שתף קטע נבחר

סיפור על אהבה וחושך

למרות הנסיון של פוליטיקאים רבים שנכוו מנתניהו, ולמרות האזהרות הרבות, יו״ר רע״מ, חבר הכנסת הערבי מנסור עבאס ממשיך לחמם את היחסים עם ראש הממשלה. הזירה הפוליטית בישראל מתחממת

מנסור עבאס, יושב ראש מפלגת רע"מ (הרשימה הערבית המאוחדת) ועד לא מזמן חבר כנסת אנונימי, הפך להיות השם החם כחלק מאסטרטגיית החיזור של ראש הממשלה בנימין נתניהו אחר המפלגות הערביות והציבור הערבי. עבאס, חבר כנסת טרי, שנבחר לראשונה במסגרת הרשימה המשותפת בבחירות לכנסת ה-21, שהתקיימו באפריל 2019, מוביל קו שלא מתיישב עם המדיניות שקבעו חבריו לרשימה המשותפת ומזה זמן רב מנהל שיח ישיר עם לשכת ראש הממשלה. זה לא סוד שראש הממשלה הוא אשף פוליטי. בכל מערכת בחירות, הוא מתמקד ב"אוייב" חדש. פעם זו איראן, פעם זה ארגוני זכויות אדם, פעם מערכת אכיפת החוק, אך לרוב הוא ממקד את מאמציו לפני הבחירות בהפחדה וביצירת דה-לגיטימציה של הקול של ערביי ישראל. בשנת 2015 היה זה בסרטון וידאו קצר שזכה לשם "הערבים נוהרים לקלפיות" בו המריץ את בוחריו לקלפי בטענה ש"המצביעים הערבים נעים בכמויות אדירות לקלפי, עמותות השמאל מביאות אותם באוטובוסים". במהלך שלוש מערכות הבחירות האחרונות היה זה המשפט הקליט "או ביבי או טיבי". נתניהו כפוליטיקאי מיומן עשה זאת כדי למנוע לגיטימציה של ממשלה שאינו עומד בראשה הנתמכת על-ידי חברי הרשימה המשותפת והמאמץ נשא פרי.

 

דגעגדע ()
יו״ר רע״מ, חבר הכנסת מנסור עבאס.

 

למרות שלא עלה בידו להרכיב קואליציה משך שלוש מערכות בחירות, קמפיין ההפחדה כנגד ערביי ישראל, גרם לדעת הקהל להשפיע על מספר פוליטיקאים שבסופו של יום, אכן מנעו הקמת ממשלה בראשות בני גנץ, בתמיכת הרשימה המשותפת. יועז הנדל וצבי האוזר שעזבו את רשימת תל"ם בראשות בוגי יעלון והקימו את סיעת "דרך ארץ" ואורלי לוי-אבקסיס שנכנסה על קולות בוחרי העבודה ומרצ וככל הנראה תשוריין ברשימת הליכוד בבחירות הקרובות. ראשי הרשימה המשותפת, בהובלה של איימן עודה ואחמד טיבי, הובילו קו נוקשה כלפי נתניהו ולראשונה אף הביעו תמיכה גלויה שבאה לידי ביטוי בהמלצה לנשיא המדינה על מועמד להרכבת הקואליציה – בני גנץ; אולם, מתחת לפני השטח, התקיים קשר סמוי בין לשכת ראש הממשלה לחבר כנסת טרי, מנסור עבאס שמו. רבים נחשפים לחברי הכנסת הערבים רק לאחרונה ולא ממש יודעים מה קורה ברשימה המשותפת.

 

הרשימה המשותפת היא בעצם סיעה ורשימה משותפת שמתמודדת בבחירות לכנסת ישראל וכוללת את המפלגות בל"ד, רע"מ, תע"ל וחד"ש. הרשימה התמודדה בבחירות לכנסת ה-20, בעקבות העלאת אחוז החסימה ל-3.5%, דבר שסיכן את הייצוג הערבי ואת הסיכוי של חלק מהמפלגות להיבחר מחדש לכנסת. הרשימה זכתה להצלחה והכניסה 13 נבחרים לבית המחוקקים הישראלי. בבחירות לכנסת ה-21 החליטו נציגי רע"מ ובל"ד להתפצל ולהתמודד כרשימה נפרדת, והדבר הוביל לפגיעה בייצוג הערבי לשמונה נבחרים בלבד. הדבק של חברי הרשימה המשותפת אינו חזק. מעבר לזיהויים כערבים-ישראלים, רב המפריד על המשותף – בל"ד היא תנועה לאומנית (אם להקביל, אז הם ימינה של ערביי ישראל), רע"מ, שנוסדה על-ידי אנשי הפלג הדרומי של התנועה האסלאמית, היא תנועה דתית (מקבילה לש"ס ולאגודת ישראל), חד"ש היא במקור מפלגה קומוניסטית ואילו תע"ל היא מפלגה שחרטה על דגלה את השתלבות ערביי ישראל בחברה הישראלית תוך שמירה על זהותם העצמית. לכל מפלגה מצע משלה ועמדות שונות ביחס למתרחש. הדוגמא הטובה ביותר היתה כאשר בחודש יולי האחרון התקיימה הצבעה בכנסת על החוק לאיסור טיפולי המרה. החוק עבר בקריאה טרומית למרות התנגדות החרדים (והקואליציה), ובתמיכת איימן עודה וסיעת חד"ש. סיעת רע"מ שהנה סיעה דתית התנגדה להצעת החוק.

 

ראש הממשלה חד החושים, אשר רבים, כולל ראשי הרשימה המשותפת, מודים כי עליית ההשתתפות בבחירות בקרב ערביי ישראל וכתוצאה מכך הגידול בכוחה של הרשימה המשותפת, הייתה בזכות הקמפיינים המפלגים שלו, הבין כי גם כאן הוא יכול להשתמש בטקטיקת "הפרד ומשול". נתניהו זיהה את מנסור עבאס בתור החוליה החלשה ומצא דרך לנהל איתו שיח ישיר, מעל ראשיהם של חבריו לרשימה המשותפת. נתניהו מנסה להציג פנים אחרות כלפי ערביי ישראל. השבוע חוסן, בחיסון נגד קורונה, הישראלי המיליון. "במקרה" היה זה תושב אום אל-פאחם וראש הממשלה היה שם להצטלם איתו. לביקור באום אל-פאחם קדם ביקור ביישוב טירה. ביקורו של ראש הממשלה בישוב ערבי, אחרי יותר משנה בה לא ביקר ביישובים ערביים, אינו מקרי. גם לא השתתפותו החריגה של ראש הממשלה בישיבה של הוועד למיגור אלימות בחברה הערבית שקדמה לפיזור הכנסת (בחודש נובמבר 2020), לא הייתה מקרית. בראשות הוועד יושב חבר הכנסת עבאס. עם מנסור עבאס, להבדיל מראש הראשות הפלשתינאית, מחמוד עבאס, אין לראש הממשלה בעיה לשוחח. אין כאן סיפור אהבה אלא שיקול אלקטורלי נטו – ראש הממשלה מנסה לחמם את יחסיו עם מפלגת רע"מ והרחיב את הקרע ברשימה המשותפת, כדי לעודד את פיצול הקולות בקרב ערביי ישראל. אם רע"מ יתמודדו עצמאית, יש סיכוי גבוה כי מספר המנדטים של המפלגות הערביות יצנח, בדיוק כפי שקרה בשנת 2019, אז זכו שתי הרשימות לשמונה מנדטים, אל מול שלושה עשר מנדטים, להם זכו בשנת 2015. האם נסיונותיו של נתניהו יצלחו?! סיכוי סביר שכן. למרות הנסיון של פוליטיקאים רבים שנכוו מנתניהו, ולמרות האזהרות הרבות, עבאס ממשיך לחמם את היחסים עם ראש הממשלה, מתוך כוונה אמיתית להיטיב את מצבם של ערביי ישראל. עבאס, תושב מע'אר שבגליל, מכיר היטב את מצוקת הציבור ומנסה לקדם את מטרותיו בצורה אחרת ושנויה במחלוקת מתוך תפיסה כי המצב הפוליטי לא הולך להשתנות ולדידו של מנסור, הוא כמשרת ציבור צריך לראות כיצד הוא מקדם את מטרותיו בכל דרך אפשרית. האם עבאס יצליח איפה שחבריו נכשלו?! ימים יגידו. בינתיים נדמה כי כמו רבים לפניו הוא נכנס למלכודת דבש שטומן לו הפוליטיקאי המיומן ביותר בישראל.

 

Kobi.cohen@gmail.com

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: AFP
בנימין נתניהו ובני גנץ.
צילום: AFP
מומלצים