שתף קטע נבחר

קורונה 2021

השנה רק החלה ובניו יורק מספר החולים מזנק, המוטציה מתגלה וסכסוך בין ראש העיר למושל מסכן ומעכב את הפצת החיסונים. כל הפרטים

התמונות והדיווחים מישראל מציגים חלוקה נרחבת ויעילה ברוב המקרים של החיסונים הגד נגיף הקורונה, אך בארה״ב, נראה שיש כאוס גדול. עד סוף שנת 2020, אמרו בממשל, למעלה מעשרים מיליון אמריקאים כבר יהיו מחוסנים. השבוע, כשאנחנו כבר בתוך השנה החדשה, פחות מרבע ממספר האמריקאים המיוחל חוסנו. ניו יורק, שללא ספק שילמה את המחיר הכבד של המגפה, מחכה בשקיקה. מיליונים מצפים לקבל את החיסון בעוד שראש העיר של ניו יורק והמושל, לא מצליחים להגיע להסכמה בנוגע להפצתו.

 

רגע מביך נרשם השבוע כאשר גם ראש העיר וגם המושל קיימו תדרוכים ביום שלישי והציגו תוכניות מתחרות להגברת מאמצי הפצת החיסונים בשבועות הקרובים. "זה רגע לשותפות. מה שאנחנו צריכים זה החופש להתחסן", אמר דה בלאסיו לעיתונאים במהלך התדרוך היומי שלו בעירייה. בתגובה לביקורת שהוטחה לעברו מהעיתונאים על כך שלעיר לוקח יותר מדי זמן להקים אתרי חיסונים, הגיב דה בלאסיו בביקורת דווקא על המדינה, וטען שהנחיות המדינה בנוגע למי שיכול לקבל את החיסון מהוות את הגורם המעכב בדרך לחיסון אוכלוסית ניו יורק.

 

דגעגדע ()
מחכים לחיסון. ניו יורק, השבוע.

 

דה בלאסיו קרא למדינה להרחיב את הנחיות הזכאות לחיסונים, כך שבתי חולים עירוניים יוכלו גם הם להצטרף למאמץ ולחסן תושבים מבוגרים בעיר גם אם אינם מתגוררים בבית אבות. "תנו להם את החופש להתחסן, והם יחסנו אלפים, ועשרות אלפים, ואז מאות אלפים, ואז מיליונים. מה שהם לא צריכים זה שיזלזלו בהם", אמר דה בלאסיו. ההערות של ראש העיר נאמרו בתגובה לקריאות של המושל קוואמו שאיים לקנוס בתי חולים שלא מחסנים מהר מספיק. במהלך התדרוך, ביקר המושל את הנהלת בתי החולים במדינה. "בתי החולים שמחזיקים כבר את החיסון... אני צריך שהם ישימו את החיסון בזרועותיהם של אנשים, ואם הם לא יעשו זאת, הם יכולים לקבל קנס או שנוכל להשיב את ההקצאה", קרא המושל. זוהי כזכור, איננה הפעם הראשונה, או השניה שקואוומו ודה בלאסיו מתעמתים במהלך משבר הקורונה האכזרי. בתשעת החודשים האחרונים הם התפצלו והתנצחו בכמה נושאים, כולל השבתה של העיר, מתי לפתוח ולהשבית את בתי הספר ועוד.

 

חשוב לציין שעד כה, רק עובדי שירותי הבריאות ודיירי בית האבות זכאים לקבל את הזריקה. ובכל זאת, העיר בקושי עומדת בקצב. ובינתיים, בזמן שבראש שני מנהיגי הסטייט מתנצחים, בניו יורק נרשמים יותר ויותר חולים של קורונה והמוטציות של הוירוס מתחילות להופיע. השבוע נרשמו למעלה מ-8000 חולי קורונה מאושפזים בניו יורק. בתחילת השבוע אישרה המדינה את החולה הראשון שנושא את המוטציה של הוירוס שהתגלתה לראשונה בבריטניה.

 

מודיעין ישראלי בעקבות הוירוס

תניה אטיאס מייסדת ומנכ"לית חברת מדינט, חברת המודיין הרפואית הישראלית מספרת לנו על המאמצים לעקוב אחר המוטציות של הנגיף : "נגיף הקורונה מגלם בתוכו הפתעות ותפניות מהרגע שפרץ לעולם. בשלב זה של המגיפה״, היא מבהירה, ״כולם מבינים שלנגיף מאות אלפי מוטציות שלחלקן יש השלכות משמעותיות על התפתחות המחלה והתמודדות עם אתגרים חדשים. ידע ומחקר הם כוח, בעיקר במאבק מול התפשטות הנגיף ומול תופעת הפייק ניוז שצברה תאוצה וכוח מאז פרוץ הנגיף. במדינות רבות בעולם כבר הוקמו מרכזי מחקר שתפקידם לנטר ולבחון כל מוטציה חדשה של הנגיף, להצליב מול המידע האפידמיולוגי בשטח ולהיערך בצורה הטובה ביותר מבחינה אופרטיבית״.

 

במדינט ערכו סקירה של מאמצי הריצוף הגנטי במדינות שונות בעולם. המדינות הנסקרות נבחרו על פי היקף התרומה למאגרי השיתוף הבינלאומיים. בעוד שבבריטניה, החל מחודש מרץ, הארגון הלאומי The COVID-19 Genomics UK (COG-UK) consortium, הוא שמנהל את מאמץ הריצוף גנטי בממלכה ואחראי על חלק ניכר מן הרצפים המופיעים באתרי שיתוף המידע וגם באוסטרליה, הוקם ארגון ה- Communicable Diseases Genomics Network -CDGN, בתמיכה ממשלתית על מנת לאגד ולנהל את פעילות הריצוף הגנטי במדינה., כאן בארה״ב, בחסות ה-CDC הוקם ארגון ה-SPHERS האחראי על תיאום בין גופים שונים המבצעים ריצופים גנומיים. הארגון מייצר שיתוף פעולה נרחב ברחבי ארה"ב וכולל ארגונים פדרליים, מדינתיים, אקדמיים ומסחריים. ״הקורונה תישאר איתנו ככל הנראה לעוד זמן רב ורק בעזרת מידע מהימן נוכל להבטיח התמודדות טובה לטווח הארוך מול התפשטות הנגיף", מסבירה אטיאס. על פי המידע שנאסף, נראה שהמלצות החברה הישראלית כוללות הגדרת יעדים לאומיים לריצוף גנטי, כגון אחוז הדגימות המרוצפות מתוך כלל הבדיקות החיוביות בשבוע או הגדרת קריטריונים להתפרצות מקומית הדורשת ביצוע ריצופים גנטיים לנדבקים. מומלץ להקים מאגר לאומי של ריצופים גנטיים ולגבש צוות אשר יעסוק באנליזת הנתונים,

 

דגעגדע ()
מרכזי חיסון בניו יורק. "אני צריך שהם ישימו את החיסון בזרועותיהם"

 

זיהוי התפרצויות ומוטציות חדשות ופיתוח כלים. מומלץ לעודד חקירות בזמן אמת אודות מוטציות חדשות כולל בחינת יכולת ההעברה של הזנים בעלי המוטציה, יכולתם לחולל מחלה ומידת עמידותם לנוגדנים. כמו כן, יש לעודד שיתוף מידע במאגרים הבינלאומיים לצורך קידום המחקר בנושא ברחבי העולם ומעקב פעיל אחר מאגרים אלו לאיתור מוטציות חדשות אשר עלולות להגיע. יש לשקול שימוש בריצוף גנומי מהיר (עד 24-48 שעות) כפרקטיקה בשימוש בבתי חולים ובמוסדות סיעודיים על מנת לזהות התפרצויות הנגרמות כתוצאה מזיהום ב-SARS-COV-2 הנרכש בבית החולים. מידע זה יסייע לצוותי מניעת המחלות בבתי החולים להפעיל צעדים למניעת התפשטות המקרים במוסדם. מומלץ להשתמש בריצוף גנומי בעת חשד להדבקה חוזרת בנגיף (re-infection), במטרה לזהות אם מדובר בוריאנט שונה של הנגיף, מה שיאמת הדבקה חדשה. "אנחנו ממשיכים לעקוב בדריכות אחר הפרסומים בעולם בנוגע לדרכי הגילוי וההתמודדות עם המוטציות החדשות של נגיף הקורונה", מסביר ד''ר יותם בורנשטיין, מנהל מחלקת מחקר בחברה הישראלית. "לצד כמות רבה מאוד של מידע שמתפרסם על בסיס יומי ומאמץ בינלאומי משותף, עדיין מוקדם לסכם כיצד היווצרות המוטציות (מנגנון נפוץ וידוע בנגיפים רבים) תשפיע על ההתמודדות עם המגיפה. נציין כי בהחלט נראה שמבצע החיסונים העולמי מקרב אותנו לקראת חזרה לשגרה, אך על פי הנתונים שבידינו אנו רואים איך נגיף הקורונה נלחם חזרה - ועוד לא אמר את המילה האחרונה".

 

המושל קורא לממשל הפדרלי

אלפי מרכזים, החל מרשתות בתי מרקחת ועד מרכזי מוקדי רפואה בניו יורק, יהוו אתרים להפצת החיסון נגד הקורונה לקהל הרחב, על פי התוכניות שפורטו ביום שלישי על ידי המושל אנדרו קוואומו. כמו כן, ייפתחו אתרי דרייב-אין לחיסון במכללות ציבוריות ובקמפוסים באוניברסיטאות בדומה לתוכנית הבדיקות המתנהלת כבר חודשים ארוכים ברחבי המדינה. במקביל, תחנות משטרה, תחנות כיבוי אש וצוותי תעבורה , כמו גם איגודי מורים, התבקשו להקים מוקדי חלוקת חיסונים משלהם לעובדיהם.

 

חשוב לציין כי בעוד המדינה איתרה 3,762 מרכזים להפצת חיסונים כולל מרכזי טיפול סיעודי, בתי מרקחת, בתי חולים, מתקני טיפול דחוף ומרכזים קהילתיים. מתוכם, רק ל- 636 אתרים יש גישה לחיסון כעת. המאמץ להפצת חיסונים צפוי להיות התחייבות עצומה, כאשר יותר מ -19 מיליון תושבי ניו יורק יקבלו ברוב המקרים שתי מנות. עד כה, קיבלו תושבי ניו יורק כ-300,000 מנות בכל שבוע מאז שהגיע למדינה ואושרו לשימוש."אנו מקווים, מתפללים ומצפים שההיצע מהממשל הפדרלי מעביר לניו יורק, יגדל״, אמר קוואומו בתדרוך עיתונאים."אבל אנחנו צריכים שזה יגדל״. ניו יורק פועלת השבוע לסיים ולחסן את כל צוותי ודיירי בתי האבות. גם עובדי הבריאות רשאים לקבל את החיסון אך בעוד מוקצים להם כ-900,000 חיסונים, ישנם למעלה משני מיליון עובדים. ״היינו צריכים לוודא שזה בטוח. היינו צריכים לוודא שנוכל לעשות את זה נכון", אמר דה בלאסיו במסיבת העיתונאים שלו. "אבל עכשיו״ מודה, ״עלינו לרוץ לספרינט. אז זה עלינו. זה עליי, באופן אישי. אני לוקח אחריות מלאה. אני יודע שגם הנהגתה של מערכת הבריאות בעיר הזו עושה זאת״. המשמעות של הספרינט, להגדרת דה בלאסיו, היא שהעיר מחפשת כעת להקים מאות אתרי פופ-אפ לחיסון ברחבי העיר. כולם צפויים להיפתח בשבועות הקרובים כדי שתושבי ניו יורק יהיו זכאים לגשת ולקבל זריקה.

 

"מה שאתם עומדים לראות״, הבטיח ראש העיר, ״הוא מקום שאליו כל אחד יכול להגיע בכל שעה ביום, לקבל חיסון בחינם, לקבל אותו במהירות," אמר. "האתרים יהיו בכל חמשת הרובעים, אך אנו זקוקים לאישור ותמיכה של המדינה בכדי להניע את המאמץ הזה. יש לנו את היכולת." התכנית של המושל היא לחסן מיליונים של תושבי ניו יורק לאורך שנת 2021. המדינה אישרה השבוע קבוצה גדולה יותר של עובדי שירותי בריאות ועמדות חדשות לקבל את החיסון. האתגר הבא יהיה קביעת פגישות למה שיכול להסתכם בכמעט מיליון בני אדם בתוך שבועות ספורים.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים