שר האוצר, ישראל כץ, התייחס היום (חמישי) בריאיון לאולפן ynet למענק החזרה לעבודה שמתוכנן עבור מי שהיה מובטל לתקופה ממושכת: "אני מכין תמריצים. יקבלו כפול - גם שכר וגם מענק".
כץ מדגיש כי לא כל מובטל יהיה זכאי לכך. "מובטלים כרוניים שלא עובדים במשך 75-100 ימים, אלה שיתקשו לחזור לעבודה, אלה שהעסקים למדו לעבוד בלעדיהם, בדרך כלל עם שכר נמוך - להם ניתן לפי הקריטריון את התמריץ", הוא מסביר. "אז יהיו לו גם את השכר וגם את התוספת לארבעה חודשים. מדובר באלפי שקלים. אז מי שמובטל יוכל לחזור לעבודה ותהיה לו גם מוטיבציה. ניתן להם תוך כדי עבודתם חלק מדמי החל"ת שנחסוך".
2 צפייה בגלריה
ישראל כץ באולפן ynet
ישראל כץ באולפן ynet
שר האוצר, ישראל כץ
(צילום: אבי מועלם)

בהתייחס לביקורת שנשמעה על ההחלטה לשלם דמי אבטלה למי שפוטר או הוצא לחל"ת עד יוני 2021 ואף מעבר לכך, כץ אמר כי הוא לא מצטער על כך. "אני גאה שאנו נותנים רשת ביטחון אישית, כלכלית לנשים וגברים, מאות אלפים שלא באשמתם הוצאו ממעגל העבודה, וברגע שהמשק נפתח הם חוזרים ומקצועות סגורים כמו תיירות, מסעדות, אולמות אירועים למופעים ואומנות, כל אלו ייפתחו, והתעופה - כולם יחזרו".
כץ ציין כי במקביל הוא מפעיל תוכנית הכשרה מקצועית חסרת תקדים בהיקפה, לדבריו, שכוללת שלוש זרועות - זרוע העבודה עם משרד העבודה, זרוע ההייטק עם משרד הכלכלה ואת הזרוע המרכזית של משרד האוצר. "התחילה לעבוד המינהלת להכשרה מקצועית, הציגו לי תוכנית של הכשרת אלפי חרדים, אלפי מובטלים, לקחת גם אקדמאים ואחרים ולנסות להכשיר אותם. מה רע בזה שחרדים וחרדיות יוכשרו לעבוד בהייטק? אותו דבר אחרים. אנחנו מייעדים להכשיר עשרות אלפי אנשים ולהביא אותם משכר נמוך, שזה שכר רוב המובטלים, לשכר הרבה יותר גבוה במקצועות יותר מועדפים".
על הטענות נגד פעולותיו הכלכליות בתחום הטיפול בקורונה והסיוע לעסקים הוא אמר כי "אנשים עושים פייק כלכלה, ואני מדבר בעובדות ומחזיק את כל המערכת הזאת. הרחובות ריקים. נכון, זה קשה, עסקים סגורים - אבל בתוך זה הם מקבלים, אני מוביל את הסיוע יחד עם ראש הממשלה והממשלה, אני מתאם עם גנץ, בהיבט הממלכתי לא הפוליטי, ביכולת. העברתי השבוע תוכנית סיוע של עד עשרות אלפי שקלים לעסקים ועצמאים. יחד עם זאת, אני מעביר חוקי תחרות, גם בימים אלה, במערכת הפיננסית, בתחום הבנייה והייטק כדי לדרבן את המשק לקראת חזרתו לפעילות".
2 צפייה בגלריה
עודדש מיר
עודדש מיר
מנכ"ל משרד האוצר המיועד, עודד שמיר
(צילום: בן גוטמן)
גם עיתוי החלטתו השבוע של שר האוצר כץ למנות את עודד שמיר למנכ"ל משרדו דווקא עכשיו, לקראת בחירות, עורר לא מעט תהיות, לצד תשבוחות. כץ טוען כי ההתקפות עליו לא ענייניות ונעשות במטרה לנגח אותו.
מבקריך אומרים שיום אחד ישראל כץ בא ושלף מועמד חדש, שהבאת מהיום למחר. אחרי זה אמרו שברחו לך כל ראשי האגפים, המנכ"לית התפטרה. "אדם אחד בלבד נזרק מהאוצר - שאול מרידור. הראיתי לו את הדלת ופתחתי בהליך הדחה. אף אחד אחר, היה עם המנכ"לית מה שהיה, הדברים הסתיימו בהסכמה, אני מכבד אותה - זה בכלל לא קשור".
מה אתה מצפה מהמנכ"ל החדש? אתה הולך איתו עכשיו למהלכים גדולים? "המנכ"לות כאן נדרשת כי משרד האוצר לא יצא לחופש. אני לא הולך להיות יו"ר מטה הבחירות, אני נשאר במשרד האוצר למרות שהייתי פעם קודמת, כי אני חייב להיות כאן. הציבור והבעיות לא יוצאים לחופש. תפקיד המנכ"ל הוא תפקיד משלים לשאר הדברים כאן".
חוסר ניסיון והיכרות עם המערכת בזמן הזה. "זה אדם עתיר ניסיון, ניהל חברות גדולות, הוא היה גם מנהל מרכז ההשקעות במשרד התעשייה והמסחר אצל אריאל שרון, היה יועץ מקצועי שם. היה עכשיו שש שנים יו"ר חברת נתיבי ישראל, אדם מקצועי ולא פוליטי, אעביר אותו בהליך מינוי תקין, ייבחנו כל כישוריו והוא יבוא לעבוד כאן. הניסיון להציג זה רק מראה על המגמתיות כאילו יש בעיות. אין שום בעיות".
כץ המשיך לתקוף: "כל התחזיות על קריסה והתמוטטות פשוט מתנפצות. רק השבוע עוד חברת דירוג, השלישית, פיץ' - שהיא חברה מחמירה, גם השאירה את דירוג האשראי של ישראל ברמתו הגבוהה ויוצא ששלוש חברות דירוג האשראי המובילות בעולם נותנות ציון לשבח ומשאירות את דירוג האשראי שלנו במקומו. זה אומר שהן מאמינות ביכולת של הכלכלה הישראלית, בניהול שלה, בסיוע, יחד עם שמירת מתווה הצמיחה, היכולת להחזיר גירעונות וחובות".
מה אנשים לא רואים? מה מפספסים בהתנהלות שלך? "מה שמניע אותם זו כוונת זדון פוליטית, ניסיון לנגח. משרד האוצר מתנהל היטב ביד רמה ומשיג תוצאות. גם במציאות פוליטית קשה של התפרקות הממשלה, של וטו הדדי שהיה קודם. היום ברור שהוויכוח היה פוליטי ולא כלכלי, אני הכנתי תקציבים, מאחר ואי אפשר היה להעביר בדרך הפורמלית, הצלחתי להעביר תקציב המשכי ל-2020 ול-2021, תקציב קורונה שמאפשר למשרדים לתפקד ומאפשר לי להמשיך את הסיוע לכל העצמאים, לבעלי העסקים הקטנים, הגדולים והבינוניים, ולמובטלים - להמשיך את אותו סיוע נדרש ונחוץ עד השפעת החיסונים והיציאה מהמשבר.
"כך שמי שמותח ביקורת, אם היא עניינית - ודאי, אבל אם אלה מתקפות שקריות - מה רע בזה שלקראת סיום מועד שלושת החודשים של מילוי מקום מנכ"ל משרד האוצר, הבאתי מועמד מצוין לתפקיד המנכ"ל שכולם משבחים את כישוריו?".