שתף קטע נבחר

לא רצינו בחירות (עכשיו)

הכנסת בישראל התפזרה השבוע ומצביעים רבים מחפשים כעת כתובת חדשה, שאולי הפעם לא תכזיב ותעמוד בהתחייבויותיה לקהל הבוחרים שלה. מי השמות החדשים, המפלגות החדשות והמתמזגות לרשימות שיתמודדו לכנסת? כל הפרטים

ביום ה-21 במרץ 2020, מיד לאחר סיום סיבוב הבחירות השלישי עמד ראש הממשלה בנימין נתניהו מול המצלמות והבטיח קבל עם ועדה לבני גנץ, כי אם האחרון יסכים לממשלת "חרום לאומי", נתניהו יפנה את כסאו לאחר שנה וחצי "בלי טריקים ובלי שטיקים". ובכן, מאז נפל גנץ ברשתו, או יש שיאמרו בין מלתעותיו של נתניהו, אין יום בו לא מנסים נתניהו ונאמניו לשנות את ההסכם ולבטל את סעיף הרוטציה. ראש הממשלה, שהבטיח ממשלת "חרום" תתטפל במשבר הקורונה על נגזרותיו השונות ותעביר תקציב דו-שנתי, עשה כל מי שיכל כדי למסמס את התחייבויותיו וכדי לאנוס את "שותפו" להסכים לכל גחמה שהעלה, שיכלה לסייע לו בענייניו המשפטיים, או כפי שאמר זאת כבר מישהו "אם לא היתה רוטציה, היה תקציב".

 

ביום שני כינס נתניהו מסיבת עיתונאים בה האשים את כחול לבן בפיזור הכנסת בטוענה כי גנץ חזר בו מהסיכומים ביניהם. טכנית הוא צודק (הפעם). נתניהו וגנץ הגיעו לסיכום שידחו את הדיום על התקציב בשבוע נוסף וכי גנץ יסכים להחלפת אבי ניסנקורן במישהו אחר מטעמו כשר משפטים. לבני גנץ נשארה מפלגה מדודלדלת שהקרעים בה מתרבים מיום ליום, בשלב מסויים הוא הבין כי אם יעז להביא את ההסכמות האלה אל חבריו, הוא ישאר ללא חברים וללא מפלגה.

 

ואם לחזור לסיבה האמיתית – עם הרכבת הממשלה בחודש מאי, נקבע בהתאם להסכם הקואליציוני כי תקציב המדינה לשנת 2019 יאוששר עד חוש אוגוסט, במתכונת של תקציב דו-שנתי. מיד לאחר השבעת הממשלה חזר בו הליכוד ודרש לאשר תקציב לשנה אחת בלבד, דבר שהיה מאפשר נסיגה מהסכם הרוטציה בין נתניהו לגנץ. בכחול לבן סירבו לדרישה החדשה וה"מפתיעה" ותקציב המדינה לא קודם. "פשרת האוזר" המפורסמת מחודש אוגוסט, האריכה מלאכותית את חיי הממשלה, על-ידי תיקון חוק יסוד הכנסת, ואפשרה את דחיית התקציב ואישורו בכנסת עד ליום ה-23 בדצמבר. חשוב להזכיר כי בשלב זה התקציב האחרון שאושר היה לשנת 2018, כלומר מדינת ישראל מתנהלת מזה שנתיים ללא תקציב מדינה!

 

 

 

 

hfdh ()
גדעון סער.

 

אז מה קרה עכשיו שהולכים לבחירות? הצעת חוק (פשרה) נוספת שהיתה נותנת ארכה נוספת לאישור התקציב עד ליום חמישי ה-31 בדצמבר, נפלה בקריאה ראשונה, עם רוב של 49 מתנגדים מול 47 תומכים. ההצעה כללה את אישור תקציב 2020 ביום האחרון של השנה (!) ואת אישור תקציב 2021 שבוע לאחר מכן (טריקים ושטיקים, כבר אמרנו?). מרגע שנפלה ההצעה, לא ניתן להעלותה שוב ועל כן לא ניתן לדחות את ההצבעה על התקציב.

 

איך נפלה הצעת החוק?

מספר נעלמים שפעלו מתחת לרדאר של יושב ראש הקואליציה וראש הממשלה. לכחול לבן היו שלושה "מורדים" שמאסו בממשלה, אסף זמיר, מיקי חיימוביץ' ורם שפע, אשר להבדיל מחבריהם שפשוט נעדרו מההצבעה, המתינו לשעת הכושר ואצו למליאה להצביע בסופה וחברת הכנסת מיכל שיר, אשר נמנית על נאמני גדעון סער וכבר הספיקה להודיע על הצטרפותה אליו. עמה נמנות גם חברות הכנסת יפעת שאשא-ביטון ושרן השכל שנעדרו אף הן מההצבעה וגם כן מצטרפות על גדעון סער.

 

נתניהו שם את מבטחו, בידידו החדש, עבאס מנסור וחבריו למפלגת רע"ם מהרשימה המשותפת, שמשתפים עמו פעולה, למורת רוחם של שאר חברי הרשימה המשותפת, אולם עבאס וחבריו, שהיו בטוחים כי ההצבעה נסתיימה, עזבו את משכן הכנסת ככל הנראה לפני תום ההצבעה והדרמה הגדולה שהתחוללה.

 

hfdh ()
בני גנץ.

 

ומה עכשיו? הבחירות מתקיימות 90 ימים בדיוק לאחר פיזור הכנסת, ביום שלישי, ה-23 במרץ 2021, אולם התאריך המעניין הוא דווקא הארבעה בפברואר שהוא המועד האחרון להגשת הרשימות לוועדת הבחירות המרכזית. כבר עכשיו בוחשים כולם בקלחת ורב הנסתר על הגלוי – נפתלי בנט, שנפגע קשות מפרישתו של גדעון סער מן הליכוד והכרזתו כי יתמודד על ראשות הממשלה, הודיע על כינוס מסיבת עיתונאים מיוחדת (הטור נכתב, אור ליום רביעי) ולא מן הנמנע כי לאחר הנזק שנגרם לו יודיע כי גם הוא בא להחליף את נתניהו. פוליטיקאים רבים חרדים לגורלם – האם בליכוד יתקיימו פריימריז, כפי שנהוג?! חוקת הליכוד הנה הגורם העיקרי שמזרים דם חדש בעורקי הליכוד, אולם לא בטוח שחברי הכנסת המכהנים ידחפו לכך, מאחר והם עשויים למצוא עצמם מחוץ לכנסת. הרשימה המשותפת, נמצאת על סף פירוק בגלל הרומן המתנהל בין מנצור עבאס, יו"ר מפלגת רע"ם לבין ראש הממשלה בנימין נתניהו, וכלל לא ברור אם תרוץ בהרכבה הנוכחי כרשימה משותפת. הנעלם הגדול הוא מה ימלא את החלל שמותירה אחריה כחול לבן – שמות רבים מסתובבים בחלל כשהבולטים שבהם הם עופר שלח, רון חולדאי, גדי אייזנקוט וציפי לבני. חברי כנסת רבים לא ישארו בכחול לבן כיום ויחפשו להם בית פוליטי חדש. מצביעים רבים מחפשים כתובת חדשה, שאולי הפעם לא תכזיב ותעמוד בהתחייבויותיה לקהל הבוחרים שלה. קשה לדעת מה יהיה, אך עד לתאריך הארבעה בפברואר 2021, נשמע על הרבה שמות שמצטרפים לרשימה זו או אחרת, על מפלגות חדשות ועל מפלגות שמתמזגות לרשימות שיתמודדו לכנסת.

 

ומה עם הקורונה? היא תאלץ לחכות קצת. נמשיך לעקוב ולעדכן.

 Kobi.cohen@gmail.com

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים