חקלאים שחפרו בפרדס סמוך למפרץ מקסיקו גילו פסל אבן בדמות אישה, שגובהו כ-180 ס"מ. חוקרים מעריכים שמדובר ככל הנראה בפסל בדמות אצילה, אך לא פוסלים את האפשרות שמדובר בפסל של אלה או בשילוב של השניים.
2 צפייה בגלריה
גובהו של הפסל כ-180 ס"מ
גובהו של הפסל כ-180 ס"מ
גובהו של הפסל כ-180 ס"מ
(צילום: AP)
לדמות שגולפה יש שיער ארוך, המסמל ככל הנראה את מעמדה של האישה. העיניים של הפסל פתוחות לרווחה וכך גם הפה. החוקרים מהמכון הלאומי לאנתרופולוגיה והיסטוריה של מקסיקו - מעריכים כי הפסל גולף בין השנים 1450 ל-1521.
המקום שבו נמצא הפסל נמצא לא רחוק מאתר עתיקות מהתקופה האצטקית, ויש לו גם מאפיינים של אותה תקופה – בטרם הספרדים הגיעו לאזור. במקום שבו נמצא הפסל לא נערכו חפירות ארכיאולוגיות בעבר וייתכן כי הוא הגיע ממקום אחר.

2 צפייה בגלריה
הפסל שהתגלה במקסיקו
הפסל שהתגלה במקסיקו
הפסל שהתגלה במקסיקו
(צילום: AP)

הארכיאולוגית מריה מלדונדו ויטה כתבה: "היא יכולה להיות שליטה, בהתבסס על הלבוש שלה ואופן היציבה שלה". היא הוסיפה כי ייתכן שהפסל "הוא שילוב בין אלות לבין נשים בעלות מעמד פוליטי או חברתי גבוה".
פרופ' סוזן גילספי מאוניברסיטת פלורידה אמרה כי "ישנם לא מעט תיאורים קדם היספניים של נשים שליטות במקומות אחרים, הידועים יותר בקרב בני המאיה". היא הוסיפה שלא מדובר בהפתעה, כיוון שנשים היו שליטות באותה תקופה. "נשים זכו להערכה רבה בתקופה הקדם היספנית ואיבדו באופן דרסטי את מעמדן רק לאחר הכיבוש".