בקצרה:
  • ב-2013 הוצג בישראל לראשונה רעיון הרכב המתכווץ
  • ב-2014 הוקמה סיטי טרנספורמר שפיתחה אותו למוצר
  • קהל היעד: חברות תחבורה שיתופית עירונית בכרך צפוף
2 צפייה בגלריה
(סיטי טרנספורמטר )
לקראת תערוכת החדשנות בתחבורה בשלהי 2013 נחשף רעיון מעניין לרכב עירוני יוצא דופן. שלושה צעירים, אסף פורמוזה, ארז אברמוב וגדעון גולדווין, הציגו אז תחת השם "סיטי טרנספורמר" תכנית לייצור רכב המסוגל להצר את ממדיו בעזרת "כיווץ", על פני פלטפורמה ייחודית. שמונה שנים מאוחר יותר מודיעה החברה שהוקמה ב-2014 כי כבר ב-2021 צפוי דגם ה-CT-1 שלה, בעל יכולת שינוי ממד רוחב, לעבור תקינה אירופאית וכי שנה מאוחר יותר הוא יגיע גם לישראל.
2 צפייה בגלריה
(סיטי טרנספורמטר )
סיטי טרנספורמר, עם מייסדי החברה אסף פורמוזה המכהן בה כמנכ"ל, אודי מרידור (סמנכ"ל אופרציה ואסטרטגיה) ואייל קרמר כמנהל העיצוב, אומרת כי היא מתכננת להנפיק בתחילת הרבעון השני של השנה בשווי של 450 עד 600 מיליון שקלים בבורסה בתל-אביב. לדבריה, היקף ההשקעה בה עד היום עומד על כ-35 מיליון שקלים ממשקיעים ומענקי הרשות לחדשנות ומשרד האנרגיה.
הרכב העירוני של סיטי טרנספורמר הגיע לשלב אב הטיפוס ב-2017 ולדברי החברה, אורכו בין פגוש לפגוש עומד על 249 ס"מ, מידת בסיס הגלגלים של מכונית עירונית קטנה. רוחבו במצב נסיעה 140 ס"מ, צר בעשרות אחוזים ממכונית רגילה, אך ייחודו הוא ביכולת כיווץ - בלחיצת כפתור - לרוחב של מטר בלבד, מבלי לפגוע ברוחב תא הנוסעים בו ממוקמים נהג ונוסע מאחור (או שני ילדים, או מטען). כמעט מחצית מרוחבה של מכונית משפחתית.
בחברה אומרים כיום כי הם מעוניינים לייצר את הרכב החשמלי במספר גרסאות וכי טווח הנסיעה בין טעינות יעמוד על בין 120 ל-180 ק"מ בהתאם לשימוש במערכת מיזוג האוויר בה יצויד.
מה אנחנו חושבים: מיקרו תחבורה ותחבורה שיתופית נמצאות בנסיקה חדה בתקופה האחרונה ממגוון סיבות. כולל כמובן מגפת הקורונה שהאיצה באופן ניכר את הצורך בכלי תחבורה עירוניים זריזים לצרכי העברת סחורות קלות ומשלוחים, אך גם הימנעות מתחבורה ציבורית - בוודאי בישראל בה היא מתפקדת באופן כושל עד מביך שנים ארוכות. ובעידן בפוסט-מגיפה יש להניח כי רבים ימצאו בכלי תחבורה אישי שימושי יותר מקורקינט או אופניים אך פחות מעיק על הכיס ממכונית, פתרון קלאסי לתנועה.
אכן, הסיטי טרנספורמר הוא רעיון מוצלח ברמה התיאורטית, אך מעשית הוא עשוי להתקל בקשיים רבים, גם אחרי אישור תקינה. החל מתנאים סביבתיים קשים - חום, אבק, רטיבות - ועד שכנוע הציבור שישיבה ברכב כה קטן אינה מאיימת עליהם בטיחותית. ואפשר גם להמתין ולראות כיצד הוא באמת מתנהל על כביש אמיתי. חיכינו שמונה שנים, נמתין עוד שנה.