שתף קטע נבחר

הראשונה

לקראת השבעתה של סגנית הנשיא הראשונה באמריקה, האישה השחורה שתעשה היסטוריה, בוחנת אורלי כרמון, מהם הצעדים שמובילים להצלחה פנומנלית. האם אלו הכישורים, היכולות או דווקא ההרגלים? את המסקנות, כל אחת ואחד מאיתנו יוכל לאמץ

ב-20 בינואר תעשה קמלה האריס היסטוריה. לראשונה, אישה (שהיא גם שחורה) תמלא תפקיד כסגנית נשיא ארה"ב. אין ספק שבדרכה להצלחה חסרת התקדים היא ניפצה כל תקרת זכוכית אפשרית. האריס נולדה באוקלנד שבקליפורניה לאם טמילית ילידת מדראס שבהודו ולאב יליד ג'מייקה ממוצא אפריקאי שלימד באוניברסיטת סטנפורד. אמה בחרה את שמה, שפירושו הוא "לוטוס" וכן שמה הנוסף של האלה ההינדית לקשמי, שמסמלת בין היתר העצמה נשית. היא סיימה תואר ראשון בכלכלה ומדעי המדינה באוניברסיטת הווארד, לאחר מכן תואר במשפטים ועבדה בפרקליטות מחוז אלמידה שבקליפורניה. בנובמבר 2010 נבחרה לשמש כתובעת הכללית של קליפורניה אחר כך נבחרה לסנאט ומתחילת 2018 החלה לכהן כחברת ועדת המשפטים שם. "אני אולי האישה הראשונה בתפקיד הזה, אבל לא אהיה האחרונה, בגלל שכל ילדה קטנה שצופה בנו הלילה רואה שזו ארץ של אפשרויות", צייצה ביום בו נבחרה לכהן כסגנית נשיא המעצמה הגדולה בעולם, מילים שסחפו את הרשת כולה. "היה לי מאוד חשוב לדבר על כך ועל ההבנה שיש אחריות גדולה שמלווה בלהיות הראשונה", אמרה האריס בריאיון שפורסם במגזין "ווג", "חשבתי על האחייניות התינוקות שלי, שיכירו עולם בו אישה היא סגנית נשיא ארצות הברית. אישה צבעונית, אישה שחורה, אישה עם הורים שנולדו מחוץ לארצות הברית".

 

דגעדגע ()
ניפוץ תקרות זכוכית. קמלה האריס

 

קשה שלא להתחבר לסיפורה מעורר ההשראה של האריס. אני מכירה את התחושה הזאת של ניפוץ תקרות וכבישת יעדים. גדלתי בבית חרדי וכשיצאתי לעולם החילוני לא הייתה בידי אפילו תעודת בגרות ולמרות זאת, תוך כעשר שנים, החזקתי בתואר ראשון ושני ביחסים בינ"ל, כמו גם תואר במשפטים. עבדתי כעורכת דין וכמנהלת פיתוח עסקי בחברות הייטק מובילות וגלגלתי עסקאות בעשרות מליוני דולרים. מהמקום האישי הזה של להצליח, בניגוד לכל הסיכויים, אני כותבת, חוקרת ומרצה בכל רחבי העולם על הצלחה. את עיקר המחקר אני משקיעה בחיפוש אחר מרכיבי ההצלחה ומה הופך אנשים דוגמת האריס למצליחים בצורה יוצאת דופן. האם אלה, הכישורים, היכולות או דווקא ההרגלים שאימצו לעצמם?

 

כמי שפוגשת מנהיגים מקהילות בכל רחבי הגלובוס ואנשי עסקים מהמעלה הראשונה יש שאלה אחת שאני נשאלת עליה בכל פורום או כנס בינלאומי שבו אני מרצה וכולם סקרנים לדעת האם, יש משהו שמשותף לכל אותם מצליחנים? למדתי שבדיוק כמו במקרה של קמלה האריס, מה שמשותף להם, היא העובדה שהם אוהבים את מה שהם עושים וקמים בכל בוקר בידיעה ברורה שהעשייה שלהם חשובה. אלה אנשים בעלי חוסן נפשי והערכה עצמית, ראייה אופטימית וגמישות מחשבתית שיודעים להציב לעצמם מטרות ויעדים ולוקחים אחריות על התוצאות. כאשר הם לא מצליחים, הם מבינים שזה בגלל משהו שבשליטתם וניתן לשפרו. הם מבינים שבטחון עצמי לא לומדים או מקבלים, אלא צוברים באמצעות זה שעשינו משהו שהוא ברמה אחת מעל מה שעשינו אתמול מתוך הבנה שלא התוצאות קובעות את הרגשת הערך העצמי שלנו, כי אם המאמץ והאחריות שמשקיעים כדי להשיג זאת.

 

לצמוח מכישלונות

כנשיאת פורום נשות העסקים הבינלאומי וכמנכ"לית אורקה, הארגון לפיתוח מנהיגות, השפעה וקשרים, למדתי שהצלחה לא בהכרח נמדדת לפי העמדה אליה הגענו, אלא לפי המכשולים אותם הצלחנו לעבור. לפני מספר שבועות העברתי הרצאת זום בפני פורום יזמים וסיקרן אותם מה הייתי מציעה למי שרוצה לכבוש את העולם. שיתפתי אותם, שהדבר החשוב ביותר הוא להפסיק לפחד מכישלון ולהבין שכשלונות הם מנועי הצמיחה הכי חזקים שלנו, של כולנו. את אורקה הקמתי לאחר שלא קיבלתי שכר שהובטח בגין עבודה שהשקעתי בה רבות. במקום להרגיש קורבן, הבנתי שעליי להפוך לעצמאית. כמנהלת, לימדתי את אנשי המכירות שעבדו תחתיי וניהלו עסקאות במליוני דולרים שלא רק הצלחות חוגגים אצלנו אלא גם כישלונות ולכן התעמקנו ובחנו מה היו השיעורים שלמדנו מהם. בנוסף, חשוב לבחור בפינצטה דקיקה את מי שעובד איתנו ומשלים אותנו במקומות שבהם אנחנו חלשים, כך בחרתי את כל מי שעובד איתי. לא פחות חשוב, זו הרשת האסטרטגית מסביבנו. רשת מגוונת, רחבה ועמוקה שכוללת את אלה שמעשירים אותנו בניסיון וידע, אלה שהם אוזן קשבת שמייצרים עבורנו הזדמנויות, אלה שיאתגרו אותנו, ידחפו אותנו להעיז יותר, אלה שיחלמו בשבילנו בגדול וגם כאלה שיקחו עבורנו סיכון. באותו מפגש דיברנו על המשבר הכלל עולמי ונשאלתי באם אוכל לאפיין את אלה שיצלחו את המשבר טוב מאחרים. עניתי להם שמי שיצליחו יותר, יהיו אלו שמרגישים בנוח באי הנוחות ומתמסרים ללא נודע. זה שיעור שאני עצמי עברתי ועזר לי להתפתח ולצמוח. רק כשהקרבתי את הבטחון, יכולתי לעבור לשלב הבא ובמקום להמנע מלקחת סיכונים, לנהל אותם.

 

פגשתי במהלך חיי אנשים שיעשו הכל כדי להמנע מטעויות וזה מה שמונע מהם הצלחה. אלה האנשים שנתקעים בעבודה שהם לא אוהבים, בקשר זוגי גרוע ומקריבים את ההתפתחות והצמיחה שלהם בתחושת בטחון. לעומת זאת, אנשים מצליחים רואים את הסיכוי שמעבר לסיכון ובמקום לחשוש מכישלון, משתמשים בו ולומדים ממנו. הרבה פעמים כששואלים אותי מאיפה הדרייב להקים מיזמים חובקי עולם, אני מצוטטת את אלברט אינשטיין שאמר: "נסו לא להפוך להיות אנשים מצליחים, אלא, אנשים בעלי ערך". מה שמשותף לכל בני האדם הוא הרצון להיות מאושרים, מסופקים ולחיות את החיים תוך יצירת משמעות ואהבה. מצאתי שכדי לחיות כך, עלינו לפעול עם הסביבה בשיתוף פעולה ותרומה, לא בתחרותיות והשוואה ואז נוכל לחיות חיים מלאי עניין ותשוקה.

 

החיים הם מה שאנחנו עושים מהם

כשאני מדברת על הצלחה, אני מתחילה מהגרעין הבסיסי, לפיו, החיים הם מה שאנחנו עושים מהם. הנה 18 תובנות שאספתי בדרך ויעזרו לכולנו להצליח, ויותר מזה, להפוך לבעלי ערך:

 

1. השקיעו אנרגיה, זמן ומחשבה במערכות היחסים שלכם עם אחרים. אנחנו זה סך חמשת האנשים שמקיפים אותנו ולכן, הקיפו עצמכם באנשים מפרגנים, תומכים, כאלה שמחד יציבו מול עינכם מראה אמיתית בלי חנופה ודברי הלל ריקים מתוכן ומאידך, יהיו אלה שייתנו לכם את הדחיפה להיות גרסה טובה יותר של עצמכם.

2. חיו את חייכם בתודעת שפע ולא בתחרות, קנאה והשוואה לאחרים. האמינו שהצלחה של האחר אינה על חשבונכם ויש מקום לכולם. צרו זהות ומיתוג שהם רק שלכם. אל תהפכו להיות גרסה מועתקת של מישהו אחר.

3. קחו אחריות על החיים שלכם. לא הנסיבות, הגנטיקה או המשפחה שנולדתם בה ייקבעו את איכות חייכם, אלא הבחירות שתעשו והדרך שבה תצעדו.

4. חזקו את שריר האופטימיות והחיוביות- נסו למצוא הזדמנות בכל בעיה וחפשו את הטוב והמיטיב בכל אדם ובכל סיטואציה.

5. תרגלו פעולות של נדיבות, נתינה ועשייה למען חברים או אפילו זרים מוחלטים באופן קבוע. אל תתנהלו בעולם כאשר אתם מחזיקים פנקס ומנהלים רישום למי עזרתם, למי סייעתם בזמן מצוקה. עשו טוב, פזרו נתינה ושפע ועשו זאת בשקט ובצנעה בלי כותרות גדולות.

6. נהגו בכבוד בכל אדם העומד מולכם. מאמא שלי למדתי שעומדים על טיבו של אדם לפי היחס שהוא נותן למטאטא הרחובות ולאלה שהוא לא צריך מהם מאומה.

7. אני מאמינה שאושר הוא בחירה. אל תעשו עניין גדול כשדברים לא מסתדרים בדיוק כפי שרציתם. פתחו חוסן נפשי, תלמדו להתמודד עם תיסכולים ותגלו גמישות בהתאם למה שהחיים מזמנים לכם.

8. כשאתם מקבלים החלטה מכל סוג, תשאלו את עצמכם את השאלה הבאה: מה מניע אותי, הפחד או האהבה? למדתי במשך השנים לקבל החלטות רק מאהבה ולא מפחד. מבטיחה לכם שיפור משמעותי באיכות חייכם.

9. על מנת שתוכלו להגשים את עצמכם למדו מה עושה לכם טוב באמת, מהם ההעדפות שלכם, התשוקות והיכולות שלכם. זה נשמע פשוט וברור מאליו, אבל מתי באמת ישבתם ועשיתם רשימה שכזאת?

10. קבעו לעצמכם רשימת יעדים ומטרות ברורה להשגה והכי חשוב תשאלו את עצמכם: למה חשוב לי להשיג זאת? ברגע שה׳למה׳ יהיה ברור, האיך כבר יגיע.

11. אמצו את הגישה שאין כישלונות, רק שיעורים שאפשר לצמוח מהם. קחו כל כישלון והפכו אותו למנוע צמיחה.

12. אנשים שיצליחו להתגבר על אתגרי החיים, הם אלה שמבינים את החשיבות של חמלה עצמית. עלינו להבין שאין אנו מושלמים ולכן, מותר לנו לטעות. במקום להכות את עצמנו בשוט עור דמיוני לשאול את עצמי, איך צומחים מכאן.

13. להבין את החשיבות העצומה שבסליחה שיש לה יש כח מרפא עצום. כאשר אנחנו סולחים לאחר אנחנו מעניקים לעצמנו מתנה יקרת ערך.

14. פתחו תחביבים והקדישו זמן לעיסוקים שיש לכם בהם עניין, מעורבות ואתגר.

15. התפתחות תמידית היא דרך חיים. זה יכול להיות באמצעות קריאה, קורסים, סדנאות או אפילו צפייה בסרטוני טד מעוררי השראה.

16. שימו לב לשפה שבה אתם משתמשים. גם בשיח הפנימי שלכם עם עצמכם וגם עם אחרים. שפה לא רק מתארת הרגשה אלא, יוצרת אותה ומילים ומחשבות, הן כמו זרעים שאנחנו זורעים בתודעה שלנו.

17. תסמכו על האינטואציה שלכם. לכל אחד ואחת מאיתנו יש חוש שישי. זאת הבטן שמדברת אלינו ומעבירה לנו מסרים. תלמדו לסמוך על החוש הזה. החיים לימדו אותי להיות עירנית ולהקשיב לקול הפנימי שמעביר לנו מסרים לגבי מצבים ואנשים שנמצאים מולנו.

18. זכרו, הצלחה אינה מגיעה ברגע. מתחת לכל הצלחה יש השקעה עצומה, משמעת עצמית, נחישות, התמדה, אתגרים, כישלונות, משברים, הקרבה, אכזבה ופשרה.

 

קמלה האריס, סגנית הנשיא החל מהשבוע הבא, מספקת עצה נוספת וחשובה לא פחות. היא טוענת שעל כל אחד מאיתנו לנסות לא רק לשפר את עצמנו, אלא, לעורר מוטבציה, הנעה והשראה לאחרים לנהוג כן.

 

אורלי כרמון- עו"ד, יזמית, נשיאת פורום נשות העסקים הבינלאומי ומנכל"ית אורקה עוצמה נשית חובקת עולם, הארגון לפיתוח מנהיגות, השפעה ויצירת קשרים עסקיים וחברתיים בין עשרות אלפי נשים ישראליות מ-50 מדינות ברחבי הגלובוס. orly@orcawomen.com bit.ly/ORCAW

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים