15 טיסות עליהן היו מעל 1,200 שחקנים, אנשי צוות, מאמנים ושופטים נחתו במלבורן לקראת אליפות אוסטרליה שתיפתח ב-8 בפברואר. בשלוש מהן (מאבו דאבי, דוחא ולוס אנג'לס) נמצאו נדבקים בקורונה, תשעה בסך הכל, אחד מהם שחקן – ולכן לא פחות מ-72 שחקנים, כמו גם לא מעט מאמנים ואנשי צוות שהצטרפו לנסיעה, קיבלו הוראה להיכנס לבידוד של 14 יום.
המארגנים הודיעו שעל השחקנים חל איסור לצאת מחדרם במשך השבועיים הללו, מה שעורר זעם גדול מצידם בשל העובדה שהם לא יכולים להתאמן בצורה סדירה ולהתכונן לגראנד סלאם הראשון של השנה, בניגוד לחבריהם שלא מחויבים בבידוד.
6 צפייה בגלריה
הכניסה למתחם האימונים במלבורן
הכניסה למתחם האימונים במלבורן
הבלגן חוגג. הכניסה למתחם האימונים במלבורן
(צילום: getty images)
6 צפייה בגלריה
השחקנים נוחתים באוסטרליה
השחקנים נוחתים באוסטרליה
מהמטוס ישר לבידוד. השחקנים נוחתים באוסטרליה
(צילום: getty images)
"הנגיף לא נותן יחס מיוחד לאף אחד, וגם אנחנו לא", אמר דניאל אנדרוז, מושל ויקטוריה, המחוז בו נמצאת מלבורן. "אני יודע שכבר היו לא מעט דיבורים ותלונות מצד כמה שחקנים על החוקים. אותם חוקים חלים עליהם כמו שהם חלים על כל אחד אחר והם כולם תודרכו על כך לפני שהם הגיעו לכאן, וידעו שזה המצב כאן במדינה. לכן אין יחס מיוחד לאף אחד".

מתמסרים עם הקירות

שגרת האימונים של שחקן מקצוען דורשת ממנו להתאמן לא מעט, ואלו שלא נמצאים בבידוד (מלא), קיבלו אישור להתאמן חמש שעות בכל יום. ביתר הזמן גם להם אסור לצאת מהחדר והם למעשה ב-19 שעות בידוד.
6 צפייה בגלריה
שחקני נכנסים למתחם האימונים במלבורן
שחקני נכנסים למתחם האימונים במלבורן
רוצים להתאמן? יש הגבלות. שחקני נכנסים למתחם האימונים במלבורן
(צילום: getty images)
הקזחית יוליה פוטינצבה (28 בעולם) זעמה על ההחלטה לסגור אותה ואת חבריה בחדרים. "מה שאני לא מבינה זה למה אף אחד לא אמר לנו שאם אדם אחד על המטוס יהיה חיובי לנגיף, כל הנוסעים ייכנסו לבידוד", היא צייצה. "אם הייתי יודעת את זה, הייתי חושבת פעמיים אם בכלל להגיע לכאן".
אם לא מספיקה העובדה שהיא נאלצת לשהות בבידוד, הקזחית צילמה וידאו בו נראה שיש לה "שותף" חדש, עכבר שמטריד את מנוחתה. לטענתה היא דרשה להחליף חדר, אך הדבר לא נעשה בשל הבידוד.
בינתיים פוטינצבה הפכה את החדר למגרש מאולתר והראתה את שגרת האימונים שלה כשהיא מתאמנת מול אחד הקירות בחדר. היא ממש לא היחידה. טניסאים רבים החלו להעלות קטעים שנראים כמעט הזויים ולא הגיוניים – בטח כשחושבים על העובדה שזו באמת ההכנה היחידה האפשרית שלהם לאליפות אוסטרליה.
הטוניסאית אונס ג'אבור (30) ניצלה את המזרן בחדר לסשן חבטות ואף פירסמה וידאו של המאמן שלה רץ חמישה ק"מ בתוך החדר. ברבורה סטריחובה (38) הציעה את שירותיה כהנדי-וומן כשהרכיבה אופני כושר בחדר. ואי אפשר בלי אלופת רולאן גארוס, הפולנייה איגה שוויונטק, שעשתה מהלימונים לימונדה עם כמה תרגילים לא שגרתיים.
מי שהפך לדובר הלא רשמי של הטניסאים המבודדים הוא המדורג מספר 1 בעולם נובאק ג'וקוביץ', שגם הוא נקלע לבידוד הכפוי. הסרבי, שספג לא מעט ביקורות על הטורניר שאירגן ללא שמירה על ההנחיות בזמן שהנגיף התפרץ במדינתו, מה שגרם להידבקות המונית של רוב השחקנים שהשתתפו בו, ניסח מסמך בקשות (דרישות?) שנועד להקל ככל האפשר עליו והטניסאים האחרים ולהפוך את החזרה למגרשים לקלה ובריאה.
בין היתר הוא ביקש שיהיה ציוד לאימוני כושר ואימוני טניס בכל חדר, שהאוכל שיוגש לטניסאים יהיה ברמה שמוגש באליפות אוסטרליה, להקטין את מספר ימי הבידוד, אפשרות לבקר את המאמנים האישיים בתנאי ששני הצדדים מחזיקים בבדיקה שלילית ולהעביר כמה שיותר שחקנים לבתים פרטים שבשטחם יש מגרשי טניס.
"אנשים מוזמנים להמשיך ולשלוח רשימת דרישות, אבל התשובה היא לא", הגיב אנדרוז.
6 צפייה בגלריה
נובאק ג'וקוביץ'
נובאק ג'וקוביץ'
"הדובר". נובאק ג'וקוביץ'
(צילום: getty images)

בידוד מלא? אלא אם אתה כוכב

ניק קיריוס (43), שהוא במקרה גם אוסטרלי ולא במקרה מבקר קבוע של ג'וקוביץ', שלח עקיצה בטוויטר אחרי שהאחרון מינה את עצמו לדובר השחקנים: "נובאק ג'וקוביץ' כזה מלא בעצמו". גם בתקופת אדריה טור ("טורניר הקורונה" שאירגן ג'וקוביץ') קיריוס לא חסך ביקורות מנולה ("זה מה שקורה כשאתם מתעלמים מכל הנהלים. זו לא בדיחה"), ואיך לומר זאת בעדינות – הוא לא אדם ששומר דברים בבטן.
אבל זה לא הכל. מסתבר שג'וקוביץ', כמו גם טניסאים בכירים נוספים, למשל נאומי אוסקה וסרינה וויליאמס, עושים בידוד "קצת אחר", מרוכך הרבה יותר. תמונה של אוסקה במגרש מקורה יחד עם הצוות שלה הפכה לוויראלית ולא מעט טניסאים בבידוד זועמים על חוסר השוויון ביניהם לעומת הכוכבים הגדולים בענף.
"פרצה סערה גדולה", דיווח העיתונאי האיטלקי לוקה פיורינו בעקבות תמונה נוספת של היפנית כשהיא מצולמת בפוזה יוצאת דופן בחדרה במלון. "זה גרם לשחקנים האחרים להתעצבן מאוד".
למעשה, המארגנים של אליפות אוסטרליה בחרו שישה שחקנים, שלושה גברים (ג'וקוביץ', רפאל נדאל ודומיניק תים) ושלוש נשים (אוסקה, וויליאמס וסימונה האלפ) למעין תחרות מקדימה לסלאם הראשון של השנה, ולכן זכו להטבות כמו למשל אפשרות להתאמן בחדר כושר.
הצרפתי ז'רמי שארדי ממש לא אהב לשמוע זאת ואמר לל'אקיפ: "ההכרזה על התחרות המקדימה הזו הגיעה קצת משום מקום ומוזרה, ואני עדין. מלבד חמש שעות אימון, הם מקבלים שעות נוספות בחדר כושר, הם יכולים לצאת מהחדר שלהם מתי שהם רוצים. הם כמעט יכולים לחיות כרגיל".
ב"ספורטס אילוסטרייטד" חשפו שהמארגנים ביקשו מאותם שחקנים שלא נמצאים בבידוד מלא ואלו שקיבלו תנאים מועדפים, להשתדל שלא להעלות תמונות לרשתות החברתיות כדי לא לעצבן את אותם שחקנים חסרי מזל שנאלצים להישאר בחדרם.
"אלו ימים מאתגרים עבור כולם", אמר דובר הוועדה המארגנת של האליפות. "אנחנו מבינים שזה מתסכל עבור השחקנים ומתנצלים על כך".
6 צפייה בגלריה
רפאל נדאל
רפאל נדאל
רפאל נדאל
(צילום: getty images)
6 צפייה בגלריה
סרינה וויליאמס
סרינה וויליאמס
סרינה וויליאמס
(צילום: getty images)
בינתיים, יש גם קולות שקוראים בכלל לבטל את הטורניר. אחד מהם הוא של טים סמית', חבר פרלמנט השייך למחוז ויקטוריה ונחשב למתנגד חריף למושל אנדרוז. "זה לא הוגן ש-1,200 שחקנים, אנשי צוות ושופטים קיבלו אישור להיכנס לוויקטוריה בזמן שכל האזור נשאר סגור לאוסטרלים שמגיעים ממקומות מסוימים במדינה".
"המוסר הכפול פה מסריח", הוא הוסיף. "דניאל אנדרוז צריך להילחם לטובה תושבי ויקטוריה, לא לטובת שחקני הטניס בעולם. תאשר לתושבי ויקטוריה לחזור לביתם או שתבטל את אליפות אוסטרליה".
תתפלאו, יש גם קולות שקוראים לציית לכללים המחמירים, לעשות את המקסימום במצב הקיים ופשוט לקיים את ההוראות. אחד מהם הוא של הבלארוסית ויקטוריה אזרנקה, שזכתה בעבר פעמיים באוסטרליה: אני מבקשת מכל חבריי לשתף פעולה, להבין ולגלות סימפטיה כלפי הקהילה המקומית שעברה הרבה הגבלות קשות ומחמירות, והכריחו אותם לקיים אותן".