4 צפייה בגלריה
עב"מים עב"ם מסמכי CIA מסצ'וסטס 1952
עב"מים עב"ם מסמכי CIA מסצ'וסטס 1952
עב"מים בשמי מסצ'וסטס ב-1952
(מתוך אתר "בלק וולט")
האמת נמצאת שם בחוץ. בערך. אלפי מסמכי CIA בנוגע לעצמים בלתי מזוהים פורסמו השבוע כחלק מהתרת פרסום שלפי הסוכנות האמריקנית כוללת את כל מסמכיה בנוגע לעב"מים. המסמכים זמינים באתר Black Vault - ארכיון רשת של מסמכים ממשלתיים לא מסווגים. זאת, אחרי שמייסד האתר ג'ון גרינוולד ג'וניור קנה כונן תקליטורים שהכינו ב-CIA וכולל את מסמכי העב"מים. בסך הכול מדובר ביותר מ-700 קבצים.
חלק מהדיווחים, כולל אחד שתיאר פיצוצים מסתוריים בעיירה רוסית ואחר שבו תועד עצם מעופף ליד בירת אזרבייג'ן באקו, נראים ככאלה שלקוחים מספרות מדע בדיוני ולא ממסמכים ממשלתיים רשמיים. ב"גרדיאן" צוין כי מסמכים אחרים קשים לקריאה, ולא ברור מה בדיוק כתוב בהם, או למה שימשו. "ה-CIA גרם לכך שיהיה קשה עד בלתי אפשרי להשתמש במסמכים לצורכי מחקר", כתב גרינוולד לאתר "מאת'רבורד".

4 צפייה בגלריה
עב"מים עב"ם מסמכי CIA
עב"מים עב"ם מסמכי CIA
תמונה שהוצגה באחד המסמכים
(מתוך אתר "בלק וולט")
אחד המסמכים החשובים והמרתקים שפרסמה סוכנות הביון האמריקנית מתאר כינוס לפני כמעט 70 שנה. המסמך מ-11 באוגוסט 1952, שאיתרו ב"דיילי מייל", מתאר כיצד התכנסה קבוצה של בכירים בצבא האמריקני כדי לדון בתוכנית של ה-CIA להתחיל בפרויקט מחקרי על "צלחות מעופפות".
באותו מפגש אישרו הבכירים פרויקט "ספר כחול" ביחד עם חיל האוויר האמריקני, שבו נבחנו אלפי עדויות לעב"מים בארצות הברית ומחוצה לו כדי לבדוק אם מדובר בסיכון ביטחוני, בימי המלחמה הקרה. אותו פרויקט נמשך 16 שנה. בנוסף, רבים מהמסמכים מתארים עב"מים שנראו בברית המועצות לשעבר – ואחד מהם אף מתואר בפרוטרוט.
באותו מסמך מתוארת כתבה מעיתון רוסי מ-30 בינואר 1985, שבה נכתב כיצד צוות אוויר בטיסה מרוסטוב שברוסיה לטאלין באסטוניה זיהה ב-4 לפנות בוקר מה שתואר על ידם כעב"ם, 120 ק"מ ממינסק שבבלארוס.
4 צפייה בגלריה
עב"מים עב"ם מסמכי CIA
עב"מים עב"ם מסמכי CIA
המסמך על העב"ם בטיסה לאסטוניה, ב-1985
(מתוך אתר "בלק וולט")
"אחד הטייסים זיהה כוכב גדול שלא הבהב בצד ימין למעלה. אבל זה לא היה כוכב", נכתב אז. "זה היה כתם בגודל של מטבע של 5 קופייקות. ואז קרן אור דקה התגלתה מהכתם הזה ונפלה ישירות אנכית על הקרקע. הטייס הסב את תשומת לבם של יתר חבריו לקוקפיט ויחד עם ראו את קרן האור הופכת לפתע לקונוס זוהר. ואז הופיע קונוס שני וגם שלישי – רחב ובהיר יותר".
"הטייס המליץ לחבריו לדווח על מה שראו, אבל הקברניט עצר אותו. 'אני אפילו לא יודע איך נתאר זאת', אמר לו. הם העריכו כי העצם היה במרחק כ-45 ק"מ מהם. הטייס הוציא נייר וצייר זאת, לפני ש'קרן הפרוג'טור' עלתה מהקרקע והתמקדה במטוס. הקברניט עדיין היסס. אבל אז קרה משהו ששם סוף לספקות שלהם. הנקודה הלבנה הבהבה, ובמקומה הופיע ענן ירוק. אחרי שהעצם נעלם, אמר הקברניט – 'עכשיו הם יגידו שלא היינו בדעה צלולה'".
דו"ח CIA נוסף שאיתרו ב"דיילי מייל" אחרי שפורסם נכתב ב-1954 ובו מוזכרות שלוש כתבות עיתונות על עב"ם שנצפה לכאורה חמישה חודשים קודם לכן בשבדיה. הקפטן כריסטירנסון ומכונאי הטיסה אולי יוהנסון היו בטיסת טרנסאייר ממאלמו לשטוקהולם ב-17 בדצמבר 1953, כשהם הבחינו בשמיים בעצם שהופיע מולם. "היה לי ברור שזה לא מטוס נוסעים", אמר הקפטן לעיתון השבדי. "מה שראיתי היה עצם מטאלי, לא שגרתי, סימטרי ועגול שלא נראה דומה לשום דבר שראיתי בעבר".
4 צפייה בגלריה
עב"מים עב"ם מסמכי CIA
עב"מים עב"ם מסמכי CIA
חייזרים או בלונים? התעלומה בשבדיה
(מתוך אתר "בלק וולט")
"הוא נע לעברי במהירות גבוהה מאוד", סיפר. "יוהנסון ואני דנו בכך, והערכנו שהוא טס במהירות הקול, אולי 1,200 קמ"ש. הכול היה ממש מהיר, אבל אני חושב שהצלחתי לראות את העצם למשך 4-5 שניות. מה שראיתי היה אליפסה עם קווים חדים וצבע בין כסף ללבן. זה טס מעל העננים. היינו על טייס אוטומטי, אז לא יכולנו לפנות מהר מספיק כדי לראות לאן פניו". יומיים אחר כך כבר אמר גורם שבדי שחייזר זה לא היה – אלא אחד מ-300 בלוני פרסומת שהופרחו באותו היום.
בשנה שעברה הודלפו ואחר כך פורסמו רשמית על ידי משרד ההגנה האמריקני שלושה סרטונים שבהם תועדו עצמים בלתי מזוהים, במהלך טיסות אימון. בחודש שעבר התראיין ל"ידיעות אחרונות" פרופ' חיים אשד, שעמד בראש תוכנית החלל הישראלית. הוא טען שחוצנים מכל רחבי היקום כבר מתהלכים בינינו ו"הפדרציה הגלקטית" מעכבת את פרסום המידע כדי לא לגרום לפאניקה. זהו הריאיון במלואו, ב-ynet+.