חקירת רועה הצאן שחדר לישראל חשפה כי חיזבאללה מנהל מבצעי איסוף מודיעין שלמים נגד צה"ל בקו הגבול. ביום שישי האחרון, בהתאם לסיכום מוקדם בין יוניפי"ל לצה"ל, שוחרר רועה הצאן, בן 22, דרך מעבר ראש הנקרה אחרי שלושה ימים של חקירה בישראל.
רועה הצאן נלכד על-ידי כוח של גדוד 890 מחטיבת הצנחנים שהיה במארב לא רחוק ממוצב גלדיולה, ובניגוד למקרים דומים בעבר, הפעם לא המתין לו "שחרור חם" בנקודה לאחר בדיקה וזיכוי של שעות בודדות. רועה הצאן הצעיר, סוני מהכפר שובעא שנמצא כ-3 ק"מ בלבד מהגבול הלא מסומן עם ישראל, העביר 48 שעות ארוכות במתקן של יחידת 504 מאמ"ן.
3 צפייה בגלריה
רואה הצאן חוצה את הגדר
רואה הצאן חוצה את הגדר
רועה הצאן חוצה את הגדר
(צילום: דובר צה"ל )
לאחר שחקירתו מוצתה ונמצא גם הערך בהחזרתו ללבנון, רועה הצאן הפתיע את חוקריו. הוא ידע בדיוק היכן עובר הגבול עם ישראל במרומי הר דב, בשטח בר נטול כל גדר, מכשול או סימון שמבחין בין שתי המדינות.
על מרבית ממצאי החקירה מוטל איפול, אך הוא הצליח לספק לקציני אוגדת הגליל את ההוכחות להנחות העבודה לפיהן פעלו לאורך שנים - רועי הצאן הלבנונים שמסתובבים בקרבת הגבול עם ישראל מופעלים במקרים רבים על ידי ארגון הטרור השיעי, לעיתים גם ככוח חלוץ בפיגועים, כפי שהיה בניסיון פיגוע הצלפים בהר דב בקיץ האחרון, או בניסיון הפעלת מטען חבלה בגבול בשנת 2016.
3 צפייה בגלריה
כוחות צה"ל ליד קיבוץ מנרה גבול לבנון
כוחות צה"ל ליד קיבוץ מנרה גבול לבנון
דצמבר 2020: כוחות צה"ל ליד קיבוץ מנרה גבול לבנון
(צילום: AFP)
אך החקירה העלתה תמונה מורכבת יותר: חיזבאללה מפעיל מאות רועי צאן מקומיים באופן ממוסד וסדור לאורך הגבול, ולא רק בהר דב, במבצעי איסוף סדורים הכוללים תצפית אחורית שמכווינה את רועי הצאן, שימוש במכשירי קשר, היתממות באמצעות ילדים או נשים המצורפים למבצעי האיסוף, שליחת רועה צאן קדמי שיפתח את השטח לרועה הצאן העיקרי למשימה, אפליקציות לצילום ומחיקה מהירה מהנייד ונקודות ציון ספציפיות שרועי הצאן צריכים 'לדקור' במסלול המעקב שלהם. ההישגים הנדרשים מרועי הצאן, שחלקם הגדול מקבל תשלום מחיזבאללה, כוללים לא רק מעקב ואיסוף נתונים על כוחות צה"ל ומוצביו, אלא גם תיעוד מקרוב של הקצינים בגזרה ורישום סוגי כלי הרכב איתם נעים הכוחות כהכנה לפיגוע עתידי.
3 צפייה בגלריה
פעילות יחידת אגוז בהר דב לאחר ניסיון הפיגוע בחודש יולי
פעילות יחידת אגוז בהר דב לאחר ניסיון הפיגוע בחודש יולי
יחידת אגוז בהר דב לאחר ניסיון הפיגוע בחודש יולי
(צילום: דובר צה"ל)
ה"עושר" המודיעיני בטלפונים הניידים שלהם ידוע לצה"ל, וכך גם שיטות הפעולה הסדורות שלהם. מולם, בחטיבה המרחבית 769 ובאוגדת הגליל מפעילים לא רק מארבים בעזרת הגדודים שאחראים על הגזרה, אלא גם מבצעים חטיבתיים שלמים בהובלת צוותים מיחידות מובחרות, פעולות סמויות בשטח שלעיתים נמשכות יממות ארוכות.
בחטיבה המרחבית החולשת על הר דב חזרו בימים האחרונים להפעיל כוחות שריון וחי"ר בצורה גלויה עד לקו הגבול, אחרי חודשים ממושכים של התרעה לפיגוע נקמה של חיזבאללה. בחטיבה מעריכים כי ארגונו של נסראללה לא זנח לגמרי את כוונותיו לממש הפיגוע, בטח לאור תקיפות נרחבות שמיוחסות בשבועות האחרונים לישראל בסוריה, וכוללות גם יעדים של הארגון.