. ״אין ספק שהכלכלה העולמית עדיין במשבר, אף כי נדמה שמועד סיומו קרב. לצד הקשיים, ההפסדים וחוסר הודאות, ניתן להבחין דווקא ביכולות הסתגלות חדשות של השוק בצילה של הקורונה. המגפה העולמית שפקדה אותנו האיצה את פתרון הקשיים ואת תפיסת החברות הקמעונאיות להשקיע בבניית תשתית חזקה הכוללת בתוכה כלים טכנולוגיים יעילים – שיגברו על החסרונות ויעבירו תוך מספר שנים את הצרכן מהחנות הפיסית אל החנות האינטרנטית. חברות רבות מציעות כיום טכנולוגיות שונות למיקסום המכירות האינטרנטיות, כמעט בכל קטגוריה. לרוב מדובר בכלים טכנולוגיים שמסייעים בהגדלת סל הרכישה באמצעות הכרת הלקוח והעדפותיו, איתור המוצר הבא שייכנס לסל ועוד. למרות זאת, מסתמן שהכלים הנפוצים בשוק כיום אינם מספיקים על מנת לייחד ולבדל את המוצרים המקוונים. 75% מהלקוחות שביקשו לבצע רכישה באינטרנט מדווחים כי לא רכשו בסוף את הסל בגלל חוסר היכולת שלהם לחוש, לגעת או לנסות את המוצר״.

 

חברות הענק הפנימו את המצב החדש ומאתרות טכנולוגיות חדשניות באתרים המקוונים שלהן. ״כך למשל, בשיא משבר הקורונה איקאה משיקה פיצ׳ר חדש המאפשר ללקוחות לרהט את הבית שלהם באמצעות טכנולוגיית AR (מציאות רבודה), שבאמצעותה ניתן ״להניח״ את רהיטי איקאה בבית ולראות כיצד הם משתלבים בחלל. טכנולוגיה שכזו נותנת מענה לחסם המאפיין את שוק האון-ליין ויכולה להניע את הצרכנים לבצע רכישות מבלי לצאת מהבית״.

 

Hexa, שכבר עבדה ועובדת עם איקאה וקמעונאים מובילים מחמש יבשות, מתארת עלייה ניכרת בביקוש לתוכן תלת מימדי תואם מציאות רבודה מאז הקורונה. במהלך החודשים האחרונים, החברה שילשה את הכנסותיה מארצות הברית בלבד. "עולם הקמעונאות הולך להשתנות בשנים הקרובות", מכריז אטיאס, "היכולת שלנו לייצר תוכן איכותי נוסף, בעלות מזערית, תשנה את האופן בו השותפים שלנו מתקשרים את המוצרים שלהם ותאפשר להם לתת לכל לקוח חוויה ויזואלית מותאמת אישית. זה הכוח של דאטה סינטטי".

 

Donde Search היא חברה ישראלית שייסדה הישראלית ליאת זכאי. החברה מפתחת טכנולוגיה מבוססת בינה מלאכותית וראייה ממוחשבת לאפיון חכם של מוצרים, הטמעת חיפוש והמלצות ויזואלית באתרי קניות. המערכות הקוגניטיביות של דונדה מזהות ולומדות באופן אוטומטי את התכונות הויזואליות שמאפיינות מוצרים בצורה מהירה ומדויקת, על בסיס הדאטה העשיר הזה, פותחו כלים המאפשרים לאתרי קניות להציע מוצרים רלוונטים ומוצרים דומים על בסיס ההעדפות של הקונה כמו צורת הבגד, מירקם, סוג הצווארון, גוון, גזרה ועוד. המערכת לומדת את הסטייל האישי של כל קונה וממליצה בצורה פרסונאלית על מוצרים תואמים. היא הופכת את חוויית הקנייה איטואיטיבית ופרסונאלית יותר עבור הקונה ויעילה וחכמה יותר עבור החנות. ״אתרים המשתמשים בכלים של דונדה״, הם מתארים, ״ראו שינוי משמעותי ביכולת של הקונים לאתר את המוצרים המתאימים להם, וזכו לעלייה של עד 16% במכירות ועד 20% בגודל עגלת הקניות״. בשנה האחרונה עובדת החברה בשיתוף עם אתרי הקימעונאות מהגדולים בעולם, זכתה בשלל תחרויות ופרסים בינ״ל ונעזרת במשקיעים בינהם, מאטריקס פרטנרז, אחת הקרנות המובילות בארה"ב, בכירים מגוגל, וויז, אמדוקס ומובילאיי, המנכ"ל המייסד של וונדה איקומרס ומייסד עלי-אקספרס.

 

האופן שבו מחפשים מוצרים באינטרנט לא השתנה ב-25 השנים האחרונות מאז שהתחילו להשתמש בתיבות חיפוש טקסטואליות. כשאנחנו מחפשים דברים שעשויים ממילים, החיפוש הטקסטואלי עובד מצוין. אבל כשאנחנו חושבים על שמלה, נעליים, שעון, כורסא, אנחנו לא תמיד יודעים מה המונח הספציפי לסוג הצווארון או ידית הכורסא, ויותר אינטואיטיבי ונכון לנו לחשוב באופן ויזואלי ולא מילולי. ״בימי הקורונה חנויות אונליין הפכו הערוץ העיקרי עבור ריטיילרים שבעקבות זאת גם הגדילו את הקטלוגים בכדי להציע ולמכור יותר. משום כך חשובה מאוד יכולת הבנה עמוקה של המוצרים ומאפייניהם לשם איתור המוצרים והתאמת ההמלצות לקונה כדי להגיע להצלחה וניצול מקסימאלי של הערוץ״.

 

חברת STOREE  שייסד אסף שפירא הישראלי, פיתחה מערכת שעוזרת למנהלים בריטייל, בכל הרמות. בחברה מסבירים שהמערכת החכמה מסייעת למנהלים להיות טובים יותר, ולשפר את ביצועי החנויות הפיזיות. המערכת עוזרת לכל מנהל להבין בכל רגע נתון מה הדבר הנכון שעליו לעשות בכדי להגביר את המכירות ולשפר את ביצועיו. כך עוזרת סטורי למנהלי החנויות להתאים את החנות לדרישה הצרכנית ולוודא שהלקוחות מוצאים את מה שהם אמורים למצוא, שהחנות מוכרת את מה שהיא אמורה ויכולה למכור, ושאנשי המכירות יודעים במה עליהם להתעסק בשביל למכור יותר. ״בימים בהם עובדים עם פחות כח אדם, מצמצמים ביקורים פיזיים של מנהלי אזור, וכל לקוח הוא קריטי, על ההנהלה הבכירה להיות סמוכה ובטוחה שכל אחד ברשת יודע בדיוק מה עליו לעשות בכדי למצות את הפוטנציאל מכל לקוח שעובר את מפתן דלת החנות״. החברה פתחה אלגוריתם שיודע לנתח התנהגות של כל המוצרים ברשת ולזהות התנהגות צרכנית. את ההתנהגות הצרכנית היא משווה בין כל החנויות ברשת, מזהה חנויות אשר חולקות התנהגות צרכנית זהה ומפיקה, באופן אוטומטי, תובנות תומכות מכירה שמועברות לכל חנות בנפרד ובהתאם לצרכנים שלה.

 

דגעדג ()
בלי לעמוד בתור. קניות לחג המולד

 

כך למשל, כאשר המערכת מזהה שגודל הסל בחנות בשדרה החמישית צונח היא תחפש מוצרים אשר נמכרים בהצלחה יתרה ביחד בחנויות בעלות התנהגות צרכנית זהה, אבל לא מציגים את אותה ההצלחה בחנות בשדרה החמישית. התובנה שהמערכת תפיק, תועבר למנהל החנות כהתראה אוטומטית שמבקשת ממנו לבדוק מה הסיבה לכך, ומובילה אותו להגביר את תשומת הלב. ״ברוב המקרים, בעזרת המערכת, הרשת תבין שאחד המוצרים אזל במלאי, המוצרים לא ממוקמים נכון בחנות ולצרכנים קשה לראות אותם, או שפשוט אנשי המכירות לא היו מודעים לפוטנציאל המכירה שלהם יחד, ובאופן מיידי תראה שיפור בגודל הסל״. את האלגוריתם הייחודי החברה הטמיעה בכלי לניהול משימות שפותח ועוצב במיוחד לריטייל, ויצרה את הדור הבא של Task Management Tools, כלי אוטומטי ומבוסס דאטה, שמרכז את כל התקשורת הפנים ארגונית והמידע הזורם בארגון במקום אחד, ומוביל את כל המנהלים להצלחה, והכי חשוב - ללא מגע ידי אדם. החברה פעילה עם מגוון קמעונאים שונים ברחבי העולם מחנויות נוחות, אופנה, ביוטי, ספרים, אופטיקה ועוד. תהליך ההטמעה מהיר, ותוך ימים ספורים כל רשת יכולה לנהל את החנויות בצורה מתקדמת וחכמה ולראות תוצאות מיידיות.

 

החדשנות באה לידי ביטוי גם במקומות הכי לא צפויים, הכי אינטימיים ואישיים. חברת בריולה, אשר ייסדה אורית חשאי לפני כ-5 שנים, פיתחה אלגוריתם אשר משתמש בחוכמת ההמונים ו big data שאספה מקהילה של מיליוני נשים בארה״ב על מנת לייצר המלצות חכמות לכל אישה שמעוניינת לרכוש חזייה. כל אשה נהנית מחנות פרסונלית שמציגה רק מוצרים המתאימים למידותיה והעדפות שלה (מחירים, צבעים, סגנון וטעם) על מנת לקבל המלצות, בריולה שואלת את הקונה איזו חזיה מתאימה לה זיהוי מדויק של החזיה שלבשה (ברנד ,דגם ומידה מדויקת), מנוע ההתאמות של בריולה יחפש המלצות מול נשים אחרות לובשות את אותן החזיות באותן הדגמים והמידות ויקח מהן המלצות על מוצרים נוספים הן אוהבות. ״משבר הקורונה טומן בחובו לא מעט קשיים״, מסכם אטיאס, ״אולם גם הזדמנויות רבות. בתקופה שבה הצרכנים מנועים כמעט לחלוטין מביצוע רכישות בחנויות פיסיות, נוצרה תחרות של ממש על תנועת קונים באתרים המקוונים שלהם. קמעונאי שיעשה שימוש בטכנולוגיות מתקדמות, ויחד עם זאת בנות השגה, בהחלט עשוי לבדל עצמו מאתרים אחרים ולהתגבר על צמצום המכירות בחנויות״.

 

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים