"אנחנו רואים מגמה חיובית: אחרי חודשיים וחצי שבהם ראינו רק עלייה, אנחנו סוף-סוף רואים בימים האחרונים ירידה במקדמי ההדבקה", אומר פרופ' ערן סגל, מרכיב מודל חיזוי הקורונה של מכון ויצמן, בריאיון הבוקר (א') לאולפן ynet. "גם מספר החולים הקשים והמאושפזים ירד השבוע ביחס לשבוע שעבר. הערכנו בשבוע שעבר שכך יהיה, ואני שמח לראות שזה מתממש. אם הכיוון הזה יימשך בימים הקרובים, אני חושב שכשהממשלה תדון לקראת סוף השבוע על הארכת הסגר, ניתן יהיה לשקול לא להאריך אותו".
לשאלה אם הסכנה שבמוטציה הבריטית והעלייה בתחלואה בקרב ילדים אינן מטרידות אותו, השיב פרופ' סגל: "זה בהחלט מטריד. אלמלא הזן הבריטי, ישראל הייתה היום במקום אחר. אבל במלחמה בין החיסונים והסגר לבין התפשטות המוטציה הבריטית, כרגע נראה שאנחנו בכיוון הנכון. נמתין ונראה את המספרים של הימים הקרובים".
על האפשרות לפתוח את בתי הספר אמר: "יש לפתוח אותם בצורה זהירה - בקפסולות, חצאי כיתות בכיתות היותר גבוהות. מערכת החינוך היא הגורם היחיד בארץ שמנטר את התחלואה: ברגע שיש ילד מאומת בכיתה, אתה יודע את מי אתה צריך לבדוק, ואז מיד מבצעים בדיקות ומתקבלים נתונים. יש עכשיו עלייה בהדבקה בקרב ילדים, וזה כמובן לא קורה במערכת החינוך, כי היא סגורה, אלא בבתים. ברגע שנגיע לירידה משמעותית בתחלואה, אני חושב שניתן יהיה לפתוח את בתי הספר".
פרופ' סגל: "אלמלא הזן הבריטי, ישראל הייתה היום במקום אחר. אבל במלחמה בין החיסונים והסגר לבין התפשטות המוטציה הבריטית, כרגע נראה שאנחנו בכיוון הנכון. נמתין ונראה את המספרים של הימים הקרובים"
באשר לפתיחתן של מחלקות מיוחדות לילדים חולי קורונה בבתי חולים ולפגיעה בנשים בהיריון, אמר פרופ' סגל: "כרגע זה במספרים נמוכים, אבל כמובן שיש דאגה כשאנחנו שומעים על נשים בהיריון שנושאות את הזן הבריטי ונמצאות במצב קשה. מצד שני, צריך לזכור שהזן הבריטי נמצא כרגע בכ-40% מסך המאומתים, ויותר במגזר החרדי, שם שיעור הנשים בהיריון יותר גבוה. אני חושב שכרגע המאמץ הלאומי חייב להתמקד בחיסון של כמה שיותר אנשים, עם דגש על קבוצות הסיכון".
קראו עוד:
פרופ' סגל הצביע על בעיות שמתעוררות ממבצע החיסונים. "הגענו לאיזושהי רוויה. חיסנו 80% מגילאי 60 ומעלה - ונתקענו. ה-20% הנותרים לא מגיעים להתחסן, משום מה. במגזר הערבי, רק כ-61% מבני 60 ומעלה התחסנו או החלימו, ובמגזר החרדי מדובר ב-73%. במגזר הכללי - 82%. חשוב להבין שאחרי שניתנים החיסונים, התחלואה הקשה יורדת באופן דרמטי - פי שלושה ואפילו פי שישה. לכן, צריך לחסן כמה שיותר אנשים - 95% מבני קבוצות הסיכון".
לשאלה אם הוא ממליץ לפתוח את החיסונים לכל בני ה-16 ומעלה השיב: "לא. המאמץ צריך להתמקד בקבוצות הסיכון ובגילים המבוגרים, שם יש תחלואה קשה, וצריך להגן עליהם. הגענו לכ-80%, שזה מצוין, אבל לא מספיק. המדינה צריכה לתת תמריצים מתאימים ולקיים הסברה נכונה כדי להעלות את המספרים, ולצד זה להמשיך לחסן ולהגיע בסופו של דבר לכל בני ה-16 ומעלה. לפי הנתונים, חיסון של צעירים יכול למנוע את המשך התפשטות התחלואה".