ההורים החרדים לא המתינו להחלטתו של "שר התורה": אחרי שורת מסרים עמומים בעניין סגירת תלמודי התורה בתקופת סגר הקורונה, פרסם היום (ה') הרב חיים קנייבסקי קריאה לסגור את תלמודי התורה "לכמה ימים". במכתב שהוציא עם הרב גרשון אדלשטיין, אף הוא מבכירי הרבנים בזרם החרדי המרכזי, נאמר: "לאחר שבעוונותינו הרבים נאלצים תשב"ר (תינוקות של בית רבן) ללמוד בביתם לזמן קצר בגלל ריבוי החולים, על המנהלים והמלמדים עם ההורים מוטלת החובה לעשות כל מאמץ שחס ושלום לא ייגרם ביטול תורה של תשב"ר, ולעודד הלימוד והתפילות ביתר שאת וביתר עוז, ולפתוח מחדש את תלמודי התורה מיד כשמתאפשר".
<< הכול על העולם היהודי - בפייסבוק של ערוץ היהדות. היכנסו >>
ואולם נראה כי רבים בציבור החרדי, כולל בזרם הליטאי של הרב קנייבסקי, לא ממתינים להכרעת הרבנים, ובניגוד לסגרים הקודמים - מצביעים ברגליים. האווירה כעת במגזר היא כי הפעם - יותר מבעבר - מדובר במצב חירום של ממש, בעיקר בגלל נתוני התחלואה המבהילים בריכוזים החרדיים שממשיכים לשבור שיאים, והתפשטות המוטציות החדשות של נגיף קורונה.
ח', אמא מירושלים, סיפקה עדות מטרידה על הנעשה בתלמוד התורה של בנה, וגילתה: "הם קיבלו החלטה שלא לדווח להורים על מקרה של ילד חולה כדי לא להכניס את הכיתה לבידוד שיגרום לביטול תורה. לדעתי גדולי ישראל לא מודעים לסיכון הזה, ולכן לא מורים על סגירה מיידית של המוסדות. אני לא יכולה להרשות לעצמי את זה - וכמוני רוב ההורים, כנראה. הפעם הרצון לסגור את המוסדות לא מגיע מהמדינה, אלא מהשטח. מההורים".

"הרצון לסגור מגיע מהשטח"

ט', אם לארבעה, סיפרה כי החליטה על דעת עצמה שלא לשלוח את ילדיה לתלמודי התורה בימים האחרונים, והייתה נוהגת כך גם בלי סגר. "התחלואה בשכונה שלי קטסטרופלית ומוסדות החינוך הם מדגרה", אמרה.
"הם קיבלו החלטה שלא לדווח להורים על מקרה של ילד חולה כדי לא להכניס את הכיתה לבידוד שיגרום לביטול תורה. לדעתי גדולי ישראל לא מודעים לסיכון הזה, ולכן לא מורים על סגירה מיידית של המוסדות"
זאב, חרדי תושב פתח תקווה, הוסיף ביחס לדילמה של הרבנים כי "גם אם תהיה הוראה לפתוח את המוסדות - זה לא אומר שחייבים לשלוח". הוא הצהיר: "אני לא לוקח סיכון שהילד שלי יידבק או ידביק מישהו. בכל מקרה אני בבית בגלל הסגר, אז אשלים איתו את החומר שלומדים בכיתה".

אמא נוספת, נ', אמרה: "בחודש האחרון כל יומיים ילד אחר נכנס לבידוד. זו רולטה רוסית. אין דרך להימלט מזה. וגם אם נשלח את הבנים זה עניין של יום-יומיים עד שייכנסו שוב לבידוד. לא מתאים לי".

מצפים מהרבנים להשמיע קול ברור

הורים ואנשי חינוך רבים מתארים מצב בלתי אפשרי: כאשר מוסד אחד מחליט לקיים לימודים בניגוד להנחיות בשם מצוות הדת, הוא מאיר את תלמודי התורה הסגורים באור שלילי, כ"פשרנים", וממילא מתפתחת מעין תחרות בין כולם מי "צדיק" יותר. מכאן הדרך לתגובת שרשרת שקצרה, ומוסדות רבים שהיו מעדיפים לשבות, נאלצים בעל-כורחם לפעול כדי שתדמיתם הציבורית בקהילה לא תיפגע בטווח הארוך. זו הסיבה לכך שההורים אינם מסתפקים רק בהצבעה ברגליים, אלא מצפים מהרבנים הבכירים להשמיע קול צלול וברור שלמעשה לא יאפשר פתיחה - אף לא של מוסד אחד.
עד עתה, כאמור, זה לא קרה. לראש העיר ירושלים, משה ליאון, שנשלח שלשום לשכנע את הרב קנייבסקי לסגור את תלמודי התורה, אותת "שר התורה" כי הפעם יישר קו עם החלטות הממשלה, אך למנהל רשת חינוך גדולה שפנה אליו זמן קצר לאחר מכן - כבר הורה לפתוח את בתי הספר.
אמנם בהודעה רשמית שיצאה אתמול מבית הרב נכתב כי "יש לשמור ולהקפיד על הוראות הרופאים והתקנות שנקבעו בכדי לעצור את המגפה", אך גם היא רק תרמה לעמימות. ניסיון העבר מלמד כי ניסוח זה מתייחס רק לחובת הריחוק החברתי ועטיית המסכות, בעוד שלסוגיית קיום הלימודים ישנו דין אחר המתפרסם בנפרד - בדרך כלל בעל-פה.
במשרד הבריאות חוששים כעת ממצב שבו הרב קנייבסקי לא יאמר כלל דברים ברורים בעניין, ובכך יאפשר לכל אחד ממנהלי המוסדות ומההורים להעניק את הפרשנות הנוחה לו להוראה - כפי שקרה הבוקר. כך או אחרת, הדילמה נוגעת בעיקר לבתי הספר הפרטיים לבנים, ואילו הבנות, אצלן רציפות לימוד התורה חשובה פחות, יעברו ללמידה מרחוק.
זרמים אחרים במגזר, שאינם כפופים לרב קנייבסקי, צפויים בחלקם להשבית את הלימודים - כך, למשל, בחסידות גור, שמנהיגה, האדמו"ר, כבר הורה אמש (יום ד') על סגירת המוסדות ובתי הכנסת - וכך החרדים הספרדים, שבתי הספר שלהם נמצאים בפיקוח הדוק יותר של משרד החינוך ואינם נהנים מהפריבילגיה להפר את הנחיות הממשלה.