בשעותיו הראשונות כנשיא, ג'ו ביידן מתכנן לנקוט צעדים ולחתום על עשרות צווים נשיאותיים בכדי לבטל כמה מההחלטות השנויות במחלוקת של קודמו וכדי לטפל במגפת הקורונה המשתוללת בארה"ב. כך אמר אמש (שבת) רון קליין, ראש הצוות הנכנס בבית הלבן.
3 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
נשיא ארה"ב הנבחר ג'ו ביידן
רוצה לסמן במהירות נקודת מפנה במדיניות. ביידן
(צילום: רויטרס)
בדיווחים בארה"ב המהלך תואר כ"בליץ חקיקה" של 10 ימים. ביידן מעוניין לפעול במהירות ולסמן נקודת מפנה במדיניות האמריקנית לאחר כהונת דונלד טראמפ מבלי להמתין לקונגרס.
בתזכיר ששלח לצוות הבכיר ציין קליין כתריסר פעולות שביידן מתכנן לבצע כבר ביומו הראשון בבית הלבן, חלקן מהותיות וחלקן סמליות בלבד. ביום רביעי, לאחר השבעתו, יבטל ביידן את צו ההגירה של טראמפ, שהגביל הגירה לארה"ב ממדינות בעלות רוב מוסלמי ויפעל להצטרף מחדש להסכם האקלים שממנו פרש טראמפ. בנוסף, הוא יחייב עטיית מסכה בשטח פדרלי ובטיסות בין מדינות בתוך ארה"ב.

פעולות אחרות שמתכנן ביידן כוללות הארכת השהיית תשלומי הלוואת סטודנטים ומניעת פינוי אנשים הנאבקים כלכלית בזמן המגפה מבתיהם במסגרת עיקול. "הפעולות הללו יספקו הקלה למיליוני האמריקנים הנאבקים לנוכח המשברים הללו", אמר קליין בתזכיר. "הנשיא הנבחר ביידן ינקוט בפעולה – לא רק כדי להפוך את הנזקים החמורים ביותר של ממשל טראמפ – אלא גם בכדי להתחיל לקדם את מדינתנו".
קליין ציין כי "השגה מלאה" של יעדי ביידן תחייב שיתוף פעולה של הקונגרס, כולל אישור חבילת התמריצים בגובה 1.9 טריליון דולר שעליה הכריז הנשיא הנכנס ביום חמישי. קליין אמר כי ביידן יציג למחוקקים הצעת חוק לרפורמה מקיפה במדיניות ההגירה ביום הראשון שלו בתפקיד.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
"להפוך את הנזקים החמורים של ממשלו". טראמפ
(צילום: AP)
עוד בתוכניותיו של ביידן: קידום חקיקה שתאפשר מסלול לאזרחות עבור מיליוני מהגרים שנכנסו לארה"ב בניגוד לחוק. עלי נוראני, נשיא פורום ההגירה הלאומי, אמר כי המהגרים יועברו למסלול של שמונה שנים. יהיה גם מסלול מהיר יותר עבור מהגרים שהגיעו לארה"ב כילדים ועבור פליטים מאזורי מלחמה עם מעמד זמני.
לדברי קליין, ביום חמישי, היום השני של הנשיא החדש בתפקידו, יחתום ביידן על צווים הקשורים לקורונה במטרה לפתוח מחדש בתי ספר ועסקים ולהרחיב את הבדיקות לגילוי נדבקים. למחרת, ביום שישי, יפעל ביידן למתן סיוע לסובלים מהמשבר הכלכלי בעקבות המגפה.
3 צפייה בגלריה
מהגרים מ הונדורס ב גואטמלה בדרך ל ארה"ב
מהגרים מ הונדורס ב גואטמלה בדרך ל ארה"ב
ביידן מתכנן רפורמה במדיניות ההגירה. מהגרים מהונדורס בדרך לארה"ב
(צילום: AP)
בשבוע שלאחר מכן, אמר קליין, ביידן ינקוט פעולות נוספות הנוגעות לרפורמות במערכת המשפט, למלחמה בשינויי האקלים ומדיניות ההגירה – כולל הנחיה לזירוז איחוד המשפחות שהופרדו בגבול ארה"ב ומקסיקו במסגרת מדיניותו של טראמפ. פעולות נוספות יינקטו ברגע שיקבלו אישור משפטי.
ביידן לא יהיה הנשיא הראשון שמקדם במהירות שורה של החלטות עם כניסתו לתפקיד. טראמפ עשה את אותו הדבר בתחילת כהונתו, אך רבים מהצווים שלו שונו ואף נדחו על ידי בתי המשפט. קליין טען במזכר כי ביידן לא צפוי לסבול מבעיה דומה, ואמר כי "התוקף המשפטי שמאחורי ההחלטות מבוסס ומייצג שיקום של תפקידו החוקתי ההולם של הנשיא".