4 צפייה בגלריה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
ארכיון 2010 ג'ו ביידן אז סגן נשיא ארה"ב עם אבו מאזן ב רמאללה
2010. ג'ו ביידן עם אבו מאזן ברמאללה
(צילום: AP)
שוחרי הרפורמה והשינוי בעולם הערבי לא גילו התלהבות יתרה מניצחונו של ג'ו ביידן בבחירות לנשיאות ארה"ב מעבר לשמחתם על סילוקו של ממשל טראמפ. את הסיבות לגילויי האדישות שבה קיבלו הרפורמיסטים הערבים את ממשל ביידן-האריס ניתן לסכם בשלוש נקודות. ראשית, המכה האנושה שממשל טראמפ הנחית על ערכי זכויות האדם ועקרונות הדמוקרטיה בארה"ב ומחוצה לה. שנית, חשש ערבי שהממשל החדש יסתפק בהפרחת סיסמאות בלבד. ושלישית, הניסיון המר מתקופת הממשל הדמוקרטי האחרון, זה של אובמה-ביידן, שבמהלכה פרץ האביב הערבי, אבל מהפכותיו קרסו מבלי שהצליחו לספק רשת ביטחון למיליוני הצעירים הערבים האמיצים שגדשו את הרחובות.
עם זאת, הספקנות הזאת לא מנעה מהרפורמיסטים הערבים להביע אופטימיות זהירה לקראת הגעתו של הממשל החדש. כדי להבהיר את החששות והתקוות למזרח תיכון טוב יותר, אני מנסח כאן "עשרת דיברות" של שוחרי הרפורמה בעולם הערבי אל ממשל ביידן:
1. מי ייתן והממשל החדש יפעל בנחישות לשיקום מערכת הערכים האמריקנית שנהרסה באופן גס ובוטה. עליו לפעול נגד מורשת טראמפ: החל מההחלטה הראשונה של ממשלו וכלה בחנינות האחרונות שיצאו מהבית הלבן. הדמוקרטיה בארה"ב זועזעה באופן החמור ביותר זה 100 שנה, ויש להשקיע מאמץ בשיקומה.
2. אסור שההתניות שהממשל החדש יאמץ ביחסיו עם המשטרים הערביים יהיו בגדר צ'ק פתוח או רשתות ביטחון למשטרים מושחתים. יש למוטט אחת ולתמיד את תיאוריית "הדיקטטור החביב עליי" – הציטוט המיוחס לטראמפ. לעולם לא יהיו עוד דיקטטורים מועדפים, המספקים שירותים ומציעים עסקאות מתגמלות. הדיקטטורה היא בזויה. כך היה, וכך צריך להיות.
4 צפייה בגלריה
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידה G20 אוסקה יפן
נשיא ארה"ב דונלד טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן ועידה G20 אוסקה יפן
ארכיון. טראמפ עם יורש העצר של סעודיה מוחמד בן סלמאן
(צילום: EPA)
3. אין לראות בנורמליזציה עם ישראל מעשה שמשכיח פשעים ומנקה חטאים. לא צבא סודן ולא מיליציות הג'נג'ויד שלו ראויים לתמיכה ולהכרה ב"לגיטימיות" שלהם רק משום שהביעו נכונות לנורמליזציה עם ישראל. גם המונרכיות בכמה ממדינות המפרץ אינן זכאיות ליחס מועדף משום שהסכימו לפתוח את שעריהן ואת שמיהן בפני הישראלים, או משום פנקסי הצ'קים השמנים של כמה מהשיח'ים שלהן.
4. על ממשל ביידן ליזום תוכניות סיוע לחברה האזרחית ולתנועות הנוער והנשים בכל העולם הערבי, תוך תיאום עם האיחוד האירופי. יש לעשות זאת כדי לפצות על הנזקים וההפסדים שנגרמו משנות ההתרחקות והבידוד שנלוו לעליית הימין והפופוליזם בארה"ב ובכמה ממדינות אירופה.
5. לא ראוי שממשל ביידן יצעד יד ביד עם בעלי בריתו במחנה הערבי "המתון" ויאמץ את מגמות החיסול שלהם כלפי כל התנועות האסלאמיות מבלי יוצא מהכלל. אסכולת החיסול המיטה אסונות על עמי האזור, ואם היא תמשיך לנהוג ברוח זו, תתמיד גם הפורענות שהיא גורמת.
4 צפייה בגלריה
ארכיון. הנורמליזציה לא מנקה חטאים
ארכיון. הנורמליזציה לא מנקה חטאים
ארכיון. הנורמליזציה לא מנקה חטאים
(צילום: AFP)
6. סביר להניח שבחלוף משבר הקורונה יתעורר הגל השלישי של האביב הערבי. הדבר המסוכן ביותר שעלול לעמוד בפניו הוא ההסכם שעשה ממשל טראמפ (והרוויח ממנו מיליארדי דולרים) בין ישראל ובין כמה משטרי עריצות בעולם הערבי. על ממשל ביידן להבהיר באופן חד-משמעי שהנורמליזציה איננה מתכון קסם לביטול מסלול הרפורמה והשינוי הדמוקרטי.
7. על ממשל ביידן לזנוח את מדיניות הסטנדרטים הכפולים שממשלים אמריקניים קודמים אימצו בכל הנוגע לטיפול בסוגיות הסכסוך הערבי-ישראלי, בשל ההטיה המוחלטת של ארה"ב כלפי ישראל. גם במחנה הערבי "המתון" יש דיקטטורים ודיקטטורות.
8. זכות ההגדרה העצמית טבועה בלב המוסד הבינלאומי לזכויות האדם, והיא זכות אנושית ותנאי קיומי הכרחי. לעם הפלסטיני יש את מלוא הזכויות להגדרה עצמית על אדמתו הלאומית ולהקמת מדינתו העצמאית שבירתה מזרח ירושלים, על פי ההחלטות הלגיטימיות ותהליכי השלום. כמו כן, יש להכיר בזכות להגדרה עצמית של העם הכורדי במקום הימצאו מבחינה חוקית, תרבותית ולאומית. זאת מבלי לפגוע באחדותן של מדינות האזור ומפותיהן.
4 צפייה בגלריה
כיכר תחריר מצרים חוסני מובראק האביב הערבי
כיכר תחריר מצרים חוסני מובראק האביב הערבי
קהיר 2011. אביב ערבי נוסף בדרך
(רויטרס)
9. המזרח התיכון סבל מהחד-צדדיות שאפיינה את הממשל היוצא. כעת עתיד עמיו תלוי במידה רבה ביכולתו של הממשל החדש לארגן פעולה בינלאומית מתואמת ורבת-משתתפים, כדי להציל את העולם הערבי מציפורני השחיתות, העריצות וכישלון הפיתוח. יש לעקור את הקיצוניות משורשיה ולסגור כל חלון אשר יאפשר לטרור לחזור ולהסתנן אל עמי האזור.
10. ארה"ב לא יכולה להפנות את גבה למזרח התיכון, ובו בזמן להתנגד למאמצי מדינות אחרות, מדינות האזור בפרט ובעולם בכלל, למלא את החלל שנוצר. חייבים להתחיל ביוזמות לבניין מערכות אזוריות לביטחון ולשיתוף פעולה בין מדינות האזור. על ארה"ב להבין שיציבות האזור, ויתר על כן יציבות העולם כולו, תלויות ביכולת המדינות והעמים ליצור בעצמן נוסחאות ומסגרות שיוכלו להבטיח את ביטחונו ויציבותו של האזור.
  • עורייב אלרנתאווי הוא חוקר ירדני ומנהל מכון אלקודס למחקרי מדיניות. המאמר המלא התפרסם באתר המכון. גרסה זו מתפרסמת בחסות מיזם "אופק לתקשורת הערבית", המשותף למכון ון ליר, הפורום לחשיבה אזורית ומרכז אעלאם. תרגום מערבית: אריה גוס
מעוניינים להציע טור לערוץ הדעות של ynet? שלחו לנו ynetopinion@gmail.com