4 צפייה בגלריה
אליעזר ברלנד בבית המשפט
אליעזר ברלנד בבית המשפט
ישוחרר למעצר בית. הרב ברלנד
(צילום: עמית שאבי)
בית המשפט העליון הורה הערב (חמישי) לשחרר את הרב אליעזר ברלנד למעצר בית תחת תנאים מגבילים ובערבות של שני מיליון שקלים וחצי. ברלנד נמצא במעצר עד תום ההליכים, ומאושפז כבר שלושה חודשים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים.
בשל מצבו הבריאותי הקשה של ברלנד, נעתר השופט יצחק עמית לבקשתו והורה לבית המשפט המחוזי לשחררו למעצר בית. עם זאת, עמית דחה את השחרור בחודשיים, כדי שבית המשפט וברלנד יסכימו על הבית שבו ישהה במעצר, שצריך לעמוד בשורה של תנאים מחמירים.

כתב האישום נגד ברלנד הוגש במרץ 2020, בגין עבירות של קבלת דבר במרמה בנסיבות מחמירות ועושק. הוא מואשם בשורה של פרשות שונות, שלכולן דבר אחד משותף - הרב הבטיח הבטחות שווא לאנשים במצוקה שפנו אליו לקבלת ברכה ועזרה, בתמורה לקבלת סכומי כסף גבוהים. בית המשפט קבע כי הוא יישאר במעצר עד תום ההליכים, אך ברלנד ערער כמה פעמים על ההחלטה בעקבות מצבו הבריאותי.
השופט עמית קבע כי האישומים נגד ברלנד חמורים ומעידים על המסוכנות שנשקפת ממנו, ואף הזכיר את המצוד חוצה היבשות שהתנהל בחיפושים אחריו, כשנמלט מהארץ לאחר שנחשד בעבירות מין כלפי חסידותיו. "אין על המשיב מורא הדין ומורא מלכות", כתב עמית בהחלטתו, והדגיש כי מסוכנותו נובעת דווקא "כמי שנתפס כצדיק נערץ על ידי בני קהילתו ועל ידי תמימי דרך שעלולים לחזור וליפול ברשתו".
4 צפייה בגלריה
מחוזי ירושלים: ערעור בעניינו של אליעזר ברלנד והמעורבים בפרשה של ניצול אזרחים ועבירות מס
מחוזי ירושלים: ערעור בעניינו של אליעזר ברלנד והמעורבים בפרשה של ניצול אזרחים ועבירות מס
"הוכיח בעבר כי אין לתת בו אמון". הרב ברלנד
(צילום: שלו שלום)
עוד הוא הזכיר את האישום השני שבו מואשם ברלנד - בזמן שריצה עונש מאסר בכלא בין השנים 2016-2017, לאחר שהורשע במעשים מגונים, התקשר ברלנד מהכלא למקורב שלו והורה לו להפיץ הקלטה שבה קרא למאמיניו להחרים שני חסידים ו"לשבור להם את העצמות", רק כי כעס עליהם.
"המיוחס למשיב ממחיש את הקלות הבלתי נסבלת בה הוא נכון לפעול באלימות, גם כשהוא מאחורי סורג ובריח", כתב עמית. "לכך יש להוסיף חששות לשיבוש הליכי משפט, שהעיקרי הוא החשש להימלטות. המשיב הוכיח בעבר כי אין לתת בו אמון, וכי בכוחו וביכולתו להימלט אל מדינות הים, ולעבור מעיר לעיר וממדינה למדינה תוך שימוש במסמכים מזויפים".
4 צפייה בגלריה
שופט בית המשפט העליון יצחק עמית
שופט בית המשפט העליון יצחק עמית
שופט בית המשפט העליון יצחק עמית
(צילום: שלו שלום)
עם זאת, לאור מצבו הבריאותי החמור של ברלנד, השופט הורה לבית המשפט המחוזי לשחררו למעצר בית תחת שורה של תנאים מחמירים, ואף הורה לבחון אפשרות של השכרת חברת אבטחה חיצונית במקום מפקחים רגילים, לאור החשש מהימלטות של ברלנד.
"על חלופת המעצר להבטיח כי לא יתאפשר למשיב מגע עם צאן מרעיתו, אף לא לצורך מתן ברכות, ייעוץ, 'פדיון נפש' וכיוצא בזה, אם בתמורה או שלא בתמורה, אם במגע ישיר או באמצעות ה'זום', הטלפון הנייד, המחשב או באמצעים טכנולוגיים אחרים", הורה עמית. "מקום המעצר יהיה חסוי וסודי מפני צאן מרעיתו ואנשי קהילתו של המשיב, שיהיה נתון להשגחה קבועה של מפקחים מוסכמים שאינם קשורים לקהילתו".
4 צפייה בגלריה
אליעזר ברלנד נ. מדינת ישראל- ערר על מעצר עד תום הליכים
אליעזר ברלנד נ. מדינת ישראל- ערר על מעצר עד תום הליכים
"מצבו הבריאותי של ברלנד הידרדר". עו"ד עמית חדד
(צילום: אלכס גמבורג)
"לאור הסיטואציה המורכבת, ומבלי להידרש לשאלה אם ניתן להכיר בחלופת מעצר 'פרטית', יש לבחון בהקשר זה את האפשרות להסתייע בחברת אבטחה שאין למנהליה או בעליה קשר בינה לבין המשיב. לכל אלה יש להוסיף ערבויות צד ג' וכן הפקדה של שני מיליון שקלים וחצי", הנחה השופט.
עורכי הדין עמית חדד, נועה מילשטיין, אביחי יהוסף ואור פלד ממשרד חדד רוט שנהר ושות', המייצגים את הרב ברלנד, מסרו: ״בית המשפט העליון קיבל היום החלטה חשובה שהזכירה לנו שבמדינה דמוקרטית הערך העליון העולה על שאר הערכים הוא ערך החיים. לצערנו, במשך תקופת שהייתו במעצר מצבו הבריאותי של הרב ברלנד הידרדר מאוד ובחודשים האחרונים הוא מאושפז בבית החולים.
"מצב הדברים הוא שהרב ברלנד נמצא בסכנת חיים והמשך השהייה במעצר עלולה חלילה להכריע את הכף. אנו שמחים שבית המשפט העליון הורה על שחרורו וזאת לאחר שבית המשפט המחוזי יקבע את חלופת המעצר המתאימה״.