סערת הפרטיות סביב אפליקציית המסרים הפופולרית וואטסאפ מסרבת לדעוך: ההודעה על שינוי במדיניות הפרטיות של הפלטפורמה עוררה גל של התנגדות בקרב משתמשים בכל העולם, עד כדי כך שפייסבוק, החברה-האם, נאלצה להודיע כי היא דוחה את מועד השינוי עד ל-15 במאי, בניסיון להרגיע את הרוחות. בינתיים, חלופות כמו סיגנל וטלגרם מובילות את טבלאות ההורדות בחנויות האפליקציות, וזוכות במיליוני משתמשים חדשים.
4 צפייה בגלריה
אפליקציות וואטסאפ, סיגנל ופייסבוק
אפליקציות וואטסאפ, סיגנל ופייסבוק
עברתם לסיגנל? יש עוד דברים שאפשר לעשות
(צילום: shutterstock)
האפקט המיידי של הסערה הוביל למומנטום ייחודי של שיח על פרטיות. זה כנראה לא קשור רק בוואטסאפ: בשנה החולפת, גם בישראל וגם בשאר העולם החלה מגמה של מתיחת הגבולות בכל הנוגע לפרטיות שלנו, בעיקר סביב משבר הקורונה; אפל הכריזה על שורת פיצ'רים חדשים לשמירה על פרטיות ועל הדרך יצאה שוב למלחמה מול ענקיות כמו פייסבוק וגוגל שעושות הרבה כסף מהמידע שלנו; וסרטים דוגמת "הדילמה החברתית" הצליחו להעלות את הנושא המורכב הזה לשיח הציבורי.
מול התחושה הכללית שהכל כבר אבוד ושספינת הפרטיות כבר הפליגה מזמן יחד עם כל המידע שלנו, יש אלטרנטיבה. פרטיות היא לא בהכרח משחק סכום אפס, היא נושא מורכב יותר שמחייב אותנו לבצע איזונים ולקבל החלטות בצורה מושכלת. אם שקלתם ברצינות להיפרד מוואטסאפ השבוע, או לכל הפחות התנסיתם באחת החלופות - כדאי לרכוב על הגל הזה ולנצל את ההזדמנות לבחון עוד כמה שינויים קטנים שיכולים לעשות הרבה הבדל במידע שלכם.
4 צפייה בגלריה
פיירפוקס
פיירפוקס
פיירפוקס
(אילוסטרציה: Shutterstock)
הכל מתחיל בדפדפן פרידה מדפדפן כרום היא צעד מורכב, אבל היי - עד לפני שבוע חשבנו שגם פרידה מוואטסאפ היא דבר בלתי אפשרי. כרום הוא שער הכניסה שלנו לכל מה שקשור לרשת, והוא נמצא כמובן בבעלות גוגל ואוסף כמויות של מידע. אבל אפשר גם אחרת: אם תעדיפו את פיירפוקס למשל, דפדפן ותיק שמאפשר אגב תהליך הגירה מהיר של כל ההגדרות וההעדפות שלכם מכרום, תגלו שהעולם לא קרס. פיירפוקס הוא פרויקט של ארגון מוזילה - ארגון ללא מטרות רווח, והוא כולל פיצ'רים מתקדמים של פרטיות, כולל מעקב אחרי עוגיות וטראקרים מאתרים שונים, ואפשרות לראות ולשלוט במידע שנאסף מהם. תוכלו כמובן להתקין את פיירפוקס גם בטלפון החכם, רק אל תשכחו להגדיר אותו כברירת מחדל.
שימו עין על פייסבוק אם אתם משתמשים ממוצעים, סביר להניח שבטלפון החכם שלכם מותקנות שלל האפליקציות של פייסבוק - כולל הרשת החברתית עצמה, מסנג'ר ואינסטגרם. גם במקרה הזה כדאי לנצל את המומנטום ולהיות מודעים גם לאיסוף המידע שמתבצע בהן. אם אתם נוהגים להתכתב במסנג'ר שימו לב שתוכן ההודעות שלכם אינו מוצפן, והעדיפו שיחות במסגרת Secret Chat. כדאי גם לעבור על תפריט ההרשאות שמקבלות אפליקציות פייסבוק, מסנג'ר ואינסטגרם מהטלפון החכם שלכם, ולוותר על כל מה שלא הכרחי לשימוש בהן. מיטיבי לכת יעדיפו להסיר לגמרי את האפליקציות האלה מהמכשיר החכם, אפשר בהחלט לגשת לפייסבוק גם מהדפדפן, וזה אפילו לא כל כך נורא.
4 צפייה בגלריה
אפליקציות פייסבוק
אפליקציות פייסבוק
אפליקציות פייסבוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
הרשאות או לא להיות סערת הפרטיות האחרונה היא הזדמנות מצוינת לעבור מחדש על שלל ההרשאות שניתנות לאפליקציות בטלפון החכם. כדאי להקפיד שלא לאפשר לאפליקציות גישה לסוגי מידע שאינם רלוונטיים להן, בייחוד אם אין להם השפעה על תפקוד האפליקציה. זו גם הזדמנות טובה לעבור מחדש על האפליקציות שמותקנות לכם בטלפון, ולהסיר את אלה שאתם לא עושים בהן שימוש. תתפלאו, אבל יש הרבה מהן. בתפריט ההגדרות של הטלפון תוכלו למצוא את סעיף הפרטיות, ומשם לגשת לתפריטי ההרשאות של כל אפליקציה. הרשאות רגישות במיוחד הן הרשאות מיקום למשל, או גישה לקובצי מדיה במכשיר - ואלא אם הן הכרחיות כדאי לוותר עליהן לגמרי.
תוספים שעושים הבדל בין אם החלטתם להישאר צמודים לדפדפן כרום, ובין אם עברתם לאחת החלופות הפרטיות יותר - תוכלו להוסיף תכונות חשובות לשמירה על פרטיות בעת הגלישה. Privacy Badger הוא תוסף שזמין היום לכרום, לפיירפוקס ולאופרה, והוא מאפשר חסימה של טראקרים (עוקבנים) באתרים השונים, כך שהמידע שלכם לא ייאסף ולא ינוטר. ההתקנה שלו לא מצריכה שום יכולת טכנית מורכבת, כל מה שצריך זה להיכנס לקישור הזה, להתקין את התוסף וליהנות מעוד רמה של פרטיות בעת השימוש.
4 צפייה בגלריה
אפליקציית סיגנל
אפליקציית סיגנל
אפליקציית סיגנל
(צילום: shutterstock)
היו מודעים אם למדנו משהו אחד במהלך השבוע האחרון, הרי זה שמדיניות פרטיות ותנאי שימוש הם שיטות למיסוך וערפול. מסמכים משפטיים מסורבלים שאמורים לספק לנו מידע, אבל בעצם עושים את הכל כדי לשמור אותנו בערפל לגבי אופני האיסוף והשימוש במידע שלנו. התוצאה היא הקלקה עיוורת: משתמשים רבים דיווחו במהלך השבוע שאישרו את מדיניות הפרטיות החדשה של וואטסאפ מבלי בכלל לשים לב, וביקשו להחזיר את הגלגל לאחור. עד שהשיטה הזו תוחלף, בתקווה, בזכות רגולציה, כדאי להקפיד לקרוא את האותיות הקטנות במסמכים האלה, ולקבל תמונת מצב מסוימת לגבי מה שנעשה עם המידע שלנו. אם התנאים לא מקובלים - חפשו חלופות.