שתף קטע נבחר

לחזור הביתה בימי הקורונה

הנפקת אישורי חירום, טיפול במשפחות עם ילדים ללא אזרחות ואפילו סיוע בקבורה בישראל. המחלקה הקונסולרית בקונסוליה הכללית בניו יורק עובדת בחודשים האחרונים מסביב לשעון כדי לסייע לישראלים לחזור הביתה. סיקור מיוחד

החודשים האחרונים היו רצופי קשיים, מכשולים ובעיות לא צפויות שצצו לחיינו כישראלים בארה"ב. רבים מהקוראים שורות אלו בוודאי פנו למחלקה הקונסולרית של הקונסוליה בניו יורק בתקווה להסדיר מסמכים או לקבל אישורים מיוחדים ומצאו את עצמם אורזים מזוודות ונוסעים למשפחה בישראל. עבור כל אחד מאיתנו זה נראה היה כמו משימה בלתי אפשרית.

 

אבל איך זה נראה מהצד השני? הקונסולית לעניינים קונסולריים, אורית שני, מספקת לנו הצצה לחוויה שלה מהחודשים האחרונים. הקונסוליה בניו יורק מטפלת בישראלים ובאזרחים זרים המעוניינים להגיע לישראל לא רק מניו יורק אלא גם מאוהיו, דלאוור, פנסילבניה וניו ג'רזי. "ניו יורק היא הקונסוליה הגדולה בעולם בהיקף העבודה בזמן שגרה. מאז תחילת המגיפה התווספה לנו עבודה בכמות הגבוהה פי 3 לפחות מהשגרה, כי למעשה כל אלו שלא היה להם בעבר צורך בשירותים קונסולריים בעת נסיעה לישראל, כעת נזקקים לכך. טיפלנו ואנחנו עדיין מטפלים במאות פניות ביום,״ מספרת שני.

 

"חשוב להבין שהמצב מאוד דינמי והחוקים משתנים. מה שאני אומרת לך היום, יכול להיות שונה לחלוטין בעוד שעה. זה לא תלוי קונסוליה, אלו הוראות שמתקבלות מהארץ בהתאם להערכות מצב. לדוגמה״, היא מספרת, ״אם הייתם מתקשרים בתחילת השבוע, הייתי מדברת איתכם על בידוד ביתי, השבוע זה משתנה וכולם יהיו חייבים לבידוד במלונית״.

 

hfdh ()
עמדת בדיקה בחזרה למדינת ישראל.

 

"בעבר, מי שהחזיק בדרכון אמריקאי לא נדרש לשום דבר בשביל לעלות על מטוס לישראל מלבד אותו דרכון, היום נאסרה הכניסה לישראל לכל מי שאינו נושא מסמך נסיעה ישראלי ולכן כל האוכלוסייה כאן, שרגילה לטוס לישראל ולבקר את המשפחה, נזקקת היום לשירותינו. חווינו ואנחנו עדיין חווים, לחץ מאוד משמעותי של פניות מצד ישראלים ובייחוד משפחות ישראליות שמרכז החיים שלהן פה- נישאו פה, ילדו כאן ילדים, חיו חיים שלמים אבל לא הגיעו מעולם לקונסוליה או למשרד הפנים בישראל כדי להסדיר מעמד. מדובר במקרים כמו רישום נישואים, גם כשאחד מבני הזוג אינו ישראלי, רישום ילדים כאזרחים ישראלים ועוד ועוד. אפשר להגיד שאנחנו חווים טירוף, כי המשפחות לא יכולות פשוט לקחת את הילדים ואת בני הזוג ולהגיע לישראל לבקר את המשפחה. טירוף שנמשך 8-9 חודשים, במהלכם עשרות אלפי אנשים נזכרו בשנייה האחרונה שהם בבעיה. חלקם מגיעים לשדה ומופתעים שלא נותנים להם לעלות לטיסה והם רצים אלינו שנטפל בהם.

 

צריך לזכור״, היא מוסיפה, ״שאנחנו לא עובדים במתכונת שגרה, אלא במתכונת חירום, כלומר תנאים שאינם מיטביים - קורונה, קפסולות וישנה מכסה מסוימת של אנשים שניתן לקלוט ביום אחד ולתת להם שירותים בגלל אותן מגבלות. עם כל הרצון הטוב שלנו אנחנו מוצאים את עצמנו בבעיה. קחי לדוגמא את כל מה שכרוך ברישום ילדים כאזרחים ישראלים. מגיעות אלינו משפחות עם ילדים, בכל הגילאים ומבקשות ביום אחד לרשום את הנישואים שלהם, לרשום את הילדים. לפעמים זה דורש להסדיר 15 שנה או 20 שנה אחורה. אנחנו נדרשים לרשום את הילדים ופתאום מגלים שחלקם חייבים בשירות צבאי ואז צריך להסדיר להם גם את המעמד הצבאי״, היא מסבירה. "יש מקרים שבהם נולדו ילדים לפני שההורים עדכנו את מעמדם כנשואים בקונסוליה, ואז צריך להוכיח שהילד נולד לא רק לאם אלא נדרשת הוכחה שבן הזוג הוא האב הביולוגי. זה אירוע מורכב. הם מגיעים ביום הטיסה, או יום או יומיים לפני הטיסה, ואחר כך מאוכזבים שפספסו אותה. לא הכל תלוי בנו. יש הרבה מקרים שההורים לא מצליחים להשיג מסמכים שמשרד הפנים דורש לטובת הסדרת המעמד, לדוגמה- תעודות לידה מקוריות עם אפוסטיל שהוא למעשה מסמך מקומי אמריקאי שמאפשר שימוש בינלאומי בתעודת הלידה - מסמך שבלעדיו לא ניתן לרשום את הילד כאזרח ישראלי.

 

בחודשים האחרונים קרה לנו לא פעם, שהורים ישראלים התקשרו ביום הטיסה בבקשה להסדיר מעמד לילדיהם ובגלל חוסר במסמכים, נאלצו לדחות את הטיסה. המשרדים בניו יורק בתקופה זו לא תמיד פתוחים והעומסים גדולים. לחלקם גם התוקף של הדרכונים האמריקאיים פג, לחלקם בכלל אין דרכון אמריקאי אז הם חייבים לקבל מאיתנו אישור כניסה לישראל. כנ״ל גם אותם אלה שקרובי משפחתם בארץ חוגגים אירוע או חלילה התאשפזו או נפטרו, ובגלל שטרם הסדירו מעמדם, הם אינם עומדים בקריטריונים לכניסה לישראל ולא יכולים לנסוע לאירוע. לצערי, אנחנו חווים לא מעט כעס שמופנה אלינו. בעצם, אנשים מתוסכלים כי הבעיה שלהם לא נפתרה בזמן בו ציפו שתיפתר. הם מבינים שהם עשו טעות, זה מסתכל אותם והם מפנים את הכעס אלינו. הם אלה שלא הסדירו את מעמדם כל השנים כנדרש, ואז נתקעו במצב חירום ונאלצו לשנות תוכניות". שני מזכירה שהצוות כאן בכדי לשרת את כולם, אך זקוקים לשיתוף פעולה מהציבור. ״אנחנו כאן כדי לתת את שירות מיטבי, אבל אנחנו קוראים לישראלים כאן להסדיר את מעמדם בזמן ולא לחכות לרגע האחרון. זה בלתי אפשרי לטפל בכולם כשהם באים בדקה האחרונה. אנחנו מוצפים בפניות ולא הגיוני שהטיפול במי שפנה לפני 4 שבועות מראש והגיש מסמכים בצורה מסודרת, נדחה בגלל שמישהו קבע טיסה ונרדם בשמירה״.

 

מקרים מיוחדים

מספר המקרים שאורית מציינת בפנינו הוא אינסופי ולא מדובר רק במשפחות עם ילדים שרצו להגיע לארץ. "סטודנטים למשל. יש הרבה מאוד סטודנטים שכל השנים הגיעו ללמוד כזרים בישראל, אבל עכשיו הם חייבים אזרחות ואינם יכולים לנסוע עם דרכון אמריקאי ואשרת סטודנט. היו כאלה שפספסו את שנת הלימודים כי הוריהם לא הסדירו את מעמדם של הילדים לאורך השנים,״ מספרת שני. "גם בפניות לעלייה רואים זינוק. לפי הנתונים של הסוכנות היהודית, הפניות בצפון אמריקה גדלו בכ- 400 אחוז. זו תוספת רצינית. אנשים הבינו שאנחנו במצב משבר, כמו מלחמה, והם צריכים לשמור על האופציה הישראלית שלהם. היו גם מקרים מצערים. קיבלנו המון פניות הקשורות בהבאה לקבורה בישראל. בשנה רגילה אנחנו מטפלים בכ-שבע מאות מקרים של הבאת ארונות לקבורה בישראל. בדרך כלל אין שום בעיה, אבל עכשיו, הקרובים של הנפטר מעוניינים לנסוע עם הארון לישראל כדי לקבור אותו ולחזור. אותם מלווים, בחלק מהמקרים לא יכולים לנסוע כי הם אינם אזרחים ואין להם דרכון ישראלי ולכן הם אינם יכולים לעלות על המטוס בלי אישור. כאן מדובר על טיפול מהיום להיום כי זו קבורה. צריך גם לזכור שלא מדובר רק בטיפול במלווה אלא גם בניירת של הנפטר״. סוגייה נוספת ששני מעלה היא זיופי מסמכים. ״נתקלנו בלא מעט זיופי מסמכים. הפונים חושבים שאם הם שולחים את הניירות, אז תוך דקה הם יקבלו אישור וזה לא יכול לקרות. לא כל האישורים בסמכותנו, הרבה אישורים צריכים להתקבל מהארץ וכל הניירת צריכה להיבדק על ידינו. אנחנו מתעוררים למאות פניות, וזה לא כולל את הטיפול בדרכונים, בויזות, באישורים נוטריונים ובכל הדברים האחרים שמטופלים בקונסוליה. ושוב, אנחנו בעיצומה של מגיפה, עובדים בקפסולות וזה מקשה עלינו לתת את השירות המיטבי אליו אנחנו שואפים. אנחנו מבקשים מהישראליםצ- תעזרו לנו לעזור לכם״.

 

סגנית הקונסולית, קסם מקובר, מספרת על מקרים דחופים שהמחלקה מטפלת בהם בשעות מאוחרות ובסופי שבוע."רק אתמול טיפלנו במקרה מצער של אישה שבעלה נפטר והיא תכננה לטוס מפלורידה לישראל עם הארון בטיסה של יונייטד. לצערנו, היא הורדה מהטיסה עם הארון, כי לא היה לה אישור כניסה לישראל. הנציג של יונייטד פנה אלינו ותוך כדי ההמתנה לטיסה הבאה טיפלנו ביחד איתו בהכנת המסמכים והוצאנו לה אישור לטיסה. היא עלתה על הטיסה הבאה״. היא מוסיפה ומתארת את הקשר עם חברות הטיסה: "אין ספק שנוצר קשר טוב עם יונייטד איירליינס לאורך התקופה, הם שותפים לכל הדרך. דוגמה ממקרה אישי- כשאני טסתי לארץ לביקור משפחתי ראיתי אישה שבוכה ליד הדלפקים של הצ'ק אין כי לא נתנו לה לעלות על הטיסה. ניגשתי אליה והתחלתי לבדוק איתה את האישור שניתן לה. מסתבר שנפלה טעות באישור שהיא קיבלה ממשרד הפנים. תוך כדי שאני בתהליך העלייה לטיסה טיפלתי באישור שלה. המצבים הללו קורים כי הדבר הראשון שאנשים עושים זה להוציא רק דרכון אמריקאי. הם לא חושבים שהם צריכים לעדכן את מדינת ישראל על נישואיהם ועל כך שנולדו להם ילדים,״ מספרת מקובר.

 

"הבעייה התחילה כשנכסנו למעשה למצב משבר, האמריקאים לא ניפקו דרכונים וכולם נהרו להסדיר מסמכים בקונסוליה. אחד הסיפורים שזכורים לי, הוא של צעיר ישראלי, בעל אזרחות גרמנית שבמהלך הטיול שלו בדרום אמריקה איבד את הדרכון הישראלי. ממש לפני סגירת הגבולות הראשונית הוא הצליח להזמין טיסת קונקשן לישראל מארגנטינה דרך ניו ארק. היה ברשותו רק את הדרכון הגרמני, הוא עלה על הטיסה, נחת בניו ארק אבל שם, לא הסכימו להעלות אותו לטיסה לארץ. זה היה בשעות הערב, היינו כבר בבית, נאלצנו לחזור לקונסוליה על מנת להכין מכתב רשמי ליונייטד שהוא אזרח ישראלי שאיבד את הדרכון שלו עם בקשה לעלות על הטיסה. כמובן שהוא עלה בסוף. עוד סיפור שזכור לי״, היא מוסיפה, ״הוא ממש מתחילת המגיפה, של משפחה שהאב הוא ישראלי, האם קולומביאנית והם מתגוררים בארץ. האמא הייתה בתהליך הסדרת מעמד ויש להם ילדות משותפות ישראליות. לאישה יש גם ילדה מנישואים קודמים שהייתה בדיוק בקנדה בלימודים בפנימייה. אחת מהבנות המשותפות שלהם חלתה בסרטן והם הגיעו לארה"ב לטיפולים. הם הביאו את הילדה מקנדה לארה"ב כי בית הספר שלה נסגר והם רצו לחזור לישראל. הבעיה הייתה שהבת הגדולה היא לא אזרחית ישראלית. אחרי שבוע לא קל שטיפלנו בבקשה שלהם מול משרד החוץ והפנים הם קיבלו אישור להיכנס לישראל״.

 

מקובר מציינת גם מקרים חיוביים: "פנה אלינו סטאז'ר לרפואה שנולדה לו כאן תינוקת ממש בתחילת המגיפה. הוא רצה לנסוע לארץ ולתגבר מחלקת קורונה באחד מבתי החולים אז עזרנו לו בזריזות עם הרישום של הילדה והנפקנו לו מסמך נסיעה״.

 

"תעזרו לנו לעזור לכם"

הקונסולית שני מבקשת לחתום בקריאה לישראלים: "אנחנו מבינים שאנשים חיים פה, ויש פה מאות אלפי ישראלים שזה מרכז החיים שלהם, אבל זו תקופה שטרפה את הקלפים לכולם. לכן, מעבר לזה שהסדרת מעמד מעוגנת בחוק, אני קוראת לאותם ישראלים לעשות זאת לטובתם ולטובת ילדיהם. ברגע שנולד ילד, ברגע שאתם מתחתנים, תעדכנו את רשויות מדינת ישראל. אנחנו רואים את המצב הבעייתי אליו נקלעים אלה שלא ביצעו את התהליכים הנדרשים בזמן ואנחנו לא תמיד יכולים לעזור. אנחנו מנסים לעזור, רוצים לשרת את הישראלים כאן על הצד הטוב ביותר ועושים כל מה שביכולתנו אבל כמו שאמרתי- תעזרו לנו לעזור לכם. אנחנו ביחד בסיפור הזה״.

 

לאתר הקונסוליה הכללית של ישראל בניו יורק ולמידע נוסף הקליקו כאן  

דואר אלקטרוני: consular.services@newyork.mfa.gov.il

טלפון: 212-499-5321

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים