הסופר מיני של הונדה הייתה, מאז נולדה בתחילת האלפיים, שונה ממתחרות בקטגוריה, בעיקר עם תא נוסעים מרווח מאוד ושימושי מהמקובל ביחס למידותיה. על פניו, נשמע כמו מתכון מנצח בשוק הישראלי. בפועל זה לא קרה, בעיקר בגלל תג מחיר גבוה שקירב אותה למשפחתיות, דווקא בקטגוריה סופר-רגישה לנושא הפיננסי.
3 צפייה בגלריה
הונדה ג'אז
הונדה ג'אז
(צילום: ניר בן זקן)
ג'אז חדשה שנחתה כאן לאחרונה עדיין יקרה, אבל הפעם היא גם כוללת חידושים שאמורים לסייע לצרכן להכניס את היד עמוק יותר לכיס, למשל מנוע היברידי ייחודי ואבזור בטיחות עשיר.
סיכום: הונדה ג'אז החדשה משמרת את היתרון המסורתי של קודמתה, תא נוסעים חכם ומאוד מרווח ביחס למתחרותיה הישירות. יש גם מערך בטיחות מרשים ובכלל, זו בהחלט מכונית טובה מהמוחלפת. אבל.
במרבית הפרמטרים האחרים, מראה, סביבת נהג, ביצועים ואיכויות נסיעה, הג'אז פשוט לא בליגה של הטובות בקטגוריה. במפתיע, גם המערכת ההיברידית המתקדמת שלה לא ממש מספקת את הסחורה מבחינת חיסכון בדלק.
ואם זה לא מספיק, היא גם יקרה. המחיר שלה לא רק מרחיק אותה מרנו קליאו וחברותיה, אלא גם ממשפחתית קטנה כמו סקודה סקאלה, זולה, מרווחת ומאובזרת ממנה ועדיפה לנסיעות מחוץ לעיר. ומה על רכבי פנאי כמו סקודה קאמיק, פיז'ו 2008 או רנו קפצ'ור, שלישייה במחיר כמעט זהה, שעדיפה לא רק מבחינת פוזה אלא גם מבחינה שימושית?
אז כן, עבור לקוחות ותיקים ומכורים של הונדה בכלל או הדגם בפרט, מדובר בשיפור ראוי. את כל השאר, בעיקר מי שמחפש במכונית שלו תמורה ראויה להון שהוא נדרש לשלם בחסות קופת האוצר, לא ממש ניתן יהיה לשכנע.
איך נראית: הג'אז מעולם לא הייתה מלכת יופי, וגם החדשה אינה כזו. המראה מיושן מעט ומגושם, בעיקר כאשר מעמידים אותה לצד יצירות עדכניות ומושכות עין.
3 צפייה בגלריה
הונדה ג'אז
הונדה ג'אז
(צילום: ניר בן זקן)
עיצוב הפנים טוב אמנם משמעותית מהג'אז היוצאת, אבל רחוק מלהרשים. לוח המחוונים נראה צנוע ("7) מדי, מסך המגע - מקורי בגודל "9 - מגיע רק בגרסה הבכירה והיקרה עוד יותר, בעוד הבסיסית מסתפקת ביחידת "5 מיניאטורית. איכות החומרים פשוטה, עם שחור-שולט והגה פלסטי מחוספס ולא נעים למגע. המושבים סבירים מבחינת נוחות ותמיכה, אבל מושב הנוסע ממוקם נמוך מדי ואין לו אפשרות כיוון גובה.
אהבנו את שטחי החלונות הגדולים וקורות A צרות שמסייעות לשדה ראיה מצוין, כמו-גם את שפע תאי האחסון, כולל שני תאי כפפות וצמד מחזיקי כוסות מול פתחי מיזוג. חכם ומשובח.
מרחב המחיה ליושבים מאחור טוב מהמקובל בקטגוריה ומאפשר להסיע בנוחות ארבעה מבוגרים, אך תא המטען סובל מכך והוא כעת קטן ב-50 ליטר (304 ליטר), נפח צנוע ממרבית המתחרות. כל זאת למרות שאין גלגל חלופי כלל.
מבחינת אבזור מותרות, הרשימה דלה למדי, בעיקר בהתחשב בתג המחיר הגבוה. אבזור הבטיחות ראוי עם בלימה אוטונומית, שמירה על נתיב, בקרת שיוט אדפטיבית ו-10 כריות אוויר כולל בין המושבים הקדמיים.
איך נוסעת: המערכת ההיברידית של הג'אז שונה מיחידות מוכרות, שכן היא מוותרת על תיבת הילוכים. היא משלבת צמד מנועים חשמליים, האחד מחובר ישירות לגלגלים הקדמיים ומשמש להנעה (109 כ"ס), השני מחובר ישירות למנוע הבנזין (1.5 ליטר 97 כ"ס) ומשמש כגנרטור. מנוע הבנזין מתחבר באמצעות מצמד ישירות לגלגלים הקדמיים בנהיגת שיוט, מעל מהירות של 60 קמ"ש, ומנתק את המנוע החשמלי, כך שאין כאן אפשרות לפעולה משותפת של בנזין וחשמל לטובת הנעה.
התוצאה הסופית היא תחושה דומה לנסיעה ברכב חשמלי בנסיעה עירונית, מבחינת העברת הכוח הטובה והאצה חלקה ולינארית אבל ללא השקט - שכן מנוע הבנזין עדיין נשמע. החיסרון הוא שבנסיעה בינעירונית היא מרגישה חלשה ועצלה באופן מופגן. בשיוט מזורז והרבה יותר מכך בכביש הררי. בתנאים אלה מנוע הבנזין שפועל באופן קבוע מייצר שאון ניכר.
מרבית המבחן נערך בכבישים בינעירוניים, בהם כאמור יחידת ההנעה פחות מבריקה. הנתון הסופי עומד על 16.1 ק"מ לליטר מאכזבים למדי. טויוטה יאריס היברידית השיגה למשל בתנאים דומים 18.5 ק"מ לליטר.
3 צפייה בגלריה
הונדה ג'אז
הונדה ג'אז
(צילום: ניר בן זקן)
עוד שווה להזכיר כי בהיעדר תיבת הילוכים, אין אפשרות לבלימת מנוע בירידות אלא רק באמצעות מצב B המשמש לטעינה רגנטיבית. ולכן, בירידות ארוכות הסוללה הקטנה מתמלאת למקסימום במהירות, ואז המערכת מפסיקה לפעול ומחייבת שימוש תדיר בבלמים.
נוחות הנסיעה סבירה בנסיעה עירונית, אך נעדרת מידת ריסון ראויה בנסיעה על כביש בינעירוני לא מושלם. גם התנהגות הכביש מקבלת ציון "עובר" בלבד, ההגה מעורפל עם חופש במרכז, זוויות הגלגול מוחשיות ואובדן אחיזה מגיע מוקדם מהמצופה. כושר התמרון בנסיעה עירונית טוב למדי.
  • מנוע: בנזין, 4 צילינדרים, 1.5 ליטר וחשמל
  • הספק מנוע בנזין: 98 כ"ס ב-6,400 סל"ד
  • מומנט מנוע בנזין: 13.3 קג"מ ב-4,500 סל"ד
  • הספק / מומנט מנוע חשמלי: 109 כ"ס / 25.8 קג"מ
  • תמסורת: יחס ישיר, הנעה קדמית
  • אורך: 404.4 ס"מ
  • רוחב: 169.4 ס"מ
  • גובה: 152.6 ס"מ
  • בסיס גלגלים: 251.7 ס"מ
  • משקל עצמי: 1,228 ק"ג
  • נפח תא מטען: 304 ליטר
  • זינוק ל-100 קמ"ש, מהירות מרבית: 9.4 שניות, 175 קמ"ש
  • צריכת דלק, פליטת מזהמים: 22.2 ק"מ לליטר, 102 גרם CO2 לק"מ
  • כריות אוויר: 10
  • דירוג בטיחות (Euro NCAP): חמישה כוכבים
  • מחיר רכב מבחן (בסיס): 124 אלף שקל (120 אלף שקל)