4 צפייה בגלריה
מטוס אל על בואינג 787
מטוס אל על בואינג 787
מפסיקה לטוס בשבת באמצעות חברת הבת שלה - סאן דור
(צילום: דני שדה)
לאט לאט, בלי שרובכם אולי שם לב, הבעלים החדשים של שתי חברות תעופה בארצנו הקטנה - אל על וישראייר, החליטו שאיתן כנראה לא נוכל לטוס בשבת.
נחזור להתרחשויות האחרונות - כמה ימים לאחר שסאן דור, חברת הבת של אל על - שטסה בשבת, הפסיקה באופן מעשי למכור טיסות צ'רטר ביום הקדוש, הצטרף לחגיגה גם רמי לוי. אחד מהבעלים החדשים של חברת ישראייר לצד איש העסקים שלום חיים, אשר הכריז בגאווה: "מי שירצה לטוס בשבת יוכל לעשות את זה בחברה אחרת", בריאיון שפורסם דווקא בערב שבת.
האם מדובר בתירוץ נוח לקצץ - אפילו בקצת - בלוח הטיסות העתידי? או שאולי הדבר נעשה כדי לבלום חלק מההפסדים העתידיים עקב טיסות שבוטלו ולקחת סיכון קטן יותר בהמשך? והאמת היא, שאולי עדיף שהתשובה לכך היא חיובית. כי אם לא, מתפתחת מתחת לאפנו בעיה שורשית גדולה יותר. בעיה שנותנת לקרב על אופי המדינה שלנו משב רוח שאינו מיטיב עם אף אחת מהשחקניות בזירה במצב הנוכחי.
4 צפייה בגלריה
מטוס ישראייר איירבוס A320
מטוס ישראייר איירבוס A320
בעליה החדשים של ישראייר ככל הנראה מיישרים קו עם הפסקת הטיסות בשבת
(צילום: shutterstock)
נזכיר שרק לאחרונה המדינה הזרימה כספים לשתי החברות הללו בעקבות משבר הקורונה. לאל על מדובר בכסף שהמדינה אמורה להלוות וכעת מתעכב בגלל סכסוך עבודה פנימי עם טייסי החברה ולישראייר מדובר בהלוואה בנקאית בערבות המדינה. וכמעט באותה נשימה, אי אפשר שלא לתהות אז - מדוע אתן עושות את הצעד הזה לאחר שקיבלתן סיוע ממשלתי?
עד היום, חברה ישראלית אחת בלבד לא טסה בשבת – אל על. בזמנו כחברה הלאומית ולאחר שהפכה לפרטית עדיין נחשבה למעין לאומית, לפחות באופן סימבולי, עם צבעי הדגל על מטוסיה. אל על חרתה על דגלה את העובדה הזאת וכבר עשרות שנים שלא טסה בשבת, אפשר להבין ולקבל זאת. אולי בעיקר הודות ל"טריק" שמצאו בעלי אל על עם הזמן, שנקרא סאן דור.
חברת הבת של אל על הגיעה ליעדים מסוימים גם בשבת, וכך אל על רקדה על חתונה אחת כשרה ועל חתונה שנייה פחות, כשבעצם הציעה וגם לא הציעה טיסות בשבת, תבחרו אתם איך אתם רואים את זה.
4 צפייה בגלריה
להתראות? נפרדים מחברת הבת של אל על
להתראות? נפרדים מחברת הבת של אל על
להתראות? נפרדים מחברת הבת של אל על
(צילום: דני שדה)
עם זאת, נראה שבשבועות הקרובים זה עומד להשתנות כאמור. כשסאן דור וישראייר מצטרפות להכרזה ולארקיע יש טיסות בודדות בשבת – הקרב על הצרכן הישראלי די אבוד מראש. ומכאן עולה השאלה - למה החליטו אותן חברות שלא צריך לטוס בשבת?
בפעם האחרונה שבדקנו, טיסה לחו"ל היא לא נסיעה ציבורית כמו נסיעה ברכבת או באוטובוס. שגם כאן יש מקומות שאלו פועלים בשבת (ראו ערך חיפה ומוניות שירות במרכז הארץ). האם אנחנו רוצים לחיות בחברה שבה לא נוכל לטוס עם חברות הבית שלנו? הלוא מדובר בחברות שלחלקנו נוח לטוס איתן בגלל השירות בשפה העברית, ההרגשה של "הבית" ובעיקר בגלל נושא הביטחון. ומה עם כל החגים? הרי שאז מרבית קהל הלקוחות יכול ומעדיף לטוס לחו"ל, ובמקרה זה בכלל לא תהיה לו ברירה.
במקום לטוס קדימה - הכיוון שחברות התעופה הישראליות מכוונות אליו מכתיב לנו נורמות חברתיות רגרסיביות. כיוון שכאילו אומרים לנו שישראלי טוב זה ישראלי שלא טס בשבת או לפחות כזה שלא יוכל להשאיר את כספו בתוך ישראל. מי אתם – רמי לוי ואלי רוזנברג שתחליטו בשבילנו שאסור לטוס בשבת?
אבל זה מה שיפה בכוח צרכני – תשאלו את לוי, הוא יודע יותר טוב מכולם וככל הנראה יגלה זאת בעתיד הקרוב. יכול להיות שהמדיניות החדשה תעלה חיוך על פני נתח מסוים באוכלוסייה, אבל האם באמת צריך את זה? שמעתם לאחרונה על חרם דתי על חברת תעופה שטסה בשבת? נראה שלא. ונכון, חברת אל על לא רוצה להתעסק עם מרבית ציבור לקוחותיה שטס בקווים הכי רווחיים שלה - לונדון וארצות הברית - שם נמצא הנתח הגדול של הנוסעים ומרביתם דתיים, אבל היא כאמור פתרה את הבעיה הזו בצורת סאן דור, אז למה לחזור מאותו פתרון?
לעומת זאת, צרכנים חילונים שעובדים שבוע עבודה מלא שיחפשו לטוס בסוף השבוע או לחזור לארץ לפני שמתחיל שבוע העבודה או נוסעים שפשוט זה היום שהכי נוח להם לטוס בו - לא יטרחו לחפש טיסות בחברה שאינה מציעה את מה שיותר מתאים להם.
גם כך בשנים האחרונות החברות הישראליות התקשו, בלשון המעטה, להתחרות בלוח הטיסות של החברות הזרות, במחירים של חברות הלואו-קוסט ואפשר להכניס לכאן גם את איכות השירות, אבל זה לא העניין. צרכן הטיסות הממוצע, ברוב המוחלט של המקרים ירצה את האפשרות לטוס בשבת, ואת זה בעלי החברות הישראליות מאבדים עוד מנקודת הפתיחה.
4 צפייה בגלריה
מטוס של חברת ארקיע
מטוס של חברת ארקיע
כנראה החברה הישראלית היחידה שתמשיך להטיס אתכם בשבתות ובחגים
באשר לחברה היחידה כרגע שלא הולכת בקו הזה - ארקיע, נותר רק לקוות שכך זה יישאר אף שמבט חטוף על לוח הטיסות שלה לא מראה טיסות בשבת, פרט לאחת בודדת במרץ. מצד שני גם לא מדובר בשגרת טיסות רגילה כעת, כך שקשה עדיין לומר.
"חשוב לתת יום מנוחה לעובדים", "צריך לשמור על המסורת מהבית", כל הסיסמאות האלו די נמאסו עלינו, הצרכנים. לא בטוח שההפסקה לטוס בשבת תביא לכם כוח משמעותי נוסף על כך. תנו לצרכנים לבחור מתי הם רוצים לטוס ולעזור לנו הישראלים גם להיות מסוגלים לפרגן לחברות כחול-לבן לפני שבורחים לפיתויים הגדולים, כאמור אצל הזרות. ובינתיים, כל שנותר כרגע הוא רק לפנטז על לטוס לחופשה - בשבת או בכל יום אחר.
מארקיע נמסר ל-ynet: "החברה רואה בשבת כערך עליון ומכבדת את השבת ואת המאמינים. ארקיע מספקת שירותים לכלל האוכלוסייה בישראל ולאוכלוסייה זרה (תיירים נכנסים). משכך, נמשיך לתת מענה למי שחפץ לטוס בשבת. כמו גם בפעילות הנופש לאילת, לאיים הקרובים ולאמירויות בחבילות נופש - שחלקן מתחילות או מסתיימות בשבת. ארקיע תמשיך לתת שירותים 364 ימים בשנה".