האם הטלסקופ-רדיו הענק שבמצפה הכוכבים "ארסיבו" שבפורטו ריקו, שקרס לפני כחודש ייבנה מחדש? מושלת פורטו ריקו היוצאת הודיעה כי היא שואפת לבנות מחדש את הטלסקופ - שקוטרו היה 305 מטרים. עם זאת, היא אמרה שהתהליך יכול לקחת שנים רבות.

המושלת היוצאת, ונדה ואסקס גרסד, שסיימה את תפקידה בסוף השבוע, חתמה על צו לפיו פורטו ריקו שואפת להקים מחדש את הטלסקופ הענק. הטלסקופ קרס לאחר שפלטפורמת המכשירים שלו, השוקלת כ-900 טון והייתה תלויה בכבלים בגובה של 137 מטרים, פגעה בצלחת הענק שקוטרה 305 מטרים. בשל הקריסה הטלסקופ הוותיק - שפעל במשך 57 שנה - קרס וסיים את תפקידו.
לפי הצו, הטלסקופ החדש יהיה יעיל ומשוכלל יותר ובעל שדה ראייה רחב יותר. יהיו בו גם מערכות משוכללות יותר, שישמשו לתצפיות במערכות שמש אחרות ולזיהוי אסטרואידים המתקרבים לכדור הארץ.
1 צפייה בגלריה
נזק לצלחת. הטלסקופ לפני שבועיים
נזק לצלחת. הטלסקופ לפני שבועיים
הטלסקופ לפני הקריסה, לאחר שכבלים פגעו במרכזו
(צילום: AFP)
בשלב ראשון יוקצו 8 מיליון דולר על מנת לפנות את הריסות הטלסקופ שקרס וגם להתחיל בעבודות שיקום במקום. ואסקס גרסד אמרה כי המימון הוא מעודפי תקציב משנים קודמות. לדבריה, התקציב ישמש לפינוי פסולת ממקום הקריסה ולעבודות שיקום בסביבה הקרובה לטלסקופ, שייתכן שנפגעה מהקריסה.
על פי ההערכות, עלות בניית טלסקופ תגיע למאות מיליוני דולרים והמושלת היוצאת לא פירטה מהיכן יגיעו הכספים. לפי ההערכות הכסף יגיע מגופים פרטיים, אך גם מממשלת ארצות הברית. אחרי הקריסה הועלו הערכות כי בניית טלסקופ חדש תעלה כ-350 מיליון דולר.
הרדיו טלסקופ שקרס נחנך ב-1963 ובמשך 57 שנה נערכו כמה מהמחקרים האסטרונומים הבולטים.