2021 מתחילה להסתמן, לאט ובזהירות, כשנה אופטימית: החיסונים מגיעים לישראל בהמוניהם, מקדם ההדבקה הולך ויורד, הממשלה כבר דנה במתווה היציאה מהסגר, ואנשים מסוימים עזבו בתים לבנים מסוימים בארצות הברית. צפו בכתבה המלאה:
אך למרות כל החדשות הטובות, דבר אחד עדיין זורע פחד בלבבות האנשים: חלל קטן וצפוף שבו אתם וזרים מוחלטים נידונים לשניות ארוכות של שתיקה מביכה, ולא עלינו, שיעולים או עיטושים - מעליות. במציאות הקורונה שבה אנחנו חיים, המעלית הפכה מסתם עוד 20 שניות במשרד שבהן אתם לא צריכים לעבוד לכלוב הדבקה מחריד. בכתבה שלפניכם נסקור את שלל האמצעים שחברות המעליות בישראל פיתחו כדי להפוך את חוויית הנסיעה שלכם במעלית לבטוחה, סטרילית, ועד כמה שאפשר – נקייה מקורונה.
5 צפייה בגלריה
מעלית
מעלית
לא להפריע, אני מזמין מעלית
(צילום: ירון ברנר, אורי דוידוביץ')

בלי לגעת

בימי הקורונה שבהם אנו חיים, כל מגע הופך פתאום להדבקה בפוטנציה – בין אם מדובר בלחיצת יד, בחיבוק לשלום, או בהזמנת מעלית בעזרת כפתור. מספר פיתוחים חדשים נועדו לחסוך לכם את הנגיעה בכפתור שעשרות או מאות אצבעות עוברות עליו מדי יום. באלקטרה מעליות, למשל, פיתחו מערכת שמזמינה לכם מעלית לקומה שלכם במשרד עם העברת הכרטיס במסוף הכניסה. "עם קירוב של הכרטיס שלי, מעבר הכניסה לבניין נפתח ומוזמנת לך מעלית כבר מכאן, מלובי הכניסה", מסביר מתן מוסלר, מנהל פיתוח עסקי באלקטרה מעליות. מעבר לאפשרות להזמין מעלית ללא מגע, המערכת יודעת לנתב את האנשים בין המעליות השונות כדי להבטיח צפיפות מינימלית ושהייה קצרה במעלית עצמה: "אם עשרה אנשים יזמינו עכשיו מעלית, למשל, המערכת תדע לחלק אותם לארבע מעליות שונות כך שגם יהיה מינימום זמן נסיעה וגם מינימום זמן של המתנה למעלית", מסביר מוסלר. המערכת מתפקדת כרגע בצורה מלאה בבניין נאות אטריום ברמת גן, שם נמצאים משרדי אלקטרה מעליות.
5 צפייה בגלריה
מעלית
מעלית
כן, עכשיו צריך אפליקציה גם בשביל להיכנס למעלית
(צילום: ירון ברנר, אורי דוידוביץ')
5 צפייה בגלריה
מעלית
מעלית
לא משנה מה, אל תנסו את זה בבית!
(צילום: ירון ברנר, אורי דוידוביץ')
פיתוח נוסף שיעזור לכם להימנע ממגע מיותר הוא הזמנה של מעלית באמצעות הקול: אתם ניגשים למעלית, אומרים "שלום מעלית" (כי בכל זאת, נימוסים זה חשוב), את מספר הקומה שאתם צריכים (כי בכל זאת, מאיפה היא אמורה לדעת?) - ואתם בדרך. הפיתוח הזה, של קבוצת שינדלר, כבר פועל כפיילוט במרכז הרפואי שיבא. "המעלית עובדת על חיווי קולי", מסביר איציק אדרי, מנהל התפעול בקבוצת שינדלר. "אנחנו מכירים את זה מעידן ה'סירי' באייפונים שלנו". ניסינו, ותנו לנו להגיד לכם, זה עובד: אמרנו "שלום מעלית, קומה אפס" – ובאמת הגענו לקומה אפס! דברים שהמעלית לא ענתה לנו עליהם: "מה השעה?", "מה שלומך היום?", "מתי אני אפסיק לנסות לדבר עם מעליות ואלך לטיפול?". אולי בגרסה הבאה.

אור גדול מאיר הכל

נורה שמחסלת מחלות? היינו מנחשים שזו הונאה אלא אם כן שלוש חברות המעליות הגדולות בארץ היו נשבעות לנו שזה אמיתי. UV Light, או קרינה אולטרה סגולה, משמשת בין היתר לסטריליזציה של משטחים, ונכנסה לשימוש גם במעליות של חברות KONE ישראל ואלקטרה מעליות: "פנים המעלית הוא מקום צפוף שאנשים שוהים בו זמן ממושך, ואנחנו צריכים לדאוג לאוויר שאנחנו נושמים בתוכו", מסביר מתן מוסלר.
5 צפייה בגלריה
מעלית
מעלית
כך מטהרים תא המעלית הצפוף
(צילום: ירון ברנר, אורי דוידוביץ')
לדבריו, "האוויר במעלית עובר דרך מפוח ונורת UV ייעודית, ואחריה גם דרך פילטר מיוחד, כך שהוא משמיד את רוב הנגיפים והבקטריות בסביבת המעלית באופן רציף". פיתוח דומה קיים גם במעליות של חברת KONE, ומבוסס על פיתוח של NASA – סוכנות החלל האמריקאית. אז גם אם לא הגעתם עד גיל 21 לירח, תוכלו להגיד שנסעתם במעלית של אסטרונאוטים. בימים כאלה צריך להסתפק במה שיש.

כמו טינדר, רק למעליות

היום יש אפליקציה להכל – אפליקציות כושר, אפליקציות היכרויות, ואפילו אפליקציה בשם "Nothing", שאין בה כלום (לא המצאנו את זה, חפשו בעצמכם). אז כמובן שתהיה גם אפליקציה שדרכה אפשר להזמין מעלית ללא מגע – פשוט בלחיצה אחת בסמארטפון. "הטלפון נותן קריאה אל המעלית דרך הענן הדיגיטלי, המעלית מקבלת את הקריאה ונפתחת", מסביר גיא קבילי, מנכ"ל KONE ישראל. "העולם שלנו הופך להיות הרבה יותר מחובר. באמצעות ענן המיחשוב והמכשירים שלנו אנחנו צריכים להיות מסוגלים לדבר מכל מקום לכל מקום" – וכך, בחזון האוטופי הזה, הסמארטפון שלכם מדבר עם המעלית, המקרר מדבר עם האינטרקום, והטלוויזיה שלכם עושה שיחות נפש עם הטוסטר. נשארה רק השאלה – על מה הם ידברו? לא קורה להם שום דבר מעניין בחיים.

הנעות המדרגות בעיניך

אוקיי, אז אולי כל הדיבורים האלה על מעליות צפופות הפחידו אתכם. אולי אתם מפחדים להידבק מרוחמה ממשאבי אנוש במעלית המשרדית ורוצים להשתמש בדרך יותר פתוחה ומאווררת להגיע ממקום למקום – המדרגות הנעות. חושבים שאתם בטוחים? טעות! כולם נוגעים במעקה, ואתם שוב חשופים לחיידקים, לא עלינו. מזל שגם לזה יש פתרון – אותה קרינת UV הוכנסה לשימוש גם במדרגות הנעות של אלקטרה וקבוצת שינדלר. "מערכת החיטוי שלנו נכנסת לתוך הקרביים של הדרגנוע ומעבירה אותו תהליך של חיטוי וסטריליזציה", מסביר איציק אדרי מקבוצת שינדלר, "מי שנוגע בו, סביר מאוד להניח שנגיף הקורונה, או חיידק או בקטריה כלשהם, לא יעברו דרכו מנוסע לנוסע".
5 צפייה בגלריה
מדרגות נעות
מדרגות נעות
פחד מוות. המעקה של המדרגות הנעות
(צילום: ירון ברנר, אורי דוידוביץ')
פיתוח דומה קיים גם באלקטרה מעליות. "במכשיר הזה יש חומר אנטי-מיקרוביולוגי שמשמיד חיידקים ומותז על מאחז היד של הדרגנוע", מסביר מתן מוסלר, "ובנוסף יש נורת UV פנימית שמשמידה את מה שנשאר".
האם כל הפיתוחים שבכתבה הזאת יגנו עליכם במאה אחוז מפני קורונה? ברור שלא. אתם עדיין צריכים לדאוג לעטות מסכה, לשטוף ידיים, לשמור על מרחק מאנשים, ולהישאר בבית ככל הניתן. אבל מדובר בפיתוחים שנועדו גם ליום שאחרי הקורונה – כי בואו נודה בזה, זו כנראה לא המגפה שתסיים את כל המגפות, ולכו תדעו איזו חיה אקזוטית מישהו יאכל עוד שנתיים ושוב יתקע את כולנו בבית. אבל אם כל זה לא שכנע אתכם – תמיד אפשר פשוט לעלות במדרגות, כמו פעם. כי תכל'ס – קצת כושר לא יזיק לנו.