פסל נדיר של האלה האנטולית קִיבֶּלֶה (Cybele) מהמאה השלישית לספירה הושב לטורקיה, לאחר שבדיקה של רשות העתיקות לצורך אישור העמדתו למכירה פומבית העלתה כי מוצאו בטורקיה והוא הגיע לישראל לידיו של הרמטכ"ל לשעבר משה דיין בשנות ה-70 של המאה הקודמת.
הפסל של האלה קיבלה, סמל השפע והפריון, התגלה בישראל ב-2016 לאחר שאזרח ישראלי ביקש אישור מרשות העתיקות להוציא אותו מישראל כדי למכור אותו בבית המכירות כריסטי'ס בארצות הברית.
1 צפייה בגלריה
פסל של האלה האנטולית קִיבֶלֵה (Cybele) מהמאה השלישית לספירה
פסל של האלה האנטולית קִיבֶלֵה (Cybele) מהמאה השלישית לספירה
פסל של האלה האנטולית קִיבֶלֵה (Cybele) מהמאה השלישית לספירה
(צילום: באדיבות המשרד לביטחון המולדת בארה"ב)
במהלך בדיקת רשות העתיקות התברר כי הפריט הגיע לישראל לידיו של דיין, ובשלב כלשהו הועבר לאזרח שהחזיק אותו בביתו במשך כ-40 שנה עד שהחליט למכור אותו. בעקבות המידע פנו מפקחי היחידה למניעת שוד ברשות העתיקות דרך האינטרפול לרשויות הטורקיות כדי שיבדקו האם מדובר בפריט חוקי הניתן למכירה או בפריט שהוברח מטורקיה.
לאחר שהתברר שהפסל הוצא מהמדינה שלא כחוק, ובסופו של מאבק משפטי של ארבע שנים, הוצב הפסל ביום ראשון במוזיאון הלאומי באיסטנבול.
"משה דיין היה ידוע כאספן עתיקות וגם כשודד עתיקות, כפי שסיפר בספריו", אמר ד"ר איתן קליין, סגן מנהל היחידה למניעת שוד עתיקות ברשות העתיקות. "הוא השתמש בצבא כדי להבריח עתיקות ובמסוקים כדי להרים סרקופגים, כך שלא מפתיע שהפריט הגיע לידיו, למרות שאנחנו לא יודעים איך בדיוק. אני מקווה שכמו שאנחנו עזרנו להחזיר לטורקיה נכס תרבותי לאומי, כך מדינות אחרות יעזרו להשיב לישראל עתיקות ששייכות לה".