2 צפייה בגלריה
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
ראש ממשלת בריטניה בוריס ג'ונסון
(צילום: רויטרס)
ראש ממשלת בריטניה, בוריס ג'ונסון, אמר כי המוטציה הבריטית של הקורונה גורמת ככל הנראה לתמותה גבוהה יותר בקרב החולים בנגיף. "ההשפעה של המוטציה החדשה, שידועה כמידבקת יותר, מעמיסה מאוד על מערכת הבריאות שלנו", אמר ראש הממשלה בתדרוך שערך אמש (שישי) לכלי התקשורת. "התבשרנו כי בנוסף להתפשטות הנרחבת שלה, ישנם ממצאים שהעלייה בתמותה נובעת מהמוטציה". עם זאת, ג'ונסון הדגיש כי נכון לעכשיו מסתמן שהחיסונים יעילים גם מול המוטציה.
המדען הראשי של בריטניה, פטריק וולנס, אמר כי הממצאים על שיעור התמותה בקרב הנדבקים במוטציה החדשה אינם חד-משמעיים, וציין שהמידע מתבסס על נתונים ראשוניים. עוד אמר כי חוסר הוודאות של מערכת הבריאות הבריטית בעניין עדיין גדול. "אין לנו נתוני תמותה מבתי החולים, אך כשבוחנים זאת דרך החולים שנדבקו במוטציה - ישנם ממצאים שמראים את הסיכון המוגבר לעומת הנגיף המקורי".
2 צפייה בגלריה
חיסון קורונה פייזר בית חולים ברזילי אשקלון
חיסון קורונה פייזר בית חולים ברזילי אשקלון
החיסון של פייזר הוכח כיעיל נגד המוטציה
(צילום: AFP)
דווקא אחרי שאזרחי הממלכה נשמו מעט לרווחה בעקבות הירידה בתחלואה, בבריטניה עוקבים כעת בדאגה אחר הנתונים האחרונים, שלפיהם אחד מכל 55 בריטים נדבק בנגיף. עד כה דווח על יותר מ-3.5 מיליון בריטים שנדבקו בקורונה ועל קרוב ל-96 אלף מתים - מה שמציב את המדינה במקום החמישי במספר הקורבנות בעולם.
לפי וולנס, שיעורי התמותה בקרב גברים בשנות ה-60 לחייהם עמד בשלבים קודמים על 10 מתים לכל 1,000 מאומתים, ומאז המוטציה השיעור עלה ל-14-13 מתים לכל 1,000 חולים. "יש לנו עוד הרבה מה ללמוד על המוטציה, אך הגידול בתמותה הוא בהחלט סיבה לדאגה".
פרופ' רן בליצר, ראש צוות המומחים ב"מגן ישראל", אמר כי סדרת ניתוחי דאטה מצביעה על כך שהמוטציה כרוכה בשיעור עודף של התחלואה הקשה, וכי ייתכן שהדבר יוביל להאטה בשיעור המקרים הקשים בישראל למרות מבצע החיסונים. "למרבה השמחה, רוב העדויות עד כה מלמדות שהחיסון של פייזר יעיל באופן מלא כנגד הזן הבריטי", כתב בטוויטר.
"המסקנה המיידית כפולה: הדבר הראשון - להאיץ עוד את מבצע החיסון. יש לנו סיכוי יותר טוב מכמעט כל מדינה אחרת לחמוק מהפוטנציאל הקשה של גל החורף של הקורונה שמכה ברוב מדינות אירופה וארה"ב. הדבר השני הוא לצאת באופן מדורג מהסגר, תוך כדי שמקדם ההדבקה יהיה נמוך מ-0.9, בדומה לתוכנית היציאה האחראית שלא מומשה בסגר השני".
פורסם לראשונה: 23:05, 22.01.21