זה היה אמור להיות משחק הווידיאו הגדול ביותר של השנה, מהטובים שנוצרו מעולם, ובטח היקר שבהם; הפקת ענק, בסדרי גודל הוליוודיים ואף יותר. הושקעו בו כ־317 מיליון דולר — כמעט כמו הסרט היקר בהיסטוריה, "שודדי הקריביים 4", שעלה 378 מיליון דולר — ובהפקה היו מעורבים כ-500 מפתחים, תסריטאים, אמני אנימציה, מוזיקאים ושחקנים ידועים.
  • לא רוצים לפספס אף כתבה?
עוד כתבות למנויים:
אז איך קרה ששלושה שבועות לאחר ההשקה, "סייברפאנק 2077" הפך למה ש"ניו יורק טיימס" מגדיר כ"אחד האסונות הבולטים ביותר בהיסטוריה של משחקי הווידיאו", עורר גל של זעם מצד גיימרים בכל העולם, הוסר מהחנות של פלייסטיישן, הוליד אינספור התנצלויות וגרר תביעות משפטיות?
סייברפאנק 2077 - הטריילר
ההייפ סביב "סייברפאנק 2077" נבנה בהדרגה החל מחודש מאי 2012, אז הכריז על פיתוחו אולפן משחקי הווידיאו הפולני CD Projekt RED (בקיצור CDPR). שנתיים לפני הופעתו הוא זכה כבר ביותר ממאה פרסים בכינוסים ובמגזינים מקצועיים, והפך למשחק המדובר ביותר של העשור. לאורך השנים שוחררו לרשת טיזרים וקדימונים מלהיבים מתוכו, שתובלו בהערכות נלהבות ובשמועות מוגזמות.
אחרי דחיות חוזרות ונשנות לאורך השנים, במיוחד בשנה האחרונה, "סייברפאנק 2077" הושק סוף־סוף לפני כשלושה שבועות. המעריצים הנרגשים בכל רחבי הגלובוס לא הצליחו להתאפק: שמונה מיליון עותקים ממנו נמכרו ב-24 השעות הראשונות להופעתו, והם לבדם החזירו את ההשקעה האדירה בייצור ובשיווק הראשוני שלו. בתוך עשרה ימים הורדו או נרכשו יותר מחמישה מיליון עותקים נוספים. ההבטחה הייתה לחוויה מהפכנית, רחבת יריעה, שטרם נראתה במשחקים; עם אפשרויות התאמה אישית נרחבות, עם עלילה מושקעת ומרתקת, ועם "עולמות" עצומים שניתן לשוטט בהם בחופשיות.
המשחק הושק בכמה גרסאות — למחשב האישי, לקונסולות המשחקים Xbox One ופלייסטיישן 4, ולשירות הזרמת המשחקים של גוגל, "סטאדיה". במהלך 2021 הוא עתיד לצאת בגרסאות גם לקונסולות החדשות של סוני ומיקרוסופט.
אבל כגודל הציפיות כך עומק האכזבה: מרגע שחרורו של המשחק ב־10 בדצמבר, בסוף עונת קניות החגים הסוערת, הרשת מוצפת בקטעי וידיאו ויראליים המציגים אין-סוף תקלות ובאגים מביכים מתוכו, רובם בגרסאות לקונסולות. הם כוללים מכוניות שמתפוצצות ללא סיבה, אנשים העוברים דרך קירות, אויבים שלא מתייחסים לגיבור ומשימות שלא ניתן לסיים. הרוכשים מתארים משחק כמעט בלתי ניתן להפעלה. חברות ההפצה הגדולות מוצפות בבקשות להחזר כספי. שירות הלקוחות של סוני, שעומדת מאחורי החנות המקוונת של פלייסטיישן, קרס. בהמשך, בצעד חסר תקדים, הסירה סוני כליל את המשחק מהחנות. מיקרוסופט נמנעה מצעד דומה בחנות המקוונת שלה, אבל הבטיחה להחזיר כסף לרוכשים המעוניינים בכך והוסיפה למשחק הערת אזהרה.
3 צפייה בגלריה
תור לאירוע של הצגת המשחק. הייפ מטורף שהתחלף בזעם
תור לאירוע של הצגת המשחק. הייפ מטורף שהתחלף בזעם
תור לאירוע של הצגת המשחק. הייפ מטורף שהתחלף בזעם
(צילום: Shutterstock)
בנוסף לכל הצרות האלה, ליאנה רופרט, עיתונאית במגזין משחקי הווידיאו האמריקאי Game Informer וחולת אפילפסיה, קיבלה התקף בזמן שסקרה את המשחק, בשל חשיפה לרצף מסחרר של אורות מהבהבים באדום-לבן. בתגובה, CDPR הציעה סיוע לעיתונאית, פירסמה אזהרה פומבית בעניין, ואף הוציאה עדכון מהיר להפחתת הסיכון לתסמינים אפילפטיים.
כל זה היה קצת יותר מדי: CDPR נאלצה להתנצל, והתחייבה לתקן את כל הבאגים בעדכונים שיוזרמו בינואר ובפברואר. בינתיים היא הציעה לרוכשי המשחק המעוניינים בכך החזר מלא.
CDPR הפולנית נחשבת זה שנים ליקירת התעשייה: יצירתית במיוחד, אחרת. חברת האם שלה, שנוסדה על ידי מרצ'ין איווינסקי ומיכאל קיצ'נסקי, הוקמה אמנם בוורשה ב-1994 כחברה לתרגום ולשיווק משחקים מארה"ב, אבל השניים החליטו בהמשך להתמקד דווקא בפיתוח משחקים. המשחק הבולט הראשון שלהם, ששוחרר ב-2007, התבסס על The Witcher, סדרת ספרים פופולרית של הסופר הפולני אנדז'יי ספקובסקי. הוא היה איטי ומגושם, אבל עורר עניין במקוריות שלו.
ב־2015 הגיע The Witcher 3: Wild Hunt, שבו הצליח האולפן להעשיר את ז'אנר משחקי התפקידים עם עלילה מעניינת, עולם עשיר ומפורט ואופציות בחירה רבות, המשדרגות את החוויה. המשחק, הנחשב אחד ממשחקי הווידיאו הטובים בכל הזמנים, הצליח כל כך, עד שתרם בוודאי להחלטה של "נטפליקס" להפיק סדרה בעקבותיו. גם The Witcher 3 כלל באגים, אבל אלה תוקנו במהירות בעדכוני המשך, מה שהוציא לחברה שם של מי שיודעת לתמוך במוצריה.
"סייברפאנק 2077", שהעבודה עליו החלה עוד לפני הופעת The Witcher 3 הפופולרי, מבוסס על רעיון שנלקח ממשחק תפקידים שולחני בשם "סייברפאנק". הוא פותח על ידי מעצב המשחקים מייק פונדסמית', מציג עולם עתידני בעיר דיסטופית קודרת, ומשלב אלמנטים מהלהיטים הגדולים של ספרים וסרטים מז'אנר המדע הבדיוני, בעיקר משנות ה־80: חיבור של "מטריקס", "בלייד ראנר", "שליחות קטלנית", ועוד. פונדסמית' עצמו, אגב, החל לייעץ לפרויקט בשנת 2012, והוא גם מופיע כדמות במשחק.
"סייברפאנק" ("פאנק קיברנטי"), למי ששואל, הוא תת-סוגה בספרות המדע הבדיוני שהתפתח בשנות ה־70 וה־80. בדרך כלל הוא מתאר עתיד דיסטופי, חברה מנוכרת וטכנולוגיה מתקדמת, יצורים ביוניים, וממשקי אדם-מכונה. תאגידי־על וערי ענק תמיד יככבו בעלילה.
גם בעתיד הדיסטופי של "סייברפאנק 2077" תאגידי ענק שולטים בעולם. השחקנים נכנסים לנעלי V, שכיר/ת חרב במטרופולין העתידני נייט־סיטי. V מסתבך/ת עם אחד התאגידים הגדולים ביותר וכן עם ג'וני סילברהנד, זמר-מורד-טרוריסט בגילומו של קיאנו ריבס ("מטריקס"). הדמות של V ניתנת להתאמה אישית מלאה: זכר? נקבה? טרנסג'נדר? מה שתרצו, כולל התאמה של איברי המין. את העלילה (המרתקת) אפשר לבחור מתוך כמה אופציות, והיא מכתיבה את אופי היחסים הנוצרים בהמשך בין הדמויות.
3 צפייה בגלריה
גם קיאנו ריבס לוהק להפקה היקרה
גם קיאנו ריבס לוהק להפקה היקרה
גם קיאנו ריבס לוהק להפקה היקרה
(צילום: CD Projekt RED)
CDPR הלכה בגדול, בלי לחסוך בשום תחום. פסקול המשחק מכיל שירים וקטעי מוזיקה מקוריים שהוזמנו מיוצרים כמו ריפיוזד, גריימס (שגם דיבבה את אחת הדמויות), אייסאפ רוקי ונינה קרביץ. כמחצית מהתקציב המתוכנן יועד לשיווק. כך למשל, כ-2.5 מיליון דולר הוצאו על פרסום לאורך ארבעה שבועות בשלט אלקטרוני ענק בטיימס סקוור בניו־יורק.
השחקן קיאנו ריבס גויס לגילום סילברהנד. ריבס בילה 15 יום באולפנים בהקלטות וב"לכידה" ממוחשבת של תנועות הגוף האופייניות לו. לתכנון העיר הווירטואלית נייט־סיטי נשכרו מתכננים עירוניים. מעצב המכוניות האיטלקי מרצ'לו גנדיני, שעיצב את מכונות הלמבורגיני של שנות ה־80 וה־90, אחראי לעיצוב כלי הרכב המופיעים במשחק. החברה קיבלה גם סיוע מיוחד מממשלת פולין, בסך שבעה מיליון דולר, שהוקדש לפיתוח "מנוע משחק" ייחודי משלה, REDengine 4.
בנוסף לשני האולפנים של החברה בוורשה, במארס 2018 נפתח אולפן נוסף בעיר ורוצלב. זה לא הספיק — CDPR הזמינה חברות נוספות להשתתף בפרויקט: הסטודיו הקנדי Digital Scapes סייע בפיתוח כלי משחק, ענקית המעבדים הגרפיים Nvidia עזרה בהטמעת טכנולוגיית "מעקב קרניים" שמספקת השתקפויות כמו־אמיתיות, ו־Jali Research סייעה לסנכרון תנועות השפתיים לכל אחת מעשר השפות שאליהן תורגם המשחק. התסריט נכתב בפולנית וצוות נפרד תירגם את הדיאלוג לאנגלית. בהקלטת הדיאלוגים שותפו שחקנים מפולין ומבריטניה.
אף שכלפי חוץ הפגינה הנהלת החברה שליטה במצב, "ניו יורק טיימס" דיווח השבוע כי האווירה בתוכה הייתה שונה לגמרי: המפתחים היו מודאגים מההבטחות חסרות הכיסוי. עובדים לשעבר אמרו לעיתון כי פיתוח "עולם" המשחק, שאמור לאפשר התאמה אישית בלתי מוגבלת, לא התקדם כמצופה. גם עזיבתם של מנהלים בכירים הייתה אמורה להציב תמרורי אזהרה.
כבר ב־2019 החלו שמועות בתעשייה שלפיהן החברה מפגרת בהרבה אחרי לוח הזמנים המתוכנן. באתר Glassdoor, שבו עובדים לשעבר מתבקשים לדרג את המעסיקים הקודמים שלהם, דיווחו עובדים ב־CDPR על כאוס מאחורי הקלעים: לוחות זמנים חסרי שחר, מריבות בין בכירים, ותכנון לקוי. הדיווחים ברשת סיפרו על צוות הנדסי ותיק, שעזב את החברה כתוצאה מעומס עבודה מוגזם.
וכך, ברצף מביך של דחיות, תאריך ההופעה ה"סופי" של המשחק השתנה במהלך השנה שעברה שוב ושוב. הוא נקבע בתחילה ל־16 בינואר, נדחה ל־16 באפריל ואז נקבע מחדש ל־17 בספטמבר. מגפת הקורונה שלחה את כל עובדי החברה לעבודה מהבית — תירוץ מצוין לדחייה חוזרת, ל־19 בנובמבר. אבל אז סומן תאריך היעד האחרון באמת, 10 בדצמבר.
3 צפייה בגלריה
עיקר התלונות הם של שחקני הקונסולות
עיקר התלונות הם של שחקני הקונסולות
עיקר התלונות הם של שחקני הקונסולות
(צילום: Shutterstock)
על־פי המקובל בתעשייה, משווקות המשחקים נוהגות להעביר לעיתונאים עותקים לסקירה לפני ההשקה. מבקרי משחקים ברשת דיווחו השבוע כי באופן חשוד החברה הקפידה להעביר להם רק עותקים עם הגרסה למחשב, שבדיעבד התברר כי היא היחידה שהגיעה לקו הסיום עם פחות תקלות. סוקרים שניסו להשיג עותקים מהגרסאות לקונסולות נענו על ידי סטפני באייר, דוברת CDPR, כי החברה "תדחה את שליחת קודי הקונסולות עד קרוב להשקה" כדי למנוע את זליגתם. התרגיל הצליח: רוב המבקרים העניקו למשחק ציונים גבוהים במיוחד.
זעמם של הגיימרים גדול, כי נראה ש"סייברפאנק 2077" בגרסתו לקונסולות יצא לאור אף על פי שיוצריו ידעו היטב כי מדובר במשחק לא שלם. ההנחה היא שמנהלי CDPR השלו את עצמם כי יוכלו לנהוג כפי שנוהגות בשנים האחרונות חלק מיצרניות המשחקים: הן מוכרות במחיר מלא משחקים שטרם הושלמו, מתוך הנחה שעדכונים שיזרימו לגיימרים בתוך שנה־שנתיים כבר יעשו את העבודה. השיטה מוכרת, ואפילו נסבלת, אבל ב"סייברפאנק 2077", בשל היקף התקלות הגדול, היא הלכה צעד אחד רחוק מדי.
בימים האחרונים, אחרי שמניית חברת־האם של CDPR ירדה מאז תחילת דצמבר בכ־45% אחוז, כבר הוגשו נגדה כמה תביעות משפטיות ברחבי העולם — בין השאר בוורשה, בקליפורניה ובניו־יורק — בנוסף לאלפי בקשות להחזר כספי. משקיעים בחברה, המיוצגים על ידי עורכי־דין מובילים, טוענים כי המידע המטעה ששידרה כל הזמן, במהלך שהגדירו "הונאה מכוונת", הביא לכך ששווי החברה נופח לקראת ההשקה, מפחות מ־300 דולר למניה ליותר מ־400 דולר.
למייסדים איווינסקי וקיצ'נסקי יש עכשיו הרבה פחות משמונה שנים כדי לתקן את הבאגים.
פורסם לראשונה: 07:31, 01.01.21