עם הגעת החיסונים הראשונים לישראל, והתחסנות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושר הבריאות, יולי אדלשטיין, אמש (ש') בשידור חי, גוברים גם הקולות שעסוקים בהפחדה, הפצת שקרים ומידע רפואי כוזב הנוגע לנגיף הקורונה ולחיסונים עצמם. במהלך סוף השבוע האחרון הוסרו מפייסבוק עשרות פוסטים וארבע קבוצות, שעסקו בהפצת פייק ניוז מהסוג הזה.
1 צפייה בגלריה
הרשתות החברתיות והחיסון לקורונה
הרשתות החברתיות והחיסון לקורונה
הרשתות החברתיות והחיסון לקורונה
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
מחלקת הסייבר של פרקליטות המדינה הודיעה כי פעולת ההסרה, שנעשתה בשיתוף פייסבוק, הנה תולדה של תלונות רבות שהצטברו במחלקה. בין היתר נעשה ניטור של תכנים מהסוג הזה על ידי חברה חיצונית, ואלה הועברו לטיפול פייסבוק - שהחליטה להסירם. הפרסומים כללו טקסטים, תמונות וסרטונים, שעסקו במכוון ובאופן מטעה ושקרי בהפצת מידע אודות החיסונים, במטרה למנוע מאנשים להתחסן.
הפוסטים השונים כללו טענות לפיהן החיסונים משמשים להשתלת שבבים בגוף המחוסן למטרת מעקב ממשלתי אחריו; טענות לפיהן החיסונים נועדו להרעיל את הציבור הרחב ולצמצם את האוכלוסייה בעולם; טענות לפיהן החיסונים נועדו לחבר את כל המחוסנים למחשב קוונטי; טענות לפיהן ממשלת ישראל מבצעת ניסויים סודיים בחיילי צה"ל ועוד. בכך, הפיצו המפרסמים של תכנים אלה מידע כוזב, וחלק מהפרסומים אף כללו מסמכים מזויפים או התחזות כפרסומים רשמיים של משרדי ממשלה או עובדי ציבור.
ד"ר חיים ויסמונסקי, מנהל מחלקת הסייבר בפרקליטות המדינה, אמר כי "הפצת הפרסומים הכוזבים הללו עשויה לעלות כדי עבירה פלילית, ולכן פעלה המחלקה כדי להביא להסרתם מן הפלטפורמה של חברת פייסבוק. פרסומים אלה עשויים להוות סכנה ממשית לבריאות הציבור, בשל החשש כי הנחשפים לפרסומים יסברו בשגגה כי הם פרסומי אמת, ויימנעו מקבלת החיסון. כמו כן, יודגש כי לא טופלו תכנים המהווים הבעת דעה (גם אם דעה שנויה במחלוקת), ביקורת או עמדה לגבי החיסונים, אלא תכנים העולים כדי עבירה פלילית ברורה ומובהקת".
מטעם דוברות פייסבוק בישראל נמסר כי "בהמשך לעדכון המדיניות שלנו בנושא מידע כוזב סביב חיסוני הקורונה, במהלך סוף השבוע הוסרו ארבע קבוצות שנבחנו על ידינו ונמצאו מפירות מדיניות זו, על ידי הפצת מיסאינפורמציה שמתייחסת לחיסונים הללו ושהופרכה על ידי מומחי בריאות ציבוריים. מדובר בדרך נוספת שבה אנו אוכפים את המדיניות שלנו בנוגע למיסאינפורמציה שקשורה במגפה ועלולה לסכן את בריאות הציבור".