צא ולמד? ובכן, רק מטאפורית. כיום, כבר לא צריך לצאת מהבית, בשביל לצבור ידע מקצועי או תכני העשרה, במחיר נגיש מבעבר.
יש לכם זמן פנוי? נמאס לכם מעוד סדרה שכתובה על פי שבלונה בנטפליקס? אז תלמדו.
עולם ההכשרה וההעשרה נגיש מאי פעם. אם בעבר הייתם צריכים להיפרד מכמה אלפי שקלים עבור קורס בודד, כיום ההיצע העצום מאפשר לכם גישה לתכנים רבים, בפחות מרבע מהמחיר.
עבור יוצרי הסדנאות, זה אמנם מחייב השקעה גדולה יותר בצילום התכנים, ותמחור של לעתים כרבע מהעלות המקורית של סדנה פיזית. ואולם, היא מאפשרת להם לפנות לקהל גדול יותר בצורה משמעותית, כך שאפשר לומר שכל הצדדים מרוויחים.
אגב, אם אתם דוברי אנגלית, דעו שיש אפליקציות עם מבחר עצום של קורסים בכמה עשרות שקלים לקורס דיגיטלי בן כמה שעות, בכל נושא שתוכלו להעלות על דעתכם כמעט.
22 צפייה בגלריה
(צילום: אפרת פרג'ון, ליערה - סטודיו לנגרות)
איך לבנות רהיט, איך לחדש רהיט, איך לבצע תיקונים לבד בבית, איך לגדל תפוחי-אדמה בחצר האחורית, איך לטפח עציצים במרפסת, איך לצלם, איך להצטלם, איך לבנות אתר, איך לתחזק פרופיל מצליח ברשת חברתית. בקיצור, כל מיומנויות העידן הישן והחדש, בפורמט דיגיטלי.
כי בואו נודה, גם כשהקורונה תחלוף, המעבר ללימודים מקוונים כבר קרה. וככל הנראה, גם אם נחזור ללמוד מקצוע או לימודי העשרה בכיתה רגילה, כמו פעם, יש קהל שלם שכבר התרגל לצרוך את התוכן שלו מהנייד או מהמחשב. מהפכת הידע, גם הפכה את המידע הזה לנגיש יותר ויותר.
בארץ, המחירים עדיין גבוהים, בגלל היעדר היצע מספק, שכן טרנד הסדנאות רק בתחילתו, אך זה עניין של זמן שתוכלו למצוא כל קורס וסדנה, במחיר נגיש לכל כיס.

מה עשתה מהפכת התוכן הלימודי באון-ליין ומה טעון שיפור?

נפתח ביתרונות: לא צריך בייביסיטר, חנייה, בזבוז זמן על הגעה ודלק (אם אתם גרים רחוק). וכך, גם אם אתם גרים ביישוב מרחוק ומבודד, אתם יכולים לקבל בדיוק את אותם תכנים שבזמנו לימדו רק במרכז תל-אביב.
לא צריך לסכם, כי במקרים רבים התוכן מוקלט, ותמיד ניתן לחזור שוב לשיעור המוקלט, המצגות אצלכם במייל ואם אתם טיפוסים שצריכים לחזור שוב ושוב על הידע על להפנמה וזכירה שלו, הוא זמין לכם.
יש סדנאות חד-פעמיות, כאלה של 3 מפגשים ואף כאלה שכוללות מנוי שנתי פתוח לכל התכנים. הכל בהתאם לזמן הפנוי שלכם, ולסכום שאתם מוכנים לשלם.
בדקנו בחודשים האחרונים שיעורים ממגוון גדול של סדנאות, והבאנו לכם מדגם מתחומים שהעסיקו רבים בתקופת הקורונה. מה שממש לא הצדיק את הכסף, היה בוסרי או חובבני מאוד (כמו שיעורי זום מצולמים ולא ערוכים שנמכרו כמוצר מוגמר), ירד בעריכה.
ולגביכם, אם אתם מחזיקים בעולם תוכן שלם של ידע, גם אם נדמה לכם שהוא טכני ולא מעניין אף-אחד (כמו איך מגדלים זן נדיר של סחלבים), אגדו אותו ותוציאו סדנה משלכם. לכו תדעו, אולי תתאסף סביבכם קהילה, מעגל הלקוחות שלכם יגדל והתחביב יהפוך למקצוע הבא שלכם.
רק קחו בחשבון, שכיום הצרכן הישראלי מצפה לתמורה לא רק עבור הכסף שלו, אלא גם עבור הזמן. כך שאם אתם מציעים פרסומת במסווה של סדנה, או קורס חובבני במיוחד, צפו לביקורות איומות ולחוות-דעת זועמות ברשת.
22 צפייה בגלריה
אודי ברקן, שף ודיאטן קליני לבית-הספר FOODY
אודי ברקן, שף ודיאטן קליני לבית-הספר FOODY
אודי ברקן, שף ודיאטן קליני לבית-הספר FOODY
(צילום: יח"צ)

לפני הכל: מוקלט או חי?

"ברוב המקרים, הסדנאות המצולמות מראש והערוכות, מתאימות יותר לעולם של סדנאות מקצועיות שכוללות כמות גדולה של מפגשים, ובה כל אחד צופה בשיעורים בזמנו", אומרת אירית גולדברג, סמנכ"לית השיווק של BUYME.
"לעומת זאת, סדנאות חד-פעמיות, או כאלה שנפגשות מספר בודד של מפגשים, לרוב יעוברו בלייב (בשידור חי, בזום). כמו כן, סדנאות שדורשות אינטראקציה שמתאימה לקבוצות, לארגונים, לגיבוש, יועברו בשידור חי, כי המטרה היא שכולם יהיו נוכחים בה בו-זמנית".

מגמה שכאן כדאי להישאר?

תמיד יהיו את אלו שיאמרו שלימוד דיגיטלי לא מחליף את החוויה האותנטית הכרוכה במפגש עם המורה פיזית, והאינטרקציה הקבוצתית. האם זו מגמה שלהערכתך תגבר, או שהיא טרנד זמני כחלק מתקופת משבר הקורונה?
"כשמסתכלים על המספרים, אז יש גידול של 500 אחוז בקטגוריה הזו של סדנאות און-ליין", אומרת גולבדרג. הנתון המפתיע הוא שלא מדובר רק בתכנים שהיו עד היום מזוהים עם העשרה או תחביבים, אלא גם ממש לימודים שיכולים להיות מקפצה לעולם הדיגיטלי".
לדברי גולדברג, "אם בעבר זה היה בשוליים, כיום כחלק ממהפכת הוידאו והזום, זה הפך ללגיטימי לצרוך תכנים בצורה דיגיטלית. זו לא קטגוריה שהולכת להיעלם, ולהערכתי לא רק בגלל שהקורונה כאן עוד לזמן לא מועט, אלא כי כבר נעשה שינוי תודעתי בקרב הצרכנים.
"הם הבינו שאפשר לצרוך שירותים ותכנים מביתם, בזמנם החופשי. אנשים, שעבורם המרחק הגיאוגרפי היווה מכשול, לעתים, וכעת כל קורס שנלמד, בכל תחום שהוא, פתוח בפניהם בלחיצת כפתור".
22 צפייה בגלריה
(צילום: אפרת פרג'ון, ליערה - סטודיו לנגרות)

הטרנד המתחזק בקרב נשים: נגרות

איפה: בסדנה מוקלטת או בסדנה חיה בזום (למרובה משתתפים).
מהות הסדנה: סדנת נגרות און-ליין.
מי מעביר: יערה פנינה-עובדיה, חובבת DIY ומטפלת באמנות.
איך מתנהל הקורס: רוכשים ערכה הכוללת את כל החומרים הנדרשים לבניית הרהיט, למעט מברגה. אם זה לשימוש ביתי, מקבלים סדנת הדרכה מצולמת, המסבירה כיצד לבנות את הרהיט שלב אחרי שלב. אם מדובר בקבוצה גדולה יותר של משתתפים, ישנו שיעור הדרכה הנמשך מספר שעות, ואשר המועבר לייב בזום.
מה כוללת הסדנה: הדרכה וחומרים.
כמה זה עולה: החל מ-110 שקל ועד ל-500 שקל, בהתאם לגודל ולמורכבות של הרהיט שתרצו לבנות.
כמה מילים על מקימת הסדנה: פנינה-עובדיה היא תרפיסטית באמנות, שהתגלגלה לגמרי במקרה לעולם הנגרות. "התגוררנו במושב רחוק ליד ירושלים, ובערבים לא היה לי מה לעשות, אז לפני כשנתיים, התחלתי לשפץ חפצים שמצאתי ורהיטים שנהרסו", היא מתארת.
השקעתי בשיפוץ שלהם, בפרזול ובצביעה. אף אחד לא לימד אותי, והצלחתי להסתדר לבד באמצעות סרטוני הדרכה ביוטיוב. בעלי הדריך אותי מעט עם המברגה, אבל לא מעבר לכך".
אפשר לומר שפנינה-עובדיה כמו ראתה את הנולד, והתכוננה לקורונה. "חשבתי על עניין הערכות והסרטונים המצולמים עוד לפני שפרצה הקורונה", היא מתארת. "הייתי בטוחה שאני מאוד חדשנית, ואז הגיעה הקורונה ופתאום זה הפך למשהו שכולם עושים. הדבר היחיד שהוספתי בתקופה זו הוא את סדנאות הזום, אבל למעשה מרגישה שכבר הייתי ערוכה מראש, במקרה".
האם את ממליצה לעסקים נוספים לעשות את המעבר לאון-ליין?
"בהחלט כן. אין מה להירתע, ואני מרגישה שחשפתי את עצמי לקהל נוסף שבעבר לא הייתה לי גישה אליו. יש כיום אפשרות מאוד נוחה של משלוחים לכל הארץ בסכום סביר של כ-50 שקל, ומי שחושש מכל ההפצה והלוגיסטיקה, יתברר שזה פחות מסובך ממה שנדמה".
פנינה-עובדיה, אמא ל-4 ילדים (בגילאי 4-12) ונשואה למורה. "בעלי מאוד מפרגן על כל העשייה הזו, ואומר שהגשמתי לו חלום עם כל כלי העבודה וציוד הנגרות שרכשתי. הוא מאוד פעיל בסטודיו, וכשיש סדנאות גדולות יותר בחוץ, הוא מגיע יחד איתי לשטח. גם הבן שלי, בן ה-12 מאוד פעיל בעסק, ומרוב שהתחבר לעניין הנגרות בנה לעצמו את המיטה".
אם אתם נרתעים מהחוויה המזעזעת שעברתם בשיעורי נגרות בבית-ספר עם משייפת ברזל לא יעילה במיוחד, ועם ציוד שכמו נועד רק לסרבל את מלאכת הנגרות ולהתיש אתכם, תתפלאו שעניין הציוד עושה את כל ההבדל.
"לרבים יש בבית מברגה, והם לא יודעים להשתמש בה בכלל. זה כלי שקיים ונועד לסייע בשיפצורים לבית, אבל בהחלט ניתן לעשות בו שימוש גם לעבודות נגרות בסיסיות", אומרת פנינה-עובדיה.
22 צפייה בגלריה
(צילום: אפרת פרג'ון, הסטודיו של יערה)
"היו כמה שעברו אצלי סדנה וכבר נדבקו בחיידק ולאחר בנייה של ספסל, החליטו שהם לוקחים על עצמם אתגר לבנות לעצמם ספרייה גדולה לבית".
"היה לי חשוב שבערכות יהיו כל יתר החלקים, ושבשלב הראשוני של כניסה לעולם הנגרות אנשים לא יתמודדו עם חיפוש של כלים, ברגים, ניירות שיוף ושאר האביזרים", היא מוסיפה.
בסופו של דבר, מי שרוצה להמשיך ליצור בבית, לא צריך יותר מדי כלים: כמה קורות עץ, מברגה, משייפת חשמלית – לא מעבר. אני בהחלט צופה שהתחום הזה מאוד יתפתח בישראל בשנים הקרובות".
לדברי פנינה-עובדיה, "רוב המשתתפות בסדנאות הן נשים, שגילו את עולם היצירה לאחרונה. כל התחום של ה-DIY נמצא רק בחיתוליו בארץ. באירופה וארה"ב, הוא כבר מבוסס יותר במשך שנים. זה דבר רגיל ללכת לחגוג יומולדת בסדנת נגרות, ואני חושבת שזה גם מאוד מגבש משפחתית, שכל המשפחה יוצרת בבית".
22 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הקורס של צדקי לירן)

איך לתקן את הבית לבד? קורס להנדיוומן

מהות הסדנה: קורס און ליין לתחזוקת הבית.
מי מעביר: צדקי לירן.
מה לומדים: גם נשים יכולות לתחזק את הבית. הסדנה מיועדת לשני המינים, אך צדקי שם דגש רב על העצמה נשית בהקשר של עבודות שבעבר היו מזוהות עם המין הגברי.
איך מתנהל הקורס: קורס מצולם בגובה העיניים, שכולל עשרות שיעורים מצולמים המכסים את תחומי הנגרות, האינסטלציה, החשמל, האיטום והצבע.
מה אהבנו: דגמנו 3 שיעורים, ובסך-הכל לירן מעביר את החומר גם למי שמחזיק לראשונה מקדחה ביד. הוא מסביר על כל כלי וכלי, בצורה ברורה מאוד, ומנגיש חומרים שבעבר היו שמורים רק לבעלי מקצוע, לכלל הציבור.
22 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הקורס של צדקי לירן)
המחיר גבוה יחסית לקורס און-ליין, אבל אם תיישמו בפועל את המידע המועבר, ותתרגלו, הוא בהחלט מכסה שני ביקורים של בעלי מקצוע בבית.
כמות השיעורים המצולמים היא גדולה במיוחד, ומפורקת לתתי-נושאים, כך שאם אתם רוצים לראות נושא ספציפי, אתם לא צריכים 'לצלוח' את כל נושא ההדרכה מההתחלה ועד הסוף.
כמו כן, גם אם לא תיישמו בפועל, גם ידע יכול לחסוך מכם כסף ועגמת נפש. בפעם הבאה שבעל מקצוע יבוא וידבר אתכם, תדעו במה העבודה כרוכה, מה לשאול ואיך להתמקח.
מה פחות אהבנו: קצת קשה להפוך תיאוריה למעשה. זה מסוג הקורסים שהפן המעשי שלהם הוא קריטי. חלק מהדברים מוצגים כקלי קלות, אבל הם בהחלט למתקדמים, ומצריכים רכישה של ארגז כלים, המון זמן וסבלנות.
אם יש לכם רצון להפשיל שרוולים ולהסתער על כל התיקונים והשפצורים בבית, לחדש רהיטים, להחליף ידיות ולצבוע קירות, זה בשבילכם. אם זה רק בשביל לפתוח מדי פעם סתימה, לא בטוח.
כמה זה עולה: כ-800 שקל.
22 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הקורס של צדקי לירן)

יסודות הצילום בשלט רחוק

איפה: BUYME.
מהות הסדנה: סדנת צילום עם מצלמה מקצועית.
מי מעביר: הצלם כפיר בולוטין.
איך מתנהל הקורס: מדובר בעשרות שיעורים מוקלטים ושיעור הדרכה אישי בזום שבו לומדים על כפתורי המצלמה הבסיסיים.
מה כולל הקורס: מהם כללי הצילום הבסיסיים, כיצד להפעיל את המצלמה, מהי קומפוזיציה וכן קבוצת פייסבוק סגורה שבה מקבלים ביקורות על צילומים.
22 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הקורס של כפיר בולוטין)
מה אהבנו: כמי שלמדה קורס יסודות צילום פרונטאלי גם בבית-ספר מוכר בסכום דומה, לפני עידן הקורונה, היה לי בסיס מאוד טוב להשוואה. ללא ספק, כשמתחילים ללמוד צילום, יש בלבול סביב עניין המספרים, העדשות, הצמצמים וכל העניין המספרי והטכני. לכן, פעמים רבות אנשים חוזרים על שיעורים מסוימים, ומגיעים שוב להתרענן. העובדה שזה נשאר לכם מצולם, ומאפשר לכם צפייה חוזרת בכל הקורס גם כעבור כמה שנים, היא יתרון משמעותי.
בשונה מקורסים פרונטאליים שמתרחשים בחוץ, בחום ובקור בשעת בוקר מוקדמת מאוד (כשהשמש 'נמוכה'), זה מאוד נוח ללמוד עצמאית, בזמן ובמקום שנוח לכם.
כמו כן, מאוד אהבתי את העובדה שלא חייבים לנעוץ יום ביומן ולהתחייב ללימוד משותף עם אחרים, שיכולים להפריע ולבלבל עם כל השאלות שלהם.
ניתן להעלות תמונות של התרגילים לקבוצת פייסבוק סגורה ולקבל משוב. כשלומדים פרונטאלית, לא תמיד מספיקים להגיע לעבודות של כולם, בכל שיעור. העובדה שלא משנה מתי תעלו, תקבלו משוב, היא יתרון גדול שמדייק אתכם ומאפשר לכם התקדמות.
מה פחות אהבנו: שהיתרון של גמישות בלו"ז, והעובדה שניתן ללמוד מה שרוצים יכול להפוך גם לחיסרון. למי שאין משמעת עצמית, יכול למצוא את עצמו חודשים ארוכים לא מתקדם עם הקורס. ואכן, אחת הבעיות העיקריות של קורסים דיגיטליים, היא שרבים לא מגיעים לשלב הסיום.
לכן, ההמלצה היא לא לבקש שיפתחו לכם את כל השיעורים במכה, אלא בכל שבוע להיות חשופים רק לשיעור אחד, ולהחליט שלא משנה מה, אתם מוצאים לו זמן ביומן ומתרגלים, לפני שאתם ממשיכים לשיעור הבא.
22 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הקורס של כפיר בולוטין)
קצת פחות אהבנו שכל שיעור (גם כזה שאורכו 5 דקות) כולל פתיח מיתוגי שחוזר על עצמו. כשמדובר בעשרות מקטעי שיעור, זה יכול להיות מעצבן להיות חשוף לסוג של פרסומת שחוזרת על עצמה. בהחלט ראוי להוריד אותו, ולהשאיר את התוכן נקי. אפילו יוטיוב כבר ויתרו על פרסומות, בתמורה ללקוחות משלמים.
דבר נוסף שחסר בחוויית לימוד הצילום המסורתית, הוא היעדר הקבוצה. אמנם קורס צילום דיגיטלי הוא תחליף מצוין לכל השלב התיאורטי שנלמד בכיתה, אבל כשמדובר בשיעורים המעשיים, האון-ליין לא מחליף את החוויה המקורית. יש משהו מגבש מאוד ביציאה לסיורי צילומים ביחד. אבל, בכל זאת, קורונה. תמצאו באופן עצמאי פרטנר, שימו מסכה, שמרו על מרחק של שני מטרים וצאו לשטח ביחד.
כמה זה עולה: קורס צילום מהנייד עולה 149 שקל, קורס למתקדמים יעלה כ-650 שקל, וקורס מקיף של יסודות עולה כ-2,500 שקל.
עוד כתבות בנושא:

מקימים לבד אתר מאפס? צריך סבלנות, אבל זה אפשרי

איפה: גרילה בית-הספר לקוד ושיווק דיגיטלי.
מהות השירות: תמורת מנוי חודשי, אתם יכולים להטביע את עצמכם בכמות עצומה של סדנאות בתחום הקוד והדיגיטל.
מי מעביר: רשימה של מרצים, שכל אחד מהם עובד בתחום של התוכן שהוא מעביר.
מה לומדים: מגוון גדול של קורסים בתחומי בניית אתרים ודפי נחיתה, גרפיקה ושיווק דיגיטלי.
22 צפייה בגלריה
לא כולם בכיתה באותו הקצב, וצריך סבלנות
לא כולם בכיתה באותו הקצב, וצריך סבלנות
לא כולם בכיתה באותו הקצב, וצריך סבלנות
(צילום: shutterstock)
איך מתנהל הקורס: ישנם מסלולי בוקר או ערב, לבחירתכם. הכל מתנהל רק בזום, וממוצע המשתתפים בשיעור הוא בין 4 ל-10. לא שיעור פרטי, אבל גם לא כיתה המונית מדי.
מה אהבנו: לפני הקורונה, בשביל ללמוד לבנות אתר בעצמכם, לעשות שיווק דיגיטלי ולהבין בקוד הייתם צריכים להיפרד מכמה אלפי שקלים לכל קורס נפרד. הקורונה, אמנם פגעה ברווחיות של המקימים, אך מבחינת המשתתפים המעבר לאון-ליין מאפשר להשיג את כל התוכן הזה בסכום נמוך משמעותית.
הלימוד מתבצע בהתאם למערכת-שעות שנקבעת עבורכם, כך שאין גמישות ביום ובשעה של כל שיעור. ואולם, היתרון הוא שלא תוכלו בקלות רבה לדחות את הלימוד. לכוח הקבוצה, ולעובדה שהשיעורים ננעצים עבורכם ביומן יש השפעה טובה דווקא. וגם אם פספסתם שיעור, הרי שהקלטת כל שיעור עולה לקבוצת ווטסאפ של הקורס, וניתן לצפות בו אם החסרתם או אתם רוצים לשמוע אותו שוב.
כשמדובר בעניינים טכניים מורכבים, קודים של אתרים, ומידע שקשה לעתים להכיל בפעם הראשונה, זה יתרון משמעותי. לסיכום: גם שיעור חי שמאפשר לשאול שאלות בזמן אמת, גם הקלטה וגם תמיכה משלימה בקבוצת ווטסאפ.
העובדה שאתם ממש מיישמים תוך כדי הלימוד, גורמת לכם לצאת עם מוצר גמור בסיום מספר שיעורים. לכן, גם אם אתם בעלי מקצוע שמרני יחסית, או קרובים של אחד כזה (בן של אינסטלטור, אח של נגר או אשתו של מתקין מערכות אזעקה), תוכלו לקדם אותם בגוגל וברשתות החברתיות בקלות, ומבלי לשלם לאחרים שיעשו זאת עבורכם, בסכום הרבה יותר גבוה.
22 צפייה בגלריה
שיווק ברשתות חברתיות והתורה שמאחוריו
שיווק ברשתות חברתיות והתורה שמאחוריו
שיווק ברשתות חברתיות והתורה שמאחוריו
(צילום: shutterstock)
מה פחות אהבנו: החיסרון: לא כולם בכיתה באותו הקצב. אם אתם יותר מתקדמים, זה יכול להרגיש לכם קצת איטי. מנגד, למרצים יש סבלנות של ברזל לכל מי שלא הצליח ליישם את השלב שאותו מלמדים. כך שזה אולי לאט, אבל בטוח.
כמו כן, אם לוקחים יותר מ-2 שיעורים בשבוע, זה יכול להיות עמוס מדי. כך שתצטרכו להכין את עצמכם לממוצע של כחצי שנה עד שנה, כדי לסיים את מרבית הקורסים הבסיסיים בצורה מקיפה, כולל התנסות ותרגול.
אם זה רק בשביל להקים לעצמכם אתר בוורדפרס, לא בטוח שזה חסכוני. אולי מוטב לשלם למישהו אחר על ההקמה, ולבקש ממנו הדרכה פרטית על תפעול האתר. אם אתם מעוניינים להיכנס במלוא הכוח והמרץ לעולם הדיגיטל, תצטרכו להבין בתכנים רבים שמלמדים כאן.
כמה טיפים מתוך הלימודים שתוכלו כבר עכשיו ליישם: דגמתי שיעורים מהקורס של אחסון שרתים ומקורס קידום אורגני בגוגל. חייבת לציין שזה הרבה פחות מסובך ממה שנהוג לחשוב. מפתיע לראות כמה אתרים מאוחסנים בצורה שלא מקדמת אותם, ופוגעת להם משמעותית בשיווק.
גם אם אתם לא מתכוונים לעבור קורס מלא, ואתם משלמים למישהו שיעשה זאת עבורכם, כדאי מאוד לעבור ולו סדנה חד-פעמית בתחום, או לעקוב אחרי תכנים חינמיים ביוטיוב, ולו רק כדי שבעלי המקצוע לא יעבדו עליכם, יעשו מעט ויגבו סכום דמיוני, רק משום שאתם לא מתמצאים.
אפילו דבר פשוט גם השורה שבה אתם מציגים את עצמכם בגוגל, או מיקום השרת של האתר שלהם, יכולים לעשות את ההבדל הגדול במיקום שלכם בגוגל.
עבודה נכונה שכוללת מחקר מילים של העסק שבו אתם עובדים, ויצירת תוכן ממוקד לקהל היעד שלכם, יכולים לשפר משמעותית את מצב העסק שלכם, ולהפנות אליכם לקוחות בצורה מהירה יותר.
כמה זה עולה: 500 שקל לחודש, כולל גישה לכל קבוצות הווטסאפ, ותמיכה מחברי הקהילה בכל שאלה שעולה לכם תוך כדי הלימוד וההתנסות המעשית.
22 צפייה בגלריה
קידום בגוגל בכוחות עצמכם
קידום בגוגל בכוחות עצמכם
קידום בגוגל בכוחות עצמכם
(צילום: shutterstock)

יש לכם משמעת עצמית? עשו בינג' של תכני שיווק דיגיטלי

איפה: הקמפוס הדיגיטלי - יסודות השיווק הדיגיטלי, דרך BUYME.
מהות השירות: מנוי שנתי לתכנים מצולמים, בעולם השיווק הדיגיטלי.
מה לומדים: קידום בגוגל וברשתות חברתיות, ניהול קהילות ומסחר מקוון.
למי זה מתאים: אם אתם טיפוסים עצמאיים יותר, וממילא צרכנים של תכנים חינמיים ברשת, כאן תוכלו לעשות זאת בעברית, בזמנכם החופשי ובלי שאחרים בכיתה יפריעו לכם למהלך השיעור. העובדה שהשיעורים מצולמים, ולא מועברים בשידור חי בימים שנקבעו מראש, אומרת שתצטרכו לגייס משמעת עצמית גבוהה מאוד ויכולת לימוד עצמית שכרוכה ביישום ותרגול, מבלי שאף-אחד 'ישב לכם על הראש'.
המחיר נמוך משמעותית (כמה מאות שקלים למגוון גדול של קורסים שפתוחים עבורכם למשך שנה).
מי מעביר: מגוון מרצים.
22 צפייה בגלריה
 נכנסים למסחר מקוון? יש הרבה מה ללמוד
 נכנסים למסחר מקוון? יש הרבה מה ללמוד
נכנסים למסחר מקוון? יש הרבה מה ללמוד
(צילום: shutterstock)
איך מתנהלות הסדנאות: צפייה בשיעורים מוקלטים, בזמנכם החופשי. אורך כל אחד מהם הוא בין שעה ל-3 שעות, כשיש גם סדנאות ארוכות יותר שנמשכות 6 ואף 10 שעות.
"אחרי הרבה שנים שהייתי שכיר בהם, עשיתי את המעבר למסחר מקוון", אומר דוד פופוביץ, יזם ומנהל קהילת הפייסבוק "יזמי איקומרס בישראל". פופוביץ, המלמד קורס העוסק ב'דרופ-שיפינג', שיטת מסחר מקוון.
"זה תחום שמאוד מאוד התחזק בשנים האחרונות, והקורונה רק זירזה אותו", מוסיף פופוביץ. "אני מאמין גדול של יזמות, וחושב שצריך ללמד את זה כבר בבתי-הספר. הדיגיטל מאפשר יזמות בצורה הרבה יותר קלה ומהירה כיום, ואני לא רק מדבר, אלא מחנך כך את ילדיי.
"שלושת ילדי בגיל ההתבגרות, וכל אחד מהם מחזיק פרופיל בפלטפורמה חברתית ומוכר מוצרים מעולמות התוכן שלו", אומר פופוביץ. "בת אחת מייצרת ומוכרת תכשיטי חרוזים בטיק-טוק. בן אחד מוכר מוצרים במרקטפלייס של פייסבוק, ובן אחר עושה פעלולים ומחזיק קהל עוקבים. כל ילד יכול היום לבנות את האוטוריטה שלו. ואם ילדים יכולים, אין סיבה שמבוגרים לא".
22 צפייה בגלריה
(בתמונה: דוד פופוביץ. צילום: מכללת מנטור)
מה ההמלצה הכי טובה שלך למי שעושה את צעדיו בעולם המסחר המקוון?
פופוביץ: "ראשית להבין שכיום שורת מחיר זה לא מספיק, צריך לתת ערך גבוה ושירות לקוחות מושלם. מי שלא יעניק שירות טוב, חווית קנייה טובה ומחיר הוגן – לא ישרוד את התקופה הזו.
לדבריו, "גם מי שלא מבין בעניינים טכניים, בתחומי ייבוא או בכל תחום אחר שהוא חלש בו, יכול לחבור לשותף. לא צריך להקים אתר מפואר, וכיום יש המון פלטפורמות (כמו שופיפי – Shopify), שנותנות במה בקלות רבה יותר מבעבר. זה לא כלאחר יד, ובהחלט דרושה השקעה והתמדה, אבל בייחוד בגלל שניתן לשווק גם למדינות מחוץ לישראל, השמיים הם הגבול".
מה אהבנו: דגמנו מספר שיעורים מקורס דרופ-שיפינג ומקורס שיווק ברשתות חברתיות. העובדה שניתן לעצור בכל שלב, וליישם מיידית, היא בהחלט יתרון. אין צורך לחכות למשתתפים אחרים בסדנה, לא לשמוע את השאלות שלהם, ולהתבלבל. כמו כן, המחיר באמת אטרקטיבי ביחס לעלות של סדנאות בודדות שתצטרכו לרכוש בנפרד. התכנים מתעדכנים והם "נושמים", ולא סטטיים כמו סרטוני יוטיוב, שלעתים סובלים מחוסר 'עדכונים', עקב שינויי תוכנה, מגמות, שינוי אלגוריתמים שצריכים להיות מעודכנים לגביהם וכן הלאה.
22 צפייה בגלריה
המסחר באון-ליין מתחזק וצעירים בשנות ה-20 כבר מחזיקים אתרי סחר
המסחר באון-ליין מתחזק וצעירים בשנות ה-20 כבר מחזיקים אתרי סחר
המסחר באון-ליין מתחזק וצעירים בשנות ה-20 כבר מחזיקים אתרי סחר
(צילום: shutterstock)
מה פחות אהבנו: האתגר של לנעוץ ביומן ולהתחייב לסיים סדנה, הוא אתגר גדול. לא כל אחד יכול לעמוד בו, ויש אנשים שבהחלט זקוקים לדרבון ולאווירה קבוצתית. כשאתם רואים קורס של 10 שעות, סביר להניח שלא תצפו בו בבת-אחת, לכן עניין ההתמדה והשיטתיות (התחלתם קורס? סיימו אותו לפני שאתם עוברים לקורס הבא), הן המפתח.
כמה זה עולה: 500 שקל למנוי שנתי. חיסרון קטן: ישנה הגבלת צפייה בזמן, שכן התוכן פתוח רק למשך שנה, בשונה מסדנאות אחרות, שפתוחות לכם ללא מגבלת זמן (גם שנים אחר-כך). ואולם, כאמור, המחיר הזה הוא מחיר שגובים כתעריף חודשי, אצל מתחרים בקטגוריה, כך שיש תמורה לכסף.
22 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

האנגלית שלכם מקרטעת? שיעורים בפורמט של שיחה טלפונית

מהות הסדנה: שיפור אנגלית באמצעות מורה פרטי שמקיים אתכם שיעורים בצורת שיחות טלפוניות.
מי מעביר: מורים שונים מטעם תוכנית 'לייטוק' של ג'רוזלם פוסט.
מה לומדים: לדבר אנגלית ולשפר את אוצר המילים.
איך מתנהל הקורס: שיחות של רבע שעה, עם מורה דובר אנגלית ברמת שפת-אם.
מה אהבנו: לאחרונה, הושקה תוכנית המיועדת לבני-עשרה. שלחנו נסיין בגיל 15, שבאופן כללי מאוד התחבר לתוכנית, ולאופן ההעברה של המורה שהוצמד לו.
לדבריו, הוא לומד בכיתה שבה ילד שעלה מברזיל, והוא מדבר איתו ממילא באנגלית, אך ההבדל הוא שגם הילד הזה לא לדובר אנגלית ברמה של שפת-אם, אלא זו שפה שנייה שלו. "העובדה שהמורה מדבר אנגלית שוטפת, הרגישה כמו חוויה אחרת לגמרי", הוא אמר.
"אני נרשם למגמת סייבר בתיכון בשנה הבאה, והאנגלית מאוד חשובה לי. הייתי רוצה להמשיך ללמוד בשיטה הזו, אך זה מעט יקר להורים שלי. אהבתי שלא צריך לרשום הערות תוך כדי, כי המורה שולח כמה דקות אחרי השיעור מייל שמסכם את הטעויות".
בדקנו גם את התוכנית שכוללת מבדק ושיפור אוצר מילים מול המחשב, והיא כוללת תרגילים דינאמיים מאוד ויעילים. כאלה שמוודאים שלא רק ניחשתם את התשובה, אלא גם הפנמתם אותה לאורך כל פרק.
"אנחנו במודל הדיגיטלי הזה כבר עשר שנים, אבל כיום יש תחושה שהשוק יותר בשל לכך", אומרת רתם מן, סמנכ"לית לימודים בג'רוזלם פוסט".
"חבל שהמדינה מתנערת מהאחריות שלה בתחומי חינוך, בזמן שאנחנו קוראים לעצמנו מדינת הייטק וסטרט-אפ. יש בעיה עם שיטת הלימוד המיושנת של משרד החינוך לאורך השנים, אבל כיום כן יש שינוי והבנה שיש צורך לתרגל גם דיבור שפה.
"הרי גם כתינוקות, את השפה הראשונה שלנו לא למדנו דרך אותיות וכללי דקדוק, אלא דרך שמיעה, ורק מתוך פידבק חיובי. אני באופן אישי מאז שהילדים שלי בני 3-4, הבאתי הביתה מורה בריטית שלא יודעת עברית, ושלימדה אותם את השפה דרך משחקים".
"הכלל היחיד שנתתי לה הוא שהם חייבים לאהוב את זה, שאין שום דבר באווירה לימודים, אין שיעורי-בית, אין כללי דקדוק, אלא פשוט הקפדה על רגש חיובי וכיף", אומרת מן.
"בלי זה, לא יכולה להיות למידה. כיום הם בני 12 ו-14, ובהחלט שולטים באנגלית, ולא ממקום של אנטי כמו שקורה פעמים רבות בקרב ילדים שחווית הלימוד הפורמלית שלהם, שלילית ומאיימת".
לדבריה, "יש ילדים שלא מסוגלים לדבר באנגלית ליד כיתה עם 40 ילדים, אז איפה הם יתרגלו את השפה? בתיאוריה?. ואז, כשהם כבר מבוגרים, נקודת הכאב של ישראלים רבים היא לא קריאה וכתיבה, או הבנת הנשמע, אלא דווקא דיבור".
לסיכום: שיטת לימוד מבורכת, רק חבל רק שזהו מוצר שצריך לרכוש לבד עבור ילדים ונערים, ושמשרד החינוך לא מכניס תוכנית כזו ללא עלות לכל תלמידי היסודי והתיכונים. התרגלנו במדינה לממן שיעורים פרטיים במקצועות חובה, מה שהופך את החינוך כאן ל"לא חינמי בכלל".
ההבנה בישראל שאנגלית היא לא מותרות, אלא כלי בסיסי ביותר להצלחה בעתיד עוד לא התגבשה. מי מוכן להרים את הכפפה במשרד החינוך ולעשות מהפכה של ממש? כזו, שלא כרוכה ביותר מדי, אלא פשוט במתן אפשרות לכל תלמיד לדבר כחצי שעה בשבוע עם דובר שפת-אם?
מה פחות אהבנו: שיווקית, הטענה היא שאתם יכולים לנהל את השיחה תוך כדי שאתם עושים דברים אחרים: נוהגים, הולכים בפארק או מבשלים. בפועל, כדי ששיחה תהיה אפקטיבית, כדאי שתהיו באזור שקט יחסית, מאחורי דלת סגורה ועם יכולת גבוהה להתרכז בשיחה וללמוד מהטעויות שלכם. העובדה שהשיחות באמצעות קו טלפון אינטרנטי, גורמת לעתים לקשיי קליטה או לקושי להבין חלק מהמילים.
כמו כן, השירות יקר יחסית. כדי להגיע לשיפור משמעותי, תצטרכו שני שיעורים כפולים בשבוע (של 30 דקות), מה שיעלה לכם כ-800 שקל בחודש. אם תסתפקו בשני שיעורים קצרים (של 15 דקות לשיעור), זה יעלה לכם כ-400 שקל בחודש.
לסיכום: אם המחיר יוזל קצת, ויפתרו את בעיות התקשורת, מדובר בשיטת לימוד שבהחלט יכולה לגרום לשיפור משמעותי באנגלית, כולל לצרכים עסקיים.
כמה זה עולה: 50 שקל לשיעור של 15 דקות, ו-100 שקל לשיעור של 30 דקות. שכאמור, ההמלצה היא לפחות ל-8 שיעורים בודדים בחודש.
22 צפייה בגלריה
(צילום: shutterstock)

התחברתם לראשונה למטבח? אפשר גם בריא וגם טעים

מהות הסדנה: איך לבשל בריא.
מי מעביר: אודי ברקן, דרך בית-הספר של FOODY.
מה לומדים: תזונה מופחתת סוכר, המתאימה לסוכרתיים, אבל גם לכל מי שרוצה לבשל יותר בריא.
איך מתנהל הקורס: הסרטון כולל חמישה מתכונים, מידע על אבות המזון, ושינוי תודעה, שגורם להפחתה בצריכת הסוכר.
מה אהבנו: שההדרכה בשפה ברורה ונגישה. בשונה מתכניות בישול, אין כאן דיבורי סרק, אלא הכל ממוקד בדבר עצמו: מתכונים בריאים ורעיונות והשראה למתכונים נוספים בסגנון.
מה פחות אהבנו: מרגיש קצר מדי בעבור הסכום הזה, ובהחלט היה 'טעם של עוד'.
22 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הקורס של אודי ברקן)
כמה טיפים מתוך הסדנה שתוכלו כבר עכשיו ליישם: סלט זה הרבה יותר ממלפפון-עגבנייה-גמבה ובצל. למעשה, כמעט כל דבר יכול להיכנס תחת ההגדרה של סלט: בין אם הוא חם או קר. זה שמבשלים בריא לא אומר שחייבים להתפשר על הטעמים. לחיתוך עצמו יש השפעה לא רק על הנראות, אלא גם על גם על חווית האכילה, מסתבר.
כמה זה עולה: 300 שקל לסדנה מצולמת של שעה, ללא מגבלת זמן צפייה.
כמה מילים על מנחה הסדנה: ברקן, סוכרתי בעצמו מגיל 17, התגלגל לתחום בעקבות הצורך בשמירה על רמות סוכר מאוזנות. הוא ספורטאי מילדות, עשה תואר ראשון בתזונה ותואר שני בבריאות הציבור, וכיום הוא שף ודיאטן קליני.
"אני אמנם מדבר בעיקר בסדנה על מזון, אבל מניסיון אישי שלי, הדבר הכי חשוב לשמירה על סוכר מאוזן אצלי היא ההקפדה על פעילות ספורטיבית בקביעות", אומר ברקן.
"בימים שאני לא עושה ספורט, אני מיד מרגיש את המדדים משתבשים. גם כאן כשאני בחו"ל, אני מקפיד על ספורט מדי יום".
גם חיים נטולי לחצים, עוזרים. "עכשיו למשל, אני נמצא כעת בפורטוגל, ואני מקפיד לעבור ממקום למקום מדי כמה חודשים", מוסיף ברקן.
"הקורונה, לא השאירה אותי בארץ, ובסגר הראשון הייתי במקסיקו. האון ליין מאפשר לי להעביר הדרכות וסרטונים בזום, כך שהשגרה שלי כמעט ולא הופרעה. בפורטוגל, מצאתי המון חיבורים מעניינים, בגלל שגם כאן המסעדות במשבר, אז אנשים שבעבר להשיג איתם פגישה היה כמעט בלתי אפשרי, פתחו לי כאן את הדלת".
לדברי ברקן, "כמי שהסתובב לא מעט בעולם, הקולינריה בישראל מטורפת, והאוכל באיכות גבוהה. בהרבה מקומות בעולם לא אוכלים כמעט ירקות טריים, בטח לא בארוחת הבוקר. יש לנו בסיס טוב לתזונה נכונה בארץ, והמטבח הים-תיכוני נחשב לבריא במיוחד".
מה אתה ממליץ למי שבייחוד בתקופת הקורונה מצא את עצמו אוכל יותר, ולא בהכרח בצורה בריאה?
ברקן: "אני חושב שבריא צריך להיות טעים, פשוט ונגיש. אני לא אומר לאף-אחד להתחיל להנביט קטניות או לשתות שייקים שלא אוהבים, אלא פשוט להוסיף עוד ירקות וקטניות לתפריט. האוכל צריך להיות בריא ונגיש. דבר נוסף, שחשוב לי להבהיר זה שחשוב לדאוג מראש לחומרי הגלם, ולבשל תמיד לכמה ימים. יש אנשים שההתעסקות עם האוכל על בסיס יומיומי, מרתיעה אותם, וגורמת להם לאכול בצורה פחות בריאה ומאוזנת. ברגע שהאוכל כבר במקרר, מסודר ומאורגן מראש, זה מונע בחירה במזונות פחות בריאים".
22 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הקורס של אפרת ליכטנשטט)

לא רק צילום אוכל: כך תצלמו בצורה מוקפדת יותר

מהות הסדנה: איך לצלם אוכל.
מי מעביר: אפרת ליכטנשטט דרך בית-הספר של FOODY.
מה לומדים: איך לעשות סטיילינג וצילום לאוכל עם מצלמה מקצועית או עם הסמארטפון.
איך מתנהל הקורס: סדנה מצולמת באורך של כשעה, הכוללת את כל שלבי הצילום.
מה אהבנו: שכיאה למוצר העוסק בצילום אוכל, יש כאן הקפדה גבוהה גם ברמת הביצוע של הסדנה עצמה. העובדה שהוא מצולם ולא ארוך מדי, מאפשר לחזור ולצפות בזה מספר פעמים, כדי להפנים. זה קריטי, לאור הנתונים הסטטיסטיים שאומרים ששלושה חודשים לאחר צפייה בכל הרצאה או סדנה, תזכור רק 15 אחוז ממנה, במקרה הטוב.
מה פחות אהבנו: המחיר. 300 שקל לסדנה של שעה, זה לא זול. ואולם, לאחר ששמעתי כמה עלה להפיק את השעה הזו (כ-100 אלף שקל, לאור העובדה שהקורס מצולם באולפן טלוויזיוני), הבנתי שיש הבדל בין לצפות בכמה סרטוני יוטיוב חינמיים או בסדנת זום מאולתרת, לבין מוצר מוגמר ומהודק.
אגב, תוצר הלוואי הוא שלומדים מצפייה גם איך אמורה להיות מצולמת סדנה מקצועית ומשוייפת, כזו שיש לה במאי, עורך, אפטריסט ורמת גימור גבוהה. בהחלט הרף שהוצב כאן, יכול לאתגר הרבה בעלי עסקים בתחום. אז אם אתם בעצמכם לפני צילום של סדנה, יש מה ללמוד מהביצוע.
22 צפייה בגלריה
(צילום: מתוך הקורס של אפרת ליכטנשטט)
כמה טיפים מתוך הסדנה שתוכלו כבר עכשיו ליישם: בשונה מצילום של כל מוצר אחר, הרי שאוכל הוא מוצר שקשה יחסית לצלם, באופן שיגרום להרגיש את המנה, להפוך אותה למגרה וללכוד את חווית האכילה. חוש הריח והטעם, לא קיימים בצילום, והדרך היחידה להעביר את החוויה היא ויזואלית. לכן, יש כללים ייחודיים לצילום אוכל. הנה כמה מהם.
ראשית, הכל מתחיל ונגמר באור. לכן, אור טבעי, לעולם יותר יחמיא לתמונה, מאשר אור מלאכותי. כדאי להתקרב לאחד מפתחי החלונות בבית, ולהגיף אותם חלקית עם וילון חצי-שקוף, אם השמש ישירה וחזקה מדי.
שנית, כדאי להשקיע בבחירת המפה, המפיות, כלי ההגשה, הפרחים, ולשנות זוויות צילום, עד שמוצאים את התמונה הטובה. ליכטנשטט, עד היום משקיעה כשעה רק ליצירת תמונה אחת. לכן, אל תצפו שתוך 2 דקות תגיעו לתמונה המושלמת.
שלישית, לא חייבים שכל הפריטים יהיו בתמונה. דווקא חיתוכים של כלים ומאכלים, יכולים לייצר תמונה מעניינת יותר.
רביעית, תשקיעו בזווית צילום מעניינות. די כבר עם צילום מלמעלה. יש עוד זוויות. מסתבר, אגב, שזווית של 45 מעלות היא הזווית שהכי מחמיאה לאוכל, אז נסו אותה מכל מיני זוויות שונות, ביחס למקור האור.
כמה מילים על מנחת הסדנה: ליכטנשטט הקימה בלוג בשם "אז מה את עושה כל היום?", שעסק במתכונים ובצילום אוכל.
"אמנם למדתי תקשורת חזותית בבצלאל, ועשיתי קורס תדמיתנות של משרד העבודה ובעקבותיו פתחתי סטודיו לשמלות כלה, אך מהר מאוד הבנתי שזה לא אני ומיד כשיצאתי לחופשת הלידה, סגרתי אותו", מתארת ליכטנשטט.
"במהלך חופשת הלידה הקמתי בלוג אוכל, בשלב שבו לפני 10 שנים זה היה יחסית תחום בחיתוליו בישראל".
"בעלי הוא שותף במסעדה, והוא הרוויח מספיק, כך שלא הייתי בלחץ להביא עוד משכורת הבייתה", היא מוסיפה.
"בשנים הראשונות, קצת התביישתי לומר שאני בלוגרית, והייתי אומרת את זה בחצי פה. אבל העולם מאוד השתנה, והיום בלוגרים כבר בקידמת הבמה".
בקורונה, הכל השתנה. "בעלי, שהיה אומר לי: 'אל תדאגי, אני יכול לפרנס אותנו לבד', כיום במצב שבו המסעדה שלו סגורה, ואני המפרנסת בבית", מציינת ליכטנשטט.
"אפשר לומר, שהבלוג והעשייה שלי התהוו מעצמם, בלי שהייתה לי שליטה מלאה על התהליך. כשפנו אלי מאתר פודיז להפיק את הסדנה, הסכמתי. עד היום אני לא מחזיקה ערוץ יוטיוב, כי אני חייבת שהתוצאה תהיה מיליון דולר. רק כשידעתי שההפקה תהיה ברמה טלוויזיונית, הסכמתי להיות מצולמת בווידאו. אני פחות רואה את עצמי נכנסת לעולמות ההדרכה, כי זה מקצוע בפני עצמו. אני בעיקר צלמת, יוצרת ואומנית. ולפני הכל, כך יצא, בלוגרית".
כמה זה עולה: 300 שקל לסדנה של שעה, דרך בית-הספר של FOODY.
22 צפייה בגלריה
הקורונה השמינה אתכם? תצטרכו לגייס משמעת עצמית כי אין פתרונות קסם
הקורונה השמינה אתכם? תצטרכו לגייס משמעת עצמית כי אין פתרונות קסם
הקורונה השמינה אתכם? תצטרכו לגייס משמעת עצמית כי אין פתרונות קסם
(צילום: shutterstock)

מנסים להרזות בשנה המאתגרת הזו? למדו יותר על תזונה

מהות הסדנה: איך לאכול מתוך מודעות, ולא מתוך דחף, ולשמור על רמות סוכר מאוזנות.
מי מעביר: אורטל רובינוביץ', דיאטנית קלינית, מתכנית הליווי של DayTwo.
מה לומדים: מדוע גם כשאוכלים 'בריא', אך לא בצורה מאוזנת, הסוכר יכול לזנק.
איך מתנהלת הסדנה: 'אחד על אחד' בזום, כשיש מספר חבילות שונות: 3-9 מפגשים.
מה אהבנו: לא כולם יודעים באמת מהם אבות המזון, מהן הכמויות המומלצות, כיצד ליצור שילובים שישביעו יותר לאורך זמן וגם מה עושים כשהרעב הוא רגשי.
שינוי תודעה בתחום התזונה, וחיבור בין הנפש לאוכל. כלומר: כיצד אנחנו אוכלים וחושבים על האוכל, כשהמטרה היא לשנות הרגלים, מתוך מודעות ושינוי גישה, ולא מתוך איסור או כפייה.
בסדנה מקבלים המלצות על מרווחים בין ארוחה לארוחה, מציאת תחליפים בקלות רבה יחסית והבנה של מהם הכמויות שבאמת דרושות לנו. לאורך השנים, מנגנון הרעב והשובע של רבים מאיתנו משתבש.
דרך תרגילים של אכילה מודעות, קשיבות למהו רעב אמיתי ומהו רעב רגשי, ניתן לשנות את הרגלי התזונה. גם אם לא תעשו מהפך של 180 מעלות, הרי שגם שיפור קטן עדיף מכלום, בייחוד בתקופה זו המלווה במתחים נפשיים רבים, שאצל רבים מוצאים פורקן באוכל.
הנחיות התזונה, מתבססות על מדע שפותח במכון וייצמן, שעסק בחקר הרכב חיידקי המעי. על פי המחקר, התגלה שגילה שכל גוף מגיב אחרת, לעיכול המזון, כשבמחקר התמקדו בבדיקת רמות הסוכר הנוצרות בגוף לאחר האכילה, כמדד להתאמת התזונה.
ברגע שיש קפיצות סוכר חריגות (גם אם הן כתוצאה מאכילת מזונות בריאים, כמו פירות טריים), הן גורמות להשמנת יתר כתוצאה מספיגת עודפי הסוכר בגוף, העלאת סיכון לסוכרת, כבד שומני ומחלות שונות הקשורות למטבוליזם שלנו.
ברגע שמקפידים על כמות מאוזנת של פחמימה בכל ארוחה, מונעים 'זעזוע' לגוף. כלומר, יהיו אנשים שעבורם יהיה עדיף לאכול שני חצאים של תפוח עץ, בהפרש של כשלוש שעות, ולא תפוח שלם בבת-אחת.
22 צפייה בגלריה
(צילום: יח"צ, באדיבות אורטל רובינוביץ ל-DayTwo)
מה פחות אהבנו: שהסדנה הזו פתוחה רק למי שעבר את הבדיקה מטעם DayTwo. גם מבלי לדעת מהו ההרכב המדויק של חיידקי המעי, זהו ידע בעל ערך שראוי שיונגש לכלל הציבור. וכמובן, שראוי היה שקופות-החולים יסבסדו בצורה משמעותית יותר בדיקות מהסוג הזה, המעודדות לדיאטה מותאמת אישית, ולא דיאטות גנריות, שלרוב נכשלות כעבור תקופה מסוימת. מוטב למנוע השמנה, מאשר לממן אחר-כך את כל המחלות הנובעות ממנה.
כמו כן, אם חשבתם שהעובדה שתבצעו בדיקה ותעברו סדנה תגרום לכם לרדת במשקל אוטומטית, זו טעות. יש לכם חלק גדול בזה, מבחינת משמעת עצמית, דיוק ופתיחות לשינויים.
בחרנו בכל זאת לציין את הסדנה הזו, כדי שיותר ויותר דיאטניות קליניות יציעו מוצר מהסוג הזה, כי בהחלט יש לו ערך. הנה עוד דוגמה לתחום שברגע שתיעשה בו מהפכה, המחירים ירדו. בדיוק כמו שקורה בימים אלו עם אפליקציות בתחום הכושר, המציעות שיעורים מוזלים משמעותית ממה שהיינו רגילים לשלם בעבר, ו'שוברות' את השוק.
כמה טיפים שתוכלו כבר עכשיו ליישם: נסו לשמור על מרווח של כשלוש שעות לפחות בין ארוחה לארוחה. העדיפו ארוחות הכוללות את כלל אבות המזון (פחמימה, חלבון ושומן), אל תמהרו להוציא שומן בריא מהתפריט שלכם, זה יגרום לתחושת שובע וימנע מהסוכר לקפוץ כעבור שעה, ולגרום לכם להתקפי רעב. נהלו יומן אכילה, לפחות לתקופה קצרה, זה יעלה משמעותית את המודעות שלכם לגבי מה שאתם אוכלים. נסו רק לאכול, בזמן שאתם אוכלים, להתרכז בטעמים, בלעיסה ובתחושת השובע שלכם תוך כדי הארוחה. אכילה תוך כדי שיחה, קריאה או צפייה במסכים – תגרום לכם לאכול יותר, ולהיות רעבים מהר יותר, בהתאם.
כמה זה עולה: 200-280 שקל למפגש, בהתאם לכמות המפגשים שבמסלול שבחרתם. כמו כן, יש לבצע את בדיקת חיידקי המעי המקדימה, שהיא כלל לא זולה. אמנם קופת-חולים כללית וחלק מביטוחי הבריאות הפרטיים מסבסדת אותה חלקית, אך המחיר עדיין גבוה יחסית, ועולה 1,350 שקל לפני הסבסוד, וכ-800 שקל לאחר הסבסוד.