לפני שנה, עם פרוץ מגפת הקורונה, נדמה היה שמדובר במחלה של קשישים וחולים בסיכון, אלא שבשבועות האחרונים מדווחים על עוד ועוד מקרים של קורונה קשה בילדים. נכון להבוקר (א'), מאושפזים לפחות עשרה ילדים ביחידות טיפול נמרץ קורונה, כשמצבם קשה. מדוע המחלה פוגעת לאחרונה קשה כל כך בילדים, ומהם סימני האזהרה שדורשים פנייה למיון?
קראו עוד:
כבר במאי החלו הדיווחים הראשונים על פגיעה חמורה בילדים: אז הייתה זו מחלה דמוית קווסאקי שהופיעה בילדים לאחר הדבקה בקורונה. דובר אז בתסמונת המכונה "דלקת רב מערכתית פדיאטרית" שדומה כאמור לתסמונת אחרת, קווסאקי, שתוארה כבר בשנת 1967. בשתי התסמונות מופיע חום ממושך ותסמינים קיצוניים העולים להגיע עד למצב של נפילת לחץ דם ודום לב.
את התסמונת הדומה, "סינדרום קווסאקי", מכיר עולם הרפואה עוד משנת 1967, אז תיאר רופא ילדים יפני יותר ויותר ילדים הסובלים מתסמינים הכוללים חום מעל 5 ימים (ובמקרים מסוימים מעל 3 ימים), נפיחות בבלוטות לימפה, לשון תותית (אדומה הנראית כתות שדה), קילופים בשפתיים ובאצבעות, נפיחות בכפות הידיים וברגליים, מדדי דלקת מוגברים בבדיקות דם, וסיכון גבוה לאוטם בשריר הלב ופגיעה בעורקים גדולים.
גם בישראל דווחו בחודשים האחרונים מקרים רבים של ילדים שהגיעו לבית החולים בתמונה דומה, הנראית לכאורה כמחלת "קווסאקי", אולם העלתה את החשד כי המדובר אמנם בדלקת הרב מערכתית, החמורה הרבה יותר.
על פי הידוע, מדובר בסיבוך של ההדבקה בנגיף הקורונה המופיע בילדים שנדבקו בנגיף, אם כי כמה מהחולים נמצאו שליליים לנגיף בבדיקת הקורונה. עדיין רב הנסתר על הגלוי בתסמונת הזו ובקשר שלה לקורונה, אולם מתחזקות ההערכות כי מדובר בתוצאה של הדלקת רבת העוצמה המתחוללת בגוף בתגובה לחדירת הנגיף. הדלקת עלולה להתרחש זמן קצר לאחר ההדבקה, אולם לעתים גם שבועות אחריה.

הדלקת הרב מערכתית כוללת את הסימנים הבאים:

הסכנה המרכזית היא אי ספיקת איברים רב מערכתית, נפילת לחץ דם, ודום לב. בשל סיכון גבוה להיווצרות קרישי דם קטלניים, עלולה התסמונת גם לגרום לחסימה של כלי דם, ובשל הדלקת בעורקים, גם לקרע שלהם.
בשבועות האחרונים, אושפזו עוד ילדים הסובלים מהידרדרות של מחלת הקורונה, חלקם מאושפזים ביחידות לטיפול נמרץ עם אי ספיקה נשימתית ופגיעה באיברים נוספים.
למקרים החדשים מיוחסת הדבקה בזן הבריטי החדש שמתפשט בישראל, עם זאת עדיין אין נתונים מספיקים לגבי הריצוף הגנטי של אותם ילדים. כך או כך, מחלת הקורונה, ברור היום, פוגעת אולי במרבית המקרים בקשישים ואלה בדיכוי חיסוני, אולם לאור החיסונים אנחנו עשויים לצפות ליותר ויותר מקרים של הדבקות ילדים והידרדרות בהם, אוכלוסייה שבשלב זה לא יכולה להתחסן.

מה הם סימני האזהרה שדורשים תמיד פנייה למיון?

  • חום גבוה ממושך: חום כשלעצמו הוא תגובה טבעית של הגוף, כשבלוטה מוחית מווסתת את טמפרטורת הגוף כדי לגרום לסביבה לא נוחה לשכפול הנגיפים. אלא שחום ממושך, בעיקר מעל שלושה ימים ברציפות, או חום גבוה שאינו מגיב למורידי חום, או חום גבוה מעל 41, או חום דווקא נמוך מ-35 מעלות, הם סימנים קיצוניים שדורשים פנייה למיון ובירור רפואי.
  • קוצר נשימה משמעותי: נגיף הקורונה פוגע בריאות וגורם להרס של רקמת הריאות העדינה, הצטברות נוזלים ודלקת ריאות ויראלית חמורה. לרוב מלווה המחלה בשיעול יבש. עם זאת, הפגיעה הריאתית עלולה להידרדר לכדי אי ספיקה נשימתית המתבטאת בקוצר נשימה. בכל מקרה של ירידת סטורציה אל מתחת ל-94%, או נשימות מהירות (בילדים "גדולים" מעל גיל 5 – יותר מ-20 נשימות בדקה, בילדים קטנים יותר מעל 40 נשימות בדקה), או סימני הכחלה סביב השפתיים, בליטת צלעות או נשימה עם נחיריים רחבות, יש צורך בבירור רפואי, שכן סימנים אלה מעידים על קוצר נשימה ניכר.
  • שלשולים או הקאות מרובות: מחלת הקורונה פוגעת גם במערכת העיכול ועלולה לגרום לשלשולים והקאות שמובילים להתייבשות. הקאות מרובות מעל 3 ב-24 שעות, או שלשולים מרובים ובמיוחד שלשולים דמיים או ריריים, דורשים פניה למיון למתן עירוי נוזלים והשגחה. הקאות מרובות עלולות להיות גם סימן של דלקת קרום המוח, במיוחד אם הן מלוות בפחד / רתיעה מאור ודורשים פנייה למיון.
  • אי מתן שתן מעל 10 שעות: שתן הוא סימן לתפקוד תקין של הכליות, של לחץ הדם, ושל מאזן הנוזלים בגוף. אצירת שתן היא סימן מסכן חיים, שדורש בדיקה רפואית. לפיכך ניתן לומר שחולה שאינו שותה או שסובל מהקאות ושלשולים, ושאינו נותן שתן מעל 8-10 שעות, דורש פנייה לחדר מיון.
  • כאב ראש המעיר משינה: כאב ראש הוא אחד התסמינים השכיחים ביותר בקרב מטופלים בכל העולם, ולרוב מוקל בעת מנוחה או שינה. אלא שכאבי ראש לרוב אינם תוקפים ילדים, וגם כשכן – הם מוקלים במנוחה. כאב ראש חריג, או עוצמתי כל כך המעיר מהשינה הוא דגל אדום שדורש בירור ושלילת דלקת קרום המוח שגם לה עלול נגיף הקורונה לגרום. לפיכך במצב של כאב ראש קיצוני, כאב ראש המעיר בשינה, או כאב ראש המלווה לחום גבוה, הקאות, ורתיעה מאור – יש תמיד לפנות למיון.