6 צפייה בגלריה
אכיפת משטרה בחוף הים בתל אביב
אכיפת משטרה בחוף הים בתל אביב
שוטרים בחוף הים בתל אביב בסוף השבוע
(צילום: מוטי קמחי)
הסגר החלקי לא הוביל לבלימת הזינוק בתחלואה, וביום שישי צפוי לצאת לדרך הסגר המלא: הממשלה מכונסת הערב (שלישי) לדיון על הידוק הסגר לנוכח העלייה בתחלואה, ובצל ההגבלות שהוטלו ביום ראשון שעבר ולפי שעה לא הניבו תוצאות. לפני תחילת הישיבה סיכמו ראש הממשלה בנימין נתניהו ויו"ר כחול לבן בני גנץ כי ביום שישי יחל סגר מלא, שיכלול גם סגירה מלאה של מערכת החינוך. הממונה על המאבק בקורונה פרופ' נחמן אש ביקש להתחיל את הסגר כבר ביום חמישי.
גנץ אמר לנתניהו בשיחתם שהוא דורש שהסגר יוגבל בזמן ולא ביעד של תחלואה. הסרת התנגדותו של גנץ לסגירה מלאה של מערכת החינוך סוללת את הדרך להידוק הסגר. עם זאת, גנץ לא אמר מפורשות אם הוא תומך גם בסגירת הכיתות הנמוכות וגני הילדים.

בתום התייעצות של שרי כחול לבן הוחלט שהם יתמכו בסגר מלא למשך 10 ימים - מיום שישי הקרוב ועד יום ראשון, 17 בינואר. גנץ אמר שכחול לבן תתעקש על סגירת כל מערכת החינוך, כולל המגזר החרדי. כמו כן תדרוש המפלגה לאפשר את זכות ההפגנה בימי הסגר ואת המשך הדיונים במערכת המשפט.
בפתח הישיבה אמר נתניהו: "אם לא נפעל מיד נאבד מאות רבות של ישראלים שימותו, ואף יותר מכך. אנחנו במקום הראשון בעולם בחיסונים. אנחנו צריכים להיות גם במקום הראשון בעולם בהצלת חיים. המוטציה הבריטית יצאה משליטה. בתי החולים כבר מתריעים שאנחנו נכנסים לשלב מסוכן. במשרד הבריאות אומרים שאם לא נפעל מיד נאבד מאות רבים של ישראלים שימותו".
6 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו על לקראת הבחירות פונה למגזר הערבי: "אני רוצה תמיכה שלכם, חד משמעית"
בנימין נתניהו על לקראת הבחירות פונה למגזר הערבי: "אני רוצה תמיכה שלכם, חד משמעית"
"בואו נעשה מאמץ אחרון". נתניהו
(צילום: חסן שעלאן)
הוא פנה לאזרחים ואמר: "אני קורא לכל אזרחי ישראל - בואו נעשה מאמץ אחרון. סגר כללי בשילוב עם מבצע החיסונים. כך נחזור לחיים". אחריו אמר גנץ: "ניכר שצריך לעשות צעד מהיר דרסטי ורוחבי. אני מאמין שגם חברי הממשלה יבינו שצריך לעשות צעדים רוחביים על כולנו, לצערי גם במערכות החינוך".
ראש המל"ל מאיר בן שבת הזהיר את השרים: "מזמן עברנו את נקודת הפריצה של הגל הקודם ואנחנו נמצאים בנקודה יותר גבוהה מזו שנכנסנו אליה בסגר הקודם. מקדם ההדבקה גבוה - 1.27. לצערי אנחנו בעלייה מתמדת במקרי המוות". הוא גם הציג תרשים שלפיו ישראל נמצאת כעת במקום השלישי באירופה בתחלואה בקורונה.
6 צפייה בגלריה
נחמן אש
נחמן אש
"אנחנו מגיעים לשיא של חולים". פרופ' נחמן אש
(צילום: אבי חי )
פרופ' אש הסביר כי לפי מקדם ההדבקה הנוכחי, מספר הנדבקים יוכפל כל 12 יום. "יש צורך בסגר הרמטי, אנחנו מגיעים לשיא של חולים", הוא אמר. אש גם הזהיר מהעמוס על בתי החולים: "בגלל שהסגר הוא לא סגר אז יש המשך שירות רפואי שגרתי בבתי החולים, והעומס עליהם גדול. הייתי הבוקר בשערי צדק, ויש שם תפוסה של מעל ל-90 אחוז. יש להם יכולת להרחיב את מחלקת הקורונה, אבל זה יבוא על חשבון מחלקות אחרות בעלות תפוסה גבוהה גם כן".
לאחר מכן התריע אש מפני העלייה בתמותה והעומס הרב על קופות החולים ומערך הבדיקות. "אנחנו נמצאים סביב ה-30 מתים ליום. המספרים האלו יעלו מחר-מחרתיים. גם פה אנחנו קרובים לשיא של הגל השני. קצב הנפטרים ילך ויעלה ככל שהעומס על בתי החולים יותר גדול, כי היכולת להציל חיים יורדת מהעומס. גם בקופות החולים אנחנו מרגישים את העומסים. המעבדות לא עומדות בעומס, והמערכת לקטיעת שרשראות הדבקה נפגעת".
במצגת של פרופ' אש נכתבו ההגבלות החדשות שאותן הוא מציע. אלו כוללות את סגירת כל המסגרות והפעילות בתחום החינוך מגיל לידה, כולל מעונות יום, גני ילדים וכיתות נמוכות. זאת, פרט לחריגים בחוק (חינוך מיוחד, נוער בסיכון וכו'), פנימיות ששוהים בהן ברצף וללא אפשרות יציאה, ובחינות במקצועות בריאות בלבד.
6 צפייה בגלריה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מתחם חיסוני קורונה בבאקה אל גרבייה
מתחסנים ב"כללית" בבאקה אל גרבייה
(צילום: עידו ארז)
לצד זאת הציע לסגור לחלוטין את המסחר. לגבי מקומות עבודה הוא דרש להשאיר פתוחים רק את ה"חיוניים ביותר", וללא התקהלויות במקומות עבודה (עד חמישה אנשים בישיבה). הפרויקטור אש הציע גם לסגור את הספורט המקצועי בתקופת הסגר, שהוא מציע שיחל ביום שישי ויימשך 14 יום. בנוסף הציע לצמצם את ההתקהלויות - עד חמישה אנשים במקום סגור (במקום 10 כיום) ועשרה במקום פתוח (במקום 20 כיום).
בשלב זה החלו השרים להתווכח. השר לביטחון הפנים אמיר אוחנה שאל לגבי הגבלות על הפגנות ושרת התחבורה מירי רגב השיבה לו "הפגנות זה תמיד מעל החוק". שר הפנים אריה דרעי כעס על ריבוי הדוברים ואמר: "אני מציע ששר הבריאות יסכם את העמדה שלו. בכל הכבוד לא צריך לשמוע חמש-שש חוות דעת של מומחים". שרת התיירות אורית פרקש הכהן ענתה לו: "זו החלטה מאוד משמעותית ולי שווה עוד חצי שעה ולשמוע את כולם".
ראש צוות המומחים פרופ' רן בליצר ציין כי אם תחול עלייה דרמטית בתחלואה, כמו שקרה באזורים שבהם נפוצה המוטציה הבריטית, היא עשויה לבטל את ההשפעה המרסנת של החיסונים. הוא הוסיף: "קשה לי לראות שעוד יומיים נראה איזו השפעה דרמטית של הסגר האחרון. ההמלצה שלי זה לעבוד עם המלצות משרד הבריאות, אם נראה שינוי דרמטי עד יום שישי להשפעות הריסון אפשר להתכנס שוב ולהקל".
6 צפייה בגלריה
יולי אדשלטיין
יולי אדשלטיין
"ההפגנות הן סכנה". שר הבריאות אדשלטיין
(צילום: נדב אבס)
פרופ' ערן סגל ממכון ויצמן הדגיש: "סגירת מערכת החינוך רק במגזר החילוני במצב הזה לא תביא אותנו לתרחיש הרצוי. לכן ככל שהסגר יהיה יותר הדוק זה יעזור מאוד להתמודדות עם הזן הבריטי. האתגר של מקדם ההדבקה שלו טורף את כל הקלפים. התרחישים האלה כבר קורים בעולם, ואם לא ננקוט בצעדים הם יקרו פה".
מנכ"ל משרד הבריאות פרופ' חזי לוי התייחס למועד שבו החיסונים יאפשרו את הסרת ההגבלות: "חסינות עדר תושג כשיהיו חמישה מיליון מחוסנים. רק אז נוכל לפתוח את המשק. עד סוף ינואר נחסן כ-1.8 מיליון. אנחנו עושים מאמץ אדיר כדי להביא חיסונים נוספים מפייזר ומודרנה".
שר הבריאות יולי אדלשטיין אמר כי קופות החולים ובתי החולים נמצאים ב"קצה גבול היכול". הוא הוסיף: "אנחנו נמצאים במצב לא פשוט". הוא הוסיף כי בסגר הנוכחי צריכות להיות "אפס החרגות" וכי "אם אנחנו פוגשים מישהו ברחוב שאינו לובש מדים - צריך לשאול אותו מה הוא עושה מחוץ לבית".
6 צפייה בגלריה
יואב גלנט באולפן ynet
יואב גלנט באולפן ynet
הסיר את התנגדותו לסגירת מערכת החינוך. גלנט
(צילום: אבי מועלם)
אדלשטיין אף קרא לאסור גם על הפגנות ואמר: "אפידימיולגית ההפגנות הן סכנה. לא מבין למה צריך לאשר הפגנות? גם ככה נפלה הממשלה". עם זאת הוא הבהיר: "הלוואי והייתי יכול לבטל את ההפגנות, אבל אני לא יכול כי יגידו שזה סגר פוליטי וזה יפגע באמון הציבור. ואני מעדיף את אמון הציבור".
שר החינוך יואב גלנט אמר כי הוא לא מתנגד לסגירת מערכת החינוך, כולל גני הילדים, אך קרא לנצל את הסגר לחיסון המורים. "אם תלמידי ישראל ילמדו בהיקפים נרחבים - לא יתאפשר סגר כללי. כך נוכחנו בשבועות האחרונים. ולכן, למרות הצורך החיוני של התלמידים להגיע למוסדות החינוך - אני נאלץ לרתום את כל מערכת החינוך לצורך הלאומי של בלימת התפשטות המגיפה באמצעות סגר קצר ואינטנסיבי. אני דורש לנצל את תקופת הסגר הכללי על מנת לחסן את כל אוכלוסיית הגננות והמורים", אמר גלנט. שר האוצר ישראל כץ הסכים גם הוא לסגירת הגנים, לאחר שמוקדם יותר התנגד משרדו לצעד זה.
משרד האוצר התנגד לחלק מהצעדים שהוצגו. במצגת של ממלא מקום מנכ"ל משרד האוצר ערן יעקב נכתב כי המשרד מתנגד להחמרת ההגבלות על מקומות עבודה שלא מקבלים קהל, וכי העלות של צעד זה עלולה להגיע ל-4-3 מיליארד שקלים לשבועיים, "ללא תועלת בריאותית משמעותית". יעקב הוסיף: "אי אפשר להתעלם מהכול ולומר שאין חריגים. בלי חריגים המשק לא יכול לתפקד".

לקראת הדיון הציע משרד הבריאות להדק את הסגר ולהטיל את ההגבלות מוקדם ככל האפשר. אחת ההצעות שעלו הייתה לסגור את רשתות השיווק כל יום ב-19:00, וזאת כדי שלאנשים לא יהיה תירוץ לצאת מהבית בערב. לא ברור אם הם יציעו גם את סגירת בתי המרקחת ורשתות הפארם מדי ערב.
שר הביטחון גנץ שוחח היום עם הממונה פרופ' אש, שהציג בפניו את נתוני התחלואה. גנץ קיים התייעצויות על נושא החינוך ודן בין היתר בשאלה אם נכון להשאיר חלקים ממערכת החינוך פתוחה, או שנכון לסגור את כולה. הוא הסכים שיש להחליט על החרפה בסגר לנוכח הנתונים - וזמן קצר לפני הישיבה מסר את ההודעה כי הוא תומך בסגירה מלאה של מערכת החינוך.
כמו כן שוחח גנץ עם היועץ המשפטי לממשלה אביחי מנדלבליט ודן איתו בנושא השמירה על תפקוד מערכת בתי המשפט וחופש ההפגנה לאחר החמרת הסגר. היועמ"ש הבהיר לגנץ כי הגבלת זכות ההפגנה כרוכה בהכרזה על מצב חירום מיוחד, וכי בכל הנוגע להגבלת פעילות בתי המשפט והגבלת זכות הגישה לערכאות משפטיות, הדבר מצוי אך בסמכות שר המשפטים - תפקיד שבו מחזיק כעת גנץ עצמו. בעקבות זאת נמסר מטעמו של גנץ כי בכוונתו "למנוע פגיעה בשתי זכויות אלו כתנאי לכל מתווה של החמרה בסגר".
השתתפה בהכנת הכתבה: טובה צימוקי