הגשם ירד בעוצמה - והביוב דלף כמו כמעט בכל שנה: רשות נחל הקישון דיווחה בצהריים (יום א') על זיהום נחל סעדיה ונחל קישון מביוב.
האירוע התרחש עקב המשקעים הרבים שפקדו את אזור חיפה ביממה האחרונה. מרשות נחל הקישון נמסר כי מערכת הביוב העירוני הוצפה בשל כניסת מי גשמים, שגרמו לעומס על קו הביוב המאסף של חיפה, ובעקבות זאת הביוב גלש אל נחל סעדיה וממנו לקישון.
1 צפייה בגלריה
מוקד דליפת הביוב לנחל הקישון
מוקד דליפת הביוב לנחל הקישון
מוקד דליפת הביוב לנחל הקישון
(צילום: רשות נחל הקישון)
דבר האירוע דווח למוקד הסביבה של המשרד להגנת הסביבה ולתאגיד הביוב מי כרמל. ברשות נחל הקישון ציינו שמדובר באירועים שחוזרים על עצמם בשל אי התאמת מערכת התשתיות באזור.
מתאגיד מי כרמל, האחראי על המים והביוב בחיפה, נמסר: "כל מערכות העברת השפכים של מי כרמל עובדות כסדרן. בשל כמויות הגשמים ישנה בעיה בקיבולת השפכים במט"ש חיפה, השפכים אינם נקלטים שם, ואין להם לאן לזרום, הם חוזרים בחזרה אל הקו ונוצרת דליפה. למרות שהבעיה אינה קשורה אלינו עדכנו בנושא את כל הנוגעים בדבר".
עדי שטרנברג, מנכ"ל המכון לטיהור שפכים בחיפה, אמר: "מדובר בבעיה בערים הגדולות בכל הארץ. חלק ממערכות הניקוז מחוברות למערכות הביוב העירוניות, זו בעיה גדולה, שתאגיד המים בחיפה נדרש לטפל בה. כלומר, לנתק המערכות זו מזו. בגשמים חריגים, מערכת הביוב מתמלאת במי גשמים וניקוזים ולכן תחנות השאיבה בחיפה עומדות בלחצים גדולים, שמביאים לעתים גם לגלישת שפכים. התאגיד בחיפה חייב להתמודד עם הצורך לנתק את כלל מערכות הניקוז מהביוב העירוני. זה אמנם יוצר גם לחצים במט״ש, אבל בהחלט זו לא הסיבה המרכזית לבעיות אלו, הנגרמות בכל חורף סוער במיוחד".
אין זו הפעם הראשונה שבה ביוב זורם לקישון בימים שבהם יורדים גשמים חזקים באזור חיפה. בינואר 2018, למשל, זוהם הנחל מביוב משני מקורות - מכון הטיהור של חיפה (מט"ש), ומערכת הביוב העירונית שממנה זרם ביוב לנחל סעדיה, אחד מיובליו של הקישון. ברשות נחל הקישון אמרו גם אז כי מחסור בתשתיות ראויות מסכל פעם אחר פעם את מאמצי הטיהור והניקוי של הנחל.